۷۰ درصد جاده باغچه- سبزوار؛ نیازمند ترمیم
۷۰ درصد جاده ۲۰۰ کیلومتری باغچه- نیشابور- سبزوار که از مسیرهای زمینی شریانی و پرترافیک در محدوده مرکزی و غرب خراسان رضوی محسوب میشود، نیازمند ترمیم، لکهگیری و روکش آسفالت است. به گزارش ایرنا، معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی پیرامون این موضوع، مبلغ مورد نیاز برای اجرای عملیات ترمیم مسیر شریانی باغچه- نیشابور- سبزوار را ۵۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: آسیبدیدگی سطح جاده بر ایمنی رفتوآمد خودروها و وضعیت ترافیک بیتاثیر نیست. «علیرضا خجسته» افزود: آسیبدیدگی سطح جاده به این دلیل دارای اهمیت است که با تداوم روند آسیب «جسم جاده» تخریب میشود.
برای مثال خرابی رویه جاده منجر به ایجاد گودال میشود، لذا اقدامات راهداری با توجه به کمبود اعتبارات تا حدی است که وجود اینگونه آسیبها ایمنی جاده را به خطر نیندازد. وی ادامه داد: بودجه مورد نیاز سالانه برای نگهداری از جادههای خراسان رضوی 2 هزار میلیارد ریال است که پارسال ۸۰ درصد از این مبلغ برای ترمیم راههای استان تخصیص یافت. رئیس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی نیز مسیر ۴۰ کیلومتری آزادراه مشهد- باغچه را از جمله راههای پررفتوآمد و مهم این استان توصیف و بیان کرد: این جاده از سال ۱۳۸۲ مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
۱۵ سال زیر ترافیک بودن این مسیر آن را اخیرا بهشدت نیازمند ترمیم، لکهگیری و روکش آسفالت کرده بود. «علی رجایی» بر اهمیت نگهداری مستمر از راهها تاکید و بیان کرد: ترمیم و روکش آسفالت این مسیر که سال ۱۳۹۱ از سوی معاونت ساخت و توسعه راههای این اداره کل آغاز شد، به پایان رسیده است. هماینک نیز ترمیم آخرین قطعه از کیلومتر ۲۳ تا کیلومتر ۳۲ مسیر مشهد- باغچه توسط اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی در حال اجراست. وی ادامه داد: پیمانکاران طرحهای نگهداری جادهای، روکش و کیفیت آسفالت آن را از زمان تحویل یک پروژه آزادراهی به مدت 5 تا 7 سال ضمانت میکنند.
پس از این مدت باید آسیبهای سطحی آسفالت بهسرعت ترمیم شوند تا منجر به ایجاد ترک و خسارت عمقی به جاده نشود. با این وجود به خاطر کمبود و بعضا فقدان بودجه کافی، اولویت راهداری ترمیم راههای بهشدت خراب و دارای ترک است. به همین خاطر ترکهای سطحی جادهها در زمان مناسب ترمیم نمیشوند و همین موجب ایجاد خسارت بیشتر به جاده میشود. رئیس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه از ترمیم برخی قطعات آزادراه مشهد- باغچه سالها میگذرد، باید طی سالهای آتی نسبت به ترمیم مجدد روکش آن اقدام شود.