• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77147
+
-

نوسازی خانه‌های فرسوده قلعه‌گنج معطل تسهیلات

رئیس بنیاد مسکن قلعه‌گنج: ۷۰ درصد تسهیلات طرح مسکن محرومان جذب شده، اما هنوز اعتبارات دیگری در راه است

مسکن
نوسازی خانه‌های فرسوده قلعه‌گنج معطل تسهیلات

بنا به گفته مسئولان بنیاد مسکن تاکنون ۷۰ درصد تسهیلاتِ نوسازی منازل روستایی قلعه‌گنج با حمایت دولت جذب شده و تا پایان سال آینده همه خانه‌های روستایی فرسوده این شهرستان از نو ساخته می‌شوند. 

این در حالی است که اهالی برخی روستاها در این منطقه مانند روستای «زیارت‌بچه» عنوان می‌کنند یک سال است می‌گویند پرونده‌های آن‌ها در نوبت پرداخت وام است اما تاکنون هیچ خبری از پرداخت وام نوسازی نشده است. 

به گزارش ایرنا، بنا به گفته مسئولان فقط ۳۰ درصد روستاییان شهرستان قلعه‌گنج در جنوب کرمان تسهیلات نوسازی مسکن دریافت نکرده‌اند، اما شرایط اقلیمی این دیار ایجاب می‌کند ترتیبی اتخاذ شود تا این تعداد هم بتوانند هرچه زودتر به وام نوسازی دسترسی پیدا کنند و خانه‌های خشت و گلی و فرسوده خود را از نو بسازند؛ چراکه هستند بسیاری از خانواده‌ها که به واسطه نداشتن بضاعت مالی هنوز با فرزندان متاهل خود زیر یک سقفِ اتاق ۱۲ متر مربعی زندگی می‌کنند. 

زیر سقف اتاق‌هایی که هر لحظه ممکن است بر سرشان آوار شود. به گفته اهالی این خانه‌های خشتی، عقرب‌گزیدگی دیگر برایمان عادی شده و شب‌ها از ترس مار و عقرب، خواب به چشمانمان نمی‌آید. 


شرایط زندگی در روستای «زیارت‌بچه» 

زیارت‌بچه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان است. این روستا در دهستان سرخ‌قلعه واقع شده و حدود ۶۰۰ نفر جمعیت دارد. در این روستا بیش از ۳۰ خانوار در نزدیکی یکدیگر در قسمت بالادست جاده و در بخش کوهپایه‌ای قلعه‌گنج ساکن هستند. بیشتر آن‌ها در خانه‌های گِلی با سقف‌های چوبی زندگی می‌کنند. سقف آلونک‌هایشان از چوبِ درختان جنگلی است و گذشت زمان باعث پوسیده و شکسته شدن سقف خانه‌هایشان شده است.

 به گفته اهالی، در زمان بارندگی، آب و گِل تمام وسایلشان را کثیف می‌کند و هنگامی که باد شدید می‌وزد غذایشان طعم خاک می‌دهد. 
. در برخی خانه‌ها چندین نفر در یک اتاق کوچک زندگی می‌کنند. 


هزینه بالای تردد تا مرکز شهر 

یکی از اهالی این روستا گفت: تازه تشکیل خانواده داده‌ام و توانایی دریافت وام روستایی را هم ندارم و مجبورم با همسرم در کنار پدر و مادرم زیر همین سقفِ چوبی و دیوارهای خِشت و گِلی زندگی کنیم.  «الیاس دیده‌دار» افزود: من و یکی از برادرانم و خواهرم هر 3 متاهل هستیم؛ یعنی 3 خانوار زیر همین سقفِ فرسوده و قدیمی به صورت مشترک زندگی می‌کنیم. 

دیده‌دار گفت: بیشترِ جوانان روستا هم که متاهل هستند، خانه‌ای ندارند و مجبورند همچون ما در کنار خانواده‌هایشان زندگی کنند. 

این جوان روستایی ادامه داد: ما مدت‌هاست برای دریافت وام نوسازیِ مسکن ثبت‌نام کرده‌ایم؛ اما هنوز نتوانسته‌ایم این وام را دریافت کنیم. همچنین فاصله روستای ما تا مرکز شهر ۳۵ کیلومتر است و آنقدر پول بابت کرایه و رفت و آمد برای دریافت تسهیلات مسکن پرداخت کرده‌ایم که دیگر پول نان شبمان را هم نداریم. 
دیده‌دار گفت: از سوی کارشناسان بنیاد مسکن هم چندان نظارتی بر پرداخت وام‌ها صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث توزیع نامناسب تسهیلات مسکن در این روستا شده است. 

وی گفت: برخی خانوارها در حال ساخت خانه سوم و چهارم خود هستند، اما بعضی‌ها هم به طور کامل از حق مسکن محروم‌اند و هر وقت به بنیاد مسکن مراجعه می‌کنند می‌گویند سهمیه روستای شما تمام شده است. 


نیاز به تسهیلات مسکن روستایی

 «نیکبخت آزادی»، عضو شورای این روستای کوچک، نیز گفت: تعداد خانوارهایی که مسکن مناسب ندارند قریب به ۳۰ خانوار است که برخی هیچ خانه‌ای ندارند یا مسکنشان مناسب نیست و نیاز به تسهیلات مسکن روستایی دارند. 

رئیس بنیاد مسکن قلعه‌گنج نیز گفت: تعدادی از خانه‌های خشت و گلی روستای زیارت‌بچه خالی از سکنه است و شاید بتوان گفت بیشترین حجم تسهیلات پرداختی ما در این روستا انجام گرفته است و بسیاری از آن‌ها در نوبت پرداخت تسهیلات قرار دارند. 

 «محمد جمشیدی» ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون در قالب طرح مسکن محرومان، تعداد ۳۶۵ نفر در روستاهای قلعه‌گنج تشکیل پرونده داده و برای دریافت وام ۴۰ میلیون تومانی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. 

وی اضافه کرد: درواقع ۷۰ درصد تسهیلات طرح مسکن محرومان جذب شده، اما این بدین معنی نیست که اعتبارات بنیاد مسکن قلعه‌گنج در سال جاری فقط همین مقدار بوده، بلکه هنوز اعتبارات دیگری در راه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید