• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76959
+
-

سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری:

29500میلیارد تومان تنها یک‌فقره از بدهی‌های شهرداری پیشین است

شورا
29500میلیارد تومان تنها یک‌فقره از بدهی‌های شهرداری پیشین است


سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در نشست خبری خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. علی اعطا که هفته گذشته مجددا با رأی اعضای شورا برای 2 سال دیگر در هیأت رئیسه و به‌عنوان سخنگو باقی ماند، ابتدا درباره برنامه‌های مدیریت شهری برای ایام محرم و اربعین حسینی سخن گفت و سپس توضیحاتی درخصوص سؤالات مربوط به حفاظت از آثار هنری در فضاهای عمومی، پروانه ساخت پلاسکوی جدید، ساماندهی دستفروشان و وظایف مدیریت بحران بیان کرد.

علی اعطا در این نشست خبری، ضمن تسلیت فرا‌رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) گفت: هیچ‌یک از آیین‌های جمعی مرسوم، تداوم و انسجام و عظمت آیین سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) را ندارد؛ چرا‌که بازنمایی یک رویداد مهم تاریخی بوده ‌و به موازات این آیین سوگواری در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات در طول این سال‌ها صاحب گنجینه‌ای درخشان شده‌ایم که بخشی از تمدن و فرهنگ ما شده و جلوه‌های آن را امروزه شاهد هستیم.

به‌نظر نمی‌رسد سرقت مجسمه‌ها سریالی باشد

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت مجسمه دزدیده‌شده قیصر امین‌پور، توضیح داد: دزدیده‌شدن مجسمه اتفاق ناخوشایندی بود اما توجه به اینکه مدت‌ها شاهد سرقت سریالی مجسمه‌ها در شهر نبودیم، احساس نمی‌شود این روند مجددا به جریان افتاده و ادامه‌دار باشد. اخیرا سازمان زیباسازی شهر تهران با پلیس آگاهی جلسه‌ای را در این رابطه برگزار کرده و  همچنین در شورای شهر طرحی تحت عنوان «حریم آثار هنری» تقدیم هیأت رئیسه شده است. اگرچه در این طرح، مشخصا به بحث سرقت پرداخته نشده، اما به شیوه‌ای یک نوع حفاظت به شکل نرم صورت می‌گیرد که براساس آن می‌توانیم برای حفاظت از آثار هنری از دوربین بهره ببریم تا کنترل دقیق‌تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون مشترک حقوقی، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی ارجاع شده است، گفت: تماسی با معاون اجتماعی پلیس تهران برقرار کردم و در گفت‌وگویی که داشتیم، این نکته مطرح شد که ضمن حفاظت نرم‌افزاری و استفاده از تجهیزات هوشمند، مناسب است جلسه‌ای میان پلیس تهران بزرگ، یگان حفاظت شهرداری تهران و واحدهای مرتبط شهرداری برگزار شود تا موضوع پیشگیری از سرقت مورد بحث قرار گیرد. اعطا در پاسخ به سؤال دیگری درباره آخرین وضعیت احداث ساختمان پلاسکو، عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد کسبه ساختمان شمالی نارضایتی‌هایی از روند جاری دارند، به‌طور کلی باید مدیریت ذینفعان صورت گیرد و شهرداری و بنیاد مستضعفان ذینفعان مختلف را مدیریت کنند. به گفته او برای ساختمانی که قرار است به جای پلاسکو ساخته شود باید 400 واحد پارکینگ هم تأمین شود و براساس توافقات پیشین یک طبقه از ساختمان به فضایی برای گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان پلاسکو درنظر گرفته شود.

بدهی‌های شهرداری در نامه‌ای محرمانه به شورا اعلام شد
اعطا در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین سند ارائه‌شده در مورد میزان بدهی‌های شهرداری تهران، توضیح داد: آقای حناچی در خرداد‌ماه سال ‌98، نامه محرمانه‌ای را به شورای شهر تهران ارسال کرد که لیست بدهی‌های شهرداری تهران را نشان می‌داد. این نامه طبقه‌بندی محرمانه دارد به همین دلیل امکان آن را ندارم که اطلاعات ریز نامه را اعلام کنم. اما صرفا به یک آیتم اشاره می‌کنم و آن میزان دیون و تعهدات بانکی و اوراق مشارکت‌هاست. برخی مدعی شده‌اند که صرفا 16 هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد. این در حالی است که دیون و تعهدات بانک‌ها و اوراق مشارکت تا آن مقطعی که در دفاتر حساب ثبت شده است و قطعی تلقی می‌شود، 29500 میلیارد تومان است. این اعداد هم از بانک‌ها قابل استعلام است.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر معاونت مالی شهرداری و دکتر حناچی مناسب بدانند توضیحات بیشتری در این‌باره ارائه خواهم کرد. اگرچه وضعیت مالی را همه می‌دانند اما با وجود مشکلات موجود، شهرداری تلاش می‌کند تا در فضایی آرام و به دور از فضای سیاسی به شهروندان خدمات ارائه دهد و از وارد‌شدن به جدال رسانه‌ای پرهیز کند. شورا نیز در این زمینه شهرداری را حمایت خواهد کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره وارد‌شدن اطلاعات نادرست به سامانه شفافیت شهرداری تهران، عنوان کرد:اگر این سامانه راه‌اندازی نمی‌شد، به‌طور حتم خطاها مشخص نبود. شهرداری ملزم شده تا اطلاعات را برای تحقق نظارت همگانی ارائه کند تا رسانه‌ها، مردم و تشکل‌های مدنی، آن را مشاهده و بر آن نظارت کنند. او تأکید کرد: شورا این امکان را ندارد که اطلاعات مربوط به 68 هزار نیروی انسانی را مورد بررسی قرار دهد، اما چنین امری در چارچوب نظارت همگانی مقدور است. معاونت منابع انسانی نیز باید به‌گونه‌ای عمل کند تا اطلاعات، با صحت و دقت در سامانه ثبت شود.

اعطا در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ساماندهی دستفروشان در مترو، بیان کرد: شهرداری گفت‌وگو با نمایندگان دستفروشان را آغاز کرده ‌و این گفت‌وگو در راستای به رسمیت‌شناختن دستفروشان و رسیدن به یک راه‌حل مشترک است. هر‌چند شهرداری علاوه بر گفت‌وگو و نظریه‌پردازی باید عمل هم داشته باشد. انتظار داریم که در این رابطه با سرعت بیشتری عمل شود. در مترو، سلامت و ایمنی مسافران و دستفروشان مورد تأکید است. عرض راهرو ایستگاه استاندارد است اما پهن‌کردن بساط و اختصاص این فضا به فعالیت نامتجانس باعث ناامنی آن مکان می‌شود. اعطا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا ریاست ستاد مدیریت بحران به جای شهردار تهران به وزیر کشور واگذار شده است، گفت: در قانون جدید، ریاست ستاد مدیریت بحران برعهده وزیر کشور است. در ستاد مدیریت بحران گروه‌های مختلفی وجود دارند که الزاما در زمان‌های عادی زیرنظر شهردار فعالیت نمی‌کنند و در زمان بحران، ممکن است برای فرماندهی واحد، چالش‌هایی وجود داشته باشد، به همین دلیل در قانون جدید، وزیر کشور رئیس ستاد مدیریت بحران است و شهرداری در چارچوب وظایف و اختیاراتی که دارد، نقش‌آفرینی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید