• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7695
+
-

برایش گران بود که درطراز دیگران قرار نمی‌گرفت

گزارشی از یادبود صادق تبریزی در موزه هنرهای معاصر

تجسمی
برایش گران بود که درطراز دیگران قرار نمی‌گرفت

یادبود صادق تبریزی عصر پنجشنبه سوم اسفند همزمان با سالروز تولد او با حضور شماری از علاقه‌مندان هنر امروز ایران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مجید ملانوروزی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی ارشاد آغازگر این مراسم بود. او در سخنانش درباره جایگاه تبریزی در هنر معاصر ایران گفت: «در تاریخ هنر ایران بحث‌های زیادی درباره سنت و تجدد شده است. جنبش سقاخانه یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌های تاریخی است که میان این دو پیوند برقرار کرد و یک جنبش تأثیرگذار را به‌وجود آورد.

صادق تبریزی یکی از این افراد تأثیرگذار و شاید مهم‌ترین شخص در میان چند هنرمند مکتب سقاخانه بود که توانست کارهای زیادی در آن فضا انجام دهد اما نتوانست از آن خارج شود. او با هنر کلاسیک ایران شامل خوشنویسی،  مینیاتور و... آشنا بود و در کنار آنها از هنر غربی که وارد ایران شده بود هم استفاده کرد.»

به گزارش همشهری، آیدین آغداشلو، نقاش پیشکسوت معاصر دیگر سخنران این مراسم بود. آغداشلو پس از عرض تسلیت به خانواده تبریزی و ذکری از دوستی چندین ساله با او گفت: «در طول 50سال گذشته بارها محضر صادق تبریزی را درک کردم. صادق تبریزی که من می‌شناختم بسیار آرام و ملایم بود. در سال‌های اخیر که کمتر همدیگر را دیدیم به این فکر کردم چه شد که صادق تلخ شد. چطور می‌شود آدمی که اهل هنر است و در جامعه‌ای که زندگی می‌کند، شناخته شده است، این قدر تلخ شود.

برای درک این موضوع به دورانی بازگشتم که زمان رشد و شکل‌گیری ما بود. دوران پرتلاطمی بود و هر کسی سهم خودش را گرفت که برای بعضی شیرین بود و برای بعضی تلخ. تأثیر آن دوران بر تک‌تک آن هنرمندان جای مطالعه دارد. وقتی به زندگی تبریزی نگاه می‌کنم دل شکستگی او را می‌بینم، چون کسی که کار کرده، انکار می‌شود و در عوض آدم‌های زیادی بی‌جهت بزرگ می‌شوند. تبریزی دنیا را طوری نگاه می‌کرد که خاص او بود. نمی‌خواست بهره‌ور این دنیا باشد و جیب خود را انباشته کند اما برایش گران بود که در طراز افراد دیگری که هم‌رده او بودند،  قرار نمی‌گرفت.»

عباس مشهدی‌زاده، مجسمه‌ساز پیشکسوت نیز پس از مروری بر تاریخ هنر ایران در دهه 30و شکل‌گیری مراکز آکادمیک هنر،  گفت: «من از سال 1336صادق تبریزی را می‌شناختم. او در سال38 از خط ایرانی به جای همه آن چیزی که در تاریخ هنر استفاده می‌شد،  بهره گرفت و کمپوزیسیون جدیدی با خط ایجاد کرد. او خط را نقاشی می‎کرد و نقاشی‌خط را پیش از مکتب سقاخانه ابداع کرد.» صادق تبریزی، نقاش و از پیشگامان نقاشی‌خط ایران یک‌ماه پیش در لندن درگذشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید