• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76882
+
-

مشتریان خودرو، عجله نکنند

چندوچون
مشتریان خودرو، عجله نکنند

سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی ادامه دارد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار راکد شده و مشتری برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد. با سعید مؤتمنی- رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار خودروهای داخلی چگونه است؟ 

قیمت خودرو در هفته پایانی مرداد تا نیمه‌نخست شهریور امسال ریزش چند میلیون تومانی داشته است، به‌نحوی که قیمت حاشیه بازار سمند از 79 به 75میلیون، پژو 404 جی‌ال‌ایکس از 76 به 73، پژو 207دنده‌ای از 122به 117میلیون، پژو206 تیپ 2 ساده از 80میلیون و 500 هزار تومان به 78میلیون و 500هزار تومان و پژو پارس تی‌یو 5 از 109به 104میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سراتو سایپا از 305 به 302میلیون تومان در شهریور‌ماه رسیده، قیمت این خودرو در هفته پایانی مرداد‌ ماه 295میلیون تومان بود.  البته با سیرنزولی و تثبیت نرخ ارز، خودروسازان نیز باید قیمت‌ها را کاهش دهند.

آیا کاهش قیمت‌ها با اقبال مشتریان مواجه شده است؟

میزان افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی از نیمه دوم سال گذشته تا امسال به حدی بوده که مشتریان حتی قیمت‌های کاهش‌یافته را هم واقعی ندانسته و خواستار کاهش فاصله قیمتی کارخانه و حاشیه بازار قیمت خودرو هستند تا  حداقل به قیمت‌های بهمن‌ماه سال گذشته بازگردد. باید بررسی شود که افزایش قیمت‌ تنظیم بازاری خودروهای پرتقاضا تاچه حد منطقی و قانونی است. واقعیت آن است که تا‌کنون برخی افراد با خرید عمده (سبدی) خودرو و فروش سلیقه‌ای، قیمت‌های بازار را کنترل و انحصار ایجاد می‌کردند. اگر انحصار در فروش خودرو در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان به شیوه‌های فروش صلح، کارتکس و ویرایش را شاهد نبودیم و خریداران سبدی خودرو ناچار به فروش با درج آگهی، فضای مجازی یا نمایشگاه‌های سطح شهر بودند و خودرو بدون واسطه به‌دست مشتری می‌رسید، قیمت‌ها ریزش می‌کرد.

امیدی به کاهش دلال‌بازی خودرو وجود دارد؟
رکود بازار و نبود خریدار برای خودروهای گران موجب شده با سیر نزولی قیمت‌ها و ریسک بالای سرمایه‌گذاری، تمایل به  سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کاهش یابد؛ چرا که اگر کسی مثلا خرداد‌ماه امسال خودرویی را برای کسب سود خریداری کرده بود اکنون 35درصد ارزش سرمایه خود را از دست داده است. از سوی دیگر اگر خودروسازان خودروهای ثبت‌نامی مشتریان  را تحویل داده و نرخ ارز حداقل ثابت بماند، با توجه به نبود مشتری در بازار می‌توان به تشدید سیرنزولی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در آینده نزدیک و ریزش بیشتر قیمت‌ها امیدوار بود. همچنین با تغییر و تحولات مدیریتی در 2 خودروساز بزرگ، روند فاکتورکردن و تحویل خودرو به مشتریان تسریع شده و اگر وعده‌های خودروسازان برای تحویل این خودروها محقق شود، قیمت‌ خودرو بازهم کاهش می‌یابد.


شرایط بازار خودروهای خارجی چگونه است؟
 مشتری چندانی برای خودروهای خارجی نو و کارکرده بالای 600میلیون تومان وجود ندارد و محدوده معاملات خودروهای خارجی در محدوده قیمتی 300میلیون تومان است و حتی مشتریان، خودروهای خود را تبدیل به احسن نکرده و با روند نزولی نرخ ارز انتظار دارند قیمت خودرو نیز به قیمت‌های قبل از عید امسال برسد. مقایسه نرخ‌های 3‌ماه اخیر بازار نیز حاکی از ریزش قیمت خودروهای خارجی است به‌نحوی که قیمت سانتافه با وجود ممنوعیت واردات تقریبا یک‌ماه است حدود 810، رنو کلئوس 780، تالیسمان 680، النترا 475 و سراتو 2018 حدود 480میلیون تومان باقی مانده است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید