• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76872
+
-

هشدار بهداشتی برای پخت غذای نذری

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: با هرگونه تهیه گوشت و مواد پروتئینی از مبادی غیرمجاز و غیرقانونی برای پُخت و توزیع نذری در ایام عزاداری ماه محرم برخورد می‌شود زیرا این کار، خطر بیماری و حتی تلفات جانی را به همراه دارد. «سید مهدی میرجهانیان» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به مخاطرات بیماری تب کریمه کنگو و ابتلای تعدادی از مردم به این بیماری و فوت برخی از آنها، تهیه گوشت و مواد پروتئینی از مبادی مجاز و قانونی و استفاده از ظروف یک‌بار مصرف مجوزدار و مناسب، خط قرمز این مرکز برای نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری در ایام عزاداری‌ محرم و صفر است.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، یکی از بیماری‌های خطرناک و با درصد کشندگی بالا در انسان است و از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۸۰ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که 5 نفر از آنها جان باخته‌اند. وی با تاکید بر اینکه کشتار غیرمجاز دام در هر صورت و هر مکان ممنوع است، هشدار داد: مردم به‌ویژه افرادی که اقدام به تهیه مواد غذایی و نذری در عزاداری‌های ماه محرم و صفر می‌کنند باید بدانند که کوچک‌ترین اهمال در این زمینه ممکن است زمینه‌ساز خطری بزرگ برای مردم باشد.

میرجهانیان، نظارت بر کیفیت مواد اولیه، شیوه فرآوری مواد غذایی و نحوه عرضه آن را از برنامه‌های مرکز بهداشت در ماه محرم و صفر خواند و اضافه کرد: همه عمده‌فروشی‌های مواد غذایی از جمله فروشندگان خرما، حبوبات و برنج در یک ماه اخیر، کنترل و مقدار زیادی مواد اولیه غیرقابل مصرف از برخی از آنها جمع‌آوری و معدوم شده است. مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: نحوه عرضه مواد غذایی و نذری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و آموزش‌های لازم در این زمینه به ارگان‌های مربوطه و هیات‌های عزاداری داده شده است.

وی با بیان این‌که لازم است از ظروف متناسب با نوع مواد غذایی استفاده شود، افزود: حتی‌المقدور باید از ظروف یک‌بار مصرف استفاده نشود و برای چای نیز بهتر است از لیوان‌های شیشه‌ای به شرط رعایت ملاحظات بهداشتی از نظر شست‌و‌شو و گندزُدایی، یا ظروف سلولزی یا شفاف پروپیلن(PP) مجوزدار استفاده شود. میرجهانیان با اشاره به شیوع برخی بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا در شهریور به‌ویژه پس از بازگشت حجاج گفت: اگر در توزیع مواد غذایی از ظروف دائم استفاده می‌شود باید در شست‌وشو و گندزُدایی آن دقت بسیار صورت بگیرد تا زمینه گسترش این بیماری‌ها از بین برود.

وی درباره توزیع مواد غذایی داغ و چرب نیز توضیح داد: برای این کار تاکید می‌شود که از ظروف ‌زیست‌تجزیه‌پذیر و با درجه‌بندی کیفی بالا استفاده شود، از جمله فویل آلومینیوم، سلولزی، گیاهی و ظروف شفاف پروپیلن(PP) که باید شماره مجوز و پروانه بهداشتی آنها در کف ظرف درج شده باشد. مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: ظرف‌های با درجه‌بندی کیفی بالا، اختلاف قیمت با ظرف‌های بی‌کیفیت دارند اما افرادی که این هزینه‌ها را برای تهیه و توزیع نذری میان مردم می‌پردازند، لازم است برای تامین هرچه بیشتر سلامت مردم، ظروف مناسب را نیز تهیه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید