• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76854
+
-

ماراتن ثبت‌نام در مدارس البرز

تیم بازرسان ناظر بر ثبت‌نام در قالب 5 گروه به مدارس نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز اعزام می‌شوند

آموزش
ماراتن ثبت‌نام در مدارس البرز

 البرز را ایران کوچک می‌نامند؛ استانی که از چهار گوشه کشور نمونه‌های اقوام را می‌توان در آن دید. این استان همه‌ساله با افزایش جمعیت مواجه بوده که زیرساخت‌های موجود از جمله فضاهای آموزشی پاسخگوی شمار پرتعداد دانش‌آموزان استان نیست.
به گزارش ایرنا،  هر ساله روند ثبت‌نام در مقاطع تحصیلی بالاتر، دغدغه تازه‌ای را برای دانش‌آموزان و اولیا رقم می‌زند و کام خانواده‌ها را تلخ می‌کند، به گونه‌ای که با این‌که فقط 3 هفته تا بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ باقی مانده، اما همچنان اولیا درگیر نام‌نویسی در مدارس هستند.
 برخی از اولیا پیش از موعد مقرر و حتی در تاریخ‌های اعلام‌شده از سوی آموزش و پرورش برای ثبت‌نام فرزندان خود به مدرسه محدوده محل سکونت مراجعه می‌کنند، اما موفق به نام‌نویسی نمی‌شوند. برخی مدیران مدارس دلایلی مانند پر شدن ظرفیت کلاس‌ها و خارج از محدوده بودن محل سکونت دانش‌آموزان را علت امتناع از نام‌نویسی‌های جدید اعلام می‌کنند.

 از سوی دیگر عمده گلایه والدین و دانش‌آموزان در هنگام ثبت‌نام مربوط به دریافت پول توسط مدیران مدارس دولتی به شگردهای مختلف از جمله پروژه مهر، کلاس‌های فوق‌برنامه، پوشاک، تغذیه و سرویس ایاب و ذهاب است.
به گفته والدین، برخی از مدارس دولتی که از سوی آموزش و پرورش مجاز به دریافت شهریه نیستند، شهریه‌هایی بیش از 100 هزار تومان از دانش‌آموزان طلب می‌کنند و اولیا نیز برای از دست ندادن فرصت ثبت‌نام، مجبور به پرداخت شهریه‌های اعلام‌شده می‌شوند. 
این مدارس در طول سال نیز مبالغ دیگری بابت تجهیز و برگزاری اردوهای تفریحی و علمی از دانش‌آموزان و اولیای آنان اخذ می‌کنند و اولیا نیز با اجبار و با وجود داشتن مشکلات اقتصادی باید این هزینه‌ها را تامین و پرداخت کنند.
مدارس و مراکز غیردولتی نیز که در کنار صرفه‌جویی برای هزینه‌های دولت با هدف افزایش کیفیت و تحول و پیشرفت در نظام آموزشی کشور تاسیس شده‌اند، به بهانه‌های مختلف مبالغی خارج از عرف شهریه از اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌کنند که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.


نظارت مستمر، حرف اول فرایند ثبت‌نام 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: چند سالی است که برای نظارت مستمر بر فرایند ثبت‌نام در مدارس البرز، ستاد استانی، نواحی و مناطق تشکیل می‌شود. «فرزاد شعبانی» اظهار کرد: امسال شاهد حداقل شکایات مردمی در بخش ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس بودیم، اما باز هم مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارند که با گرفتن پول‌های اجباری از اولیا زمینه نارضایتی آنها را فراهم می‌آورند. وی با اشاره به این‌که از آغاز نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج تاکنون ۱۵ مورد شکایت دریافت شده است، یادآور شد: پس از بررسی، به مدیران مدارس متخلف به صورت رسمی تذکر داده شده است.  این ناحیه ۵۵ هزار دانش‌آموز و 3050 فرهنگی دارد که 2020 نفر از فرهنگیان زن و 10۳۰ نفر دیگر مرد هستند.
شعبانی گفت: در مناطق گرمدره، کلاک، حصار، مرکزی، اسلام‌آباد و آسارا مدارس آموزش و پرورش دایر است که به دلیل تمرکز جمعیت در این مناطق و تقاضای زیاد در بیشتر مدارس، شاهد تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس هستیم.
وی یادآور شد: مدارس فرسوده آموزش و پرورش البرز بر اساس اولویت در طرح مقاوم‌سازی و یا تخریب در فهرست اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قرار گرفته‌اند.
شعبانی اضافه کرد: کرج شهری مهاجر‌پذیر است که هر سال بیش از 3/5 درصد به جمعیت دانش‌آموزی آن افزوده می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزود: دولت متولی آموزش و پرورش است و لازم است هر سال برای ساخت فضاهای آموزشی در البرز از جمله آموزش و پرورش ناحیه یک کرج، نگاه حمایتی در تامین اعتبار مورد نیاز داشته باشد.
شعبانی ادامه داد: هر ساله پس از اتمام سال تحصیلی، مقدمات پروژه مهر در آموزش و پرورش با فعال شدن 5 کمیته که شامل تعمیر و تجهیز، اطلاع‌رسانی، تایید صلاحیت، ساماندهی و ارزیابی است، کلید می‌خورد. به گفته وی، ستاد پروژه مهر از ۱۵ تیر ۹۸ در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج تشکیل شد تا فعالیت‌های مربوط به این طرح ملی در مدارس با کیفیت و نظارت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد. وی افزود: ستاد‌های اصلی و فرعی نظارت بر ثبت‌نام دانش‌آموزان هم در این ناحیه تشکیل شده است تا فرایند نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس ناحیه یک کرج طبق قوانین و ضوابط انجام شود. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج یادآور شد: با وجود این‌که سرانه دانش‌آموزی در مدارس بسیار کم است و به‌موقع در اختیار مدیران مدارس قرار نمی‌گیرد و آنها ناچار به پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن مدارس هستند، اما به همه مدارس شیوه‌نامه ثبت‌نام ارسال شده است.
شعبانی بیان کرد: مدیران مدارس در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان تنها مجاز به دریافت هزینه بیمه دانش‌آموزی و کتاب هستند.


شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان 

کارشناس اداره عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: شیوه‌نامه ثبت‌نام از دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی در مدارس استان مطابق آیین‌نامه اجرایی وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد.
«احمد عطایی» با اشاره به این‌که بهترین مدرسه، نزدیک‌ترین مدرسه برای دانش‌آموزان است، اظهار کرد: ثبت‌نام در مدارس البرز با توجه به محل سکونت دانش‌آموزان و اجرای محدوده‌بندی جغرافیایی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان به استناد ماده ۳۱ آیین‌نامه اجرایی مدارس انجام می‌شود.
 به گفته وی، ثبت‌نام از تمامی متولدان نیمه اول سال 92 و قبل از آن با رعایت ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرایی در پایه اول ابتدایی و سایر پایه‌های تحصیلی در حال انجام است و مدارس ابتدایی موظفند شدند اطلاعات دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان پایه اول را تا پایان مردادماه 98 در سامانه سناد به طور روزانه ثبت کنند.  وی افزود: ثبت‌نام از دانش‌آموزان میان‌پایه در مدارس ابتدایی از 15 تیرماه ۹۸ آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه داشت. انجام هرگونه مصاحبه، آزمون ورودی و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام در مدارس عادی ممنوع است. پذیرش دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی، شاهد، هیات امنایی، استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی بر اساس دستورالعمل‌های ویژه خود در حال انجام است. عطایی با بیان این‌که مدیران مدارس ابتدایی بعد از ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول نسبت به گرفتن نوبت از سامانه سنجش اقدام کردند، گفت: سرپرست دانش‌آموزان به همراه فرزندشان براساس نوبت تعیین‌شده، به پایگاه سنجش معرفی شدند.
این کارشناس تصریح کرد: ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نیز بر اساس شیوه‌نامه سال تحصیلی گذشته انجام می‌شود.
کارشناس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: به غیر از مدارس غیردولتی، شاهد و استعدادهای درخشان که شهریه مصوب را به هنگام ثبت‌نام دریافت خواهند کرد، سایر مدارس حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را ندارند.


درخواست از اولیا

عطایی بیان کرد: از همه دانش‌آموزان و اولیای استان درخواست می‌شود تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف، عدم پاسخگویی مسئولان و مشکلات مربوط به ثبت‌نام در مدارس استان، شکایات و پیشنهادهای خود را به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی آموزش و پرورش و دبیرخانه ستاد استانی نظارت بر ثبت‌نام و ستاد نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان، با تلفن شماره ۳۲۵۲۵۶۵۷_۰۲۶ گزارش دهند.  دانش‌آموزان و اولیا می‌توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات به نشانی اینترنتی   Www.shekayat medu. ir  نسبت به ثبت و پیگیری شکایت خود اقدام کنند.
به گفته وی، دریافت کمک‌های مردمی و هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه مدارس دولتی و هیأت امنایی صرفاً پس از آغاز سال تحصیلی انجام خواهد شد و پرداخت کمک‌های مردمی به مدارس باید با اختیار، بدون اجبار و با واریز مستقیم به حساب رسمی مدرسه انجام شود، زیرا دریافت هرگونه وجه به صورت نقدی ممنوع است.
عطایی عنوان کرد: ثبت‌نام در پایه هفتم ورودی مدارس متوسطه اول در قالب هیأت امنایی در مدارس نمونه‌دولتی، فقط بر اساس فرم امتیازبندی و مستندات ارائه‌شده انجام خواهد شد.
وی عنوان کرد: گروه‌های ویژه نظارت و بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان در طول مدت ثبت‌نام با مراجعه به مدارس و ستادهای ثبت‌نام در مناطق مختلف استان، ضمن نظارت و پایش مستمر، مراحل مختلف ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و در صورت گزارش هرگونه تخلف با متخلفان احتمالی برخورد قانونی مطابق مقررات و ضوابط انجام خواهد شد.


نظارت بازرسان  بر فرایند ثبت‌نام

کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش البرز اظهار کرد: تیم‌های بازرسان ناظر بر فرایند ثبت‌نام در مدارس با هدف نظارت ویژه بر ثبت‌نام و حقوق اولیا و دانش‌آموزان در این استان از آغاز نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس استان فعالیت کاری خود را شروع کردند. «احمد عطایی»  خاطرنشان کرد: تیم بازرسان ناظر بر ثبت‌نام در قالب 5 گروه به مدارس نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز اعزام می‌شوند. وی تصریح کرد: اعضای این تیم‌ها با حضور در مدارس و ادارات آموزش و پرورش البرز از مراحل مختلف فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس این استان بازدید به عمل می‌آورند. وی با اشاره به این‌که این گروه‌های بازرسی و نظارت ویژه تا پایان تابستان و نیمه مهرماه ۹۸ در استان فعالیت دارند، عنوان کرد: بازرسان ناظر از نزدیک به اعمال نظارت مستمر و هدف‌دار بر فرایند ثبت‌نام می‌پردازند و تخلفات احتمالی را به مراجع مربوط گزارش می‌دهند. این کارشناس بیان کرد: از اول تیر تا پایان مردادماه در البرز ۴۸ مدرسه در امور ثبت‌نام از دانش‌آموزان مورد تخلفی داشته‌اند. عطایی عنوان کرد: در مرحله اول برای مدیر متخلف نامه اداری زده می‌شود، در صورت تکرار تذکر کتبی و درج در پرونده و در صورت بی‌توجهی و ادامه یافتن تخلف به هیات کارکنان معرفی می‌شود تا برابر قانون با مدیر خاطی برخورد شود.
وی تاکید کرد: ستادهای نظارت بر ثبت‌نام مدارس و نظارت بر حقوق اولیا و دانش‌آموزان در اداره کل، نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز تشکیل شده است.


توسعه عدالت آموزشی 

کارشناس مدارس غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: هدف اصلی از تشکیل مدارس غیردولتی، توسعه عدالت آموزشی است.
به گزارش ایرنا «محمدصادق حیدری» اظهار کرد: ضوابط شهریه در مدارس غیردولتی از طریق سامانه سراسری وزارتخانه اعلام شده که رعایت آن در همه مدارس مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در البرز به‌جز طالقان و اشتهارد که بدون مدرسه غیردولتی‌اند، ۶۹۱ مدرسه در این استان فعالیت داشته است.
حیدری بیان کرد: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حدود ۴۵ مدرسه به مجموع مدارس غیردولتی البرز افزوده می‌شود. وی عنوان کرد: سال گذشته برای ۱۲ مدرسه غیردولتی در البرز دستور توقف به دلایل مختلف از جمله تخلف و داشتن مشکلات مالی برای ادامه کار در چرخه آموزشی صادر شد. این کارشناس تصریح کرد: در مدارس غیردولتی البرز ۶۵ هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که مسئولیت آنان در پست‌های مختلف بر عهده ۱۱ هزار نفر نیروی انسانی است. وی با اشاره به این‌که 15/91 درصد از دانش‌آموزان البرز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: برای نظارت بر فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی استان، کارگروه‌های بازدید و نظارت تشکیل شده است. حیدری گفت: درراستای اجرای الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بخشنامه‌ای در ۲ اسفندماه ۹۷ به مناطق و نواحی آموزش و پرورش البرز ارسال شد.

وی یادآور شد: پس از بارگذاری اطلاعات ضروری توسط موسسین و تایید نهایی شورای تعیین شهریه در نواحی و مناطق، شهریه مدارس در سال تحصیلی آینده توسط وزارت متبوع در سامانه شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد. کارشناس مدارس غیردولتی البرز عنوان کرد: طبق بخشنامه ارسالی از وزارتخانه، دریافت هر گونه وجه غیر از شهریه مصوب در سامانه در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی ممنوع است.
حیدری بیان کرد: متاسفانه به‌رغم شفافیت‌سازی هنوز مدیران مدارس غیردولتی در البرز وجود دارند که نرخ شهریه‌ها را با وجود حساسیت ویژه‌ای که بر روی مدارس غیردولتی حاکم است، رعایت نمی‌کنند.
وی با اشاره به این‌که مدیران مدارس غیردولتی برای تنویر افکار عمومی باید نسبت به نصب همه موارد ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس که در معرض دید عموم باشد اقدام کنند، اضافه کرد: مدارس باید نسبت به انعقاد قرارداد شهریه دریافت‌شده از سامانه در 2 نسخه اقدام کنند و یک نسخه پس از مهر و امضای مدیر مدرسه در اختیار اولیا قرار گیرد. کارشناس مدارس غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش البرز افزود: موسس مدارس غیردولتی ‌باید با اولیای دانش‌آموزانی که متقاضی خدمات آموزشی خارج از برنامه هفتگی که شامل کلاس‌های تقویتی، تابستانی و خدمات جانبی همانند سرویس رفت و آمد و لباس فرم می‌شود، پس از تایید شهریه در سامانه شهریه و تایید مدیر آموزش و پرورش منطقه اقدام به بستن قرارداد جداگانه‌ای کند. حیدری به راه‌اندازی سامانه شهریه مدارس غیردولتی طی ۲ سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: برای پیشگیری از دریافت هرگونه وجه اضافه به مدارس غیردولتی ضرورت دارد قبل از ثبت‌نام این سامانه را مورد بازدید قرار دهیم.  وی تصریح کرد: فضای آموزشی بیشتر مدارس غیردولتی البرز استیجاری است. در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، یک مدرسه غیردولتی دوره ابتدایی تعطیل و مدیر آن عزل شد.

 ساعت درسی و فوق‌برنامه مدارس غیردولتی نیز باید طبق قانون باشد و در صورت عدم رعایت با مدیران متخلف برخورد قاطع قانونی می‌شود.
 از آغاز ثبت‌نام برای سال تحصیلی جدید تاکنون 4 مورد تخلف در شورای نظارت مدارس غیردولتی استان مطرح شده که تخلفات متفاوتی در این زمینه داشته‌اند.
حیدری تاکید کرد: در صورتی که هر یک از شهروندان درخصوص اخذ مبالغی مازاد بر شهریه‌های قانونی اعتراضی داشته باشند، می‌توانند به صورت حضوری به مدیران آموزش و پرورش و یا به کارشناسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و کارشناسی‌های مدارس و مراکز غیردولتی در نواحی و مناطق مراجعه و یا در سامانه شکایات وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید