• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76838
+
-

جای خالی دندانپزشکی تخصصی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

رئیس هیات‌مدیره انجمن خیریه جامعه اوتیسم خوزستان گفت: در خوزستان مرکزی که بتواند خدمات دندان‌پزشکی بیماران طیف اوتیسم را به صورت تخصصی ارائه دهد، وجود ندارد و این بیماران برای کارهای دندان‌پزشکی خود به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند.

«محمدمراد خوش‌اخلاق» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خدمات دندان‌پزشکی این بیماران در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز ارائه می‌شود، اما نوبت‌دهی با فواصل طولانی است و این مرکز نمی‌تواند همه این بیماران را تحت پوشش قرار دهد. وی افزود: یک بیمار اوتیسم که با دندان‌درد مواجه است، چگونه می‌تواند تا یک ماه دیگر صبر کند. به همین دلیل، عمده بیماران طیف اوتیسم خوزستان برای کارهای دندان‌پزشکی به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند.

خوش‌اخلاق در ادامه با اشاره به این‌که اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود، بیان کرد: علائم این اختلال تا پیش از 3 ‌‌سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن خیریه جامعه اوتیسم خوزستان گفت: این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد و کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی مشکل دارند.

خوش‌اخلاق با بیان این‌که متاسفانه روند بروز اختلال اوتیسم رو به افزایش است، ادامه داد: بیش از 500 کودک مبتلا به طیف اوتیسم عضو انجمن اوتیسم خوزستان هستند، اما قطعا تعداد این بیماران در استان بیشتر است. وی گفت: بیشترین هزینه این بیماران در زمینه آموزش و توانبخشی است که متاسفانه بیمه‌های پایه این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند. به همین دلیل خانواده‌ای که حداقل یک کودک مبتلا به طیف اوتیسم دارد، به شکل مستمر ماهانه بیش از 2 میلیون تومان باید هزینه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید