• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7681
+
-

بازار پوشاک زیر سایه برندهای خارجی مجوزدار

انتقادها از موافقتنامه تعرفه ترجیحی تجارت با ترکیه افزایش یافت

تولید
بازار پوشاک زیر سایه برندهای خارجی مجوزدار

علی ابراهیمی/ خبرنگار

 پس‌لرزه‌های انتقاد تولـیـد‌کننــدگــان و فروشندگان پوشاک از موافقتنامه تعرفه ترجیحی با ترکیه ادامه دارد. دیروز رئیس اتحادیه پوشاک از آثار زیانبار دستورالعمل سامانـدهی واردات پـوشـاک بر تولید‌کنندگان و فعالان بازار خبر داد.

پس از انتقادها و تجمع اعتراضی تولید‌کنندگان نسبت به موافقتنامه تعرفه ترجیحی پوشاک با ترکیه، چهارشنبه هفته گذشته حتی مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به انتقاد از این تعرفه ترجیحی پرداخت، دیروز رئیس اتحادیه پوشاک اعلام کرد که دستورالعمل واردات، تولید‌کنندگان و فروشندگان داخلی را زمینگیر کرده است. بر مبنای دستورالعمل واردات پوشاک که اواسط سال1395 توسط وزیر صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد، واردکنندگان پوشاک خارجی ملزم به دریافت گواهی واردات از مرکز امور اصناف ایران و واردات پوشاک در قالب اشخاص حقوقی شدند. همچنین مقرر شد، حداقل 20درصد از ارزش ریالی واردات پوشاک خارجی در ایران تولید، برندهای خارجی سرمایه‌گذاری مستقلی داشته و یا از واحدهای تولیدی موجود و سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کنند. پیش از این محسن بهرامی ارض اقدس، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور نیز به خبرنگار ما اعلام کرد: مقرر شده تا برندهای مجازی که اکنون در کشور فعال هستند در حراج‌های نوروزی خود تخفیف‌های واقعی مورد تأیید ستاد تنظیم بازار را تا 75درصد به مشتریان ارائه کنند.

 

 

رقابت نابرابر

رئیس اتحادیه پوشاک، با بیان اینکه تاکنون 30برند خارجی براساس دستورالعمل وزارت صنعت برای واردات و عرضه پوشاک مجوز دریافت کرده‌ و با افزایش تعداد شعب برندهای خارجی پوشاک به‌خصوص برندهای نه چندان مشهور ترکیه‌ای، بازار خرده‌فروشان پوشاک نیز از دست رفته است به فارس گفت: تا قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک فقط ناله تولید‌کننده داخلی به آسمان می‌رفت، اما با این دستورالعمل فروشندگان هم به ناله افتادند. وی با اشاره به اینکه دستورالعمل واردات پوشاک منجر به واردات پوشاک توسط برندهای مختلفی با مجوز این وزارتخانه شده است، افزود: هیچ‌کدام از برندهای مطرح و شناخته شده دنیا که معمولا اروپایی هستند، تمایلی برای اخذ این مجوز از خود نشان نداده‌اند. وی با اشاره به ماده‌ای از دستورالعمل واردات پوشاک که شرکت خارجی یا نماینده مکلف است، طی دو سال اول حداقل 20درصد ارزش واردات را در داخل ایران تولید کند، گفت: اگرچه این بند از دستورالعمل بسیار خوب است، اما باید ملاحظاتی در تدوین این دستورالعمل صورت می‌گرفت که آیا برای یک برند بین‌المللی اروپایی بستر تولید از قبیل دانش، تکنولوژی و تجهیزات در کشورمان فراهم است؟

 

 

 برندهای نازل ترکیه‌ای در ایران

 

شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک اعلام کرد: دستورالعمل واردات پوشاک باعث شده تا برندهای نازل ترکیه برای حضور بیشتر در بازار پوشاک ایران فرصت به‌دست آورند، به‌طوری که اکنون بازار پوشاک تهران و حتی شهرستان‌ها جولانگاه برندهای نامتعارف پوشاک شده است.شیرازی با تأکید بر اینکه دولت ترکیه از تولید‌کننده خود حمایت‌های خوبی می‌کند، به همین دلیل تولید‌کنندگان قادر به تولید با قیمت پایین‌تر می‌شوند، افزود: برندهای نازل ترک براساس این دستورالعمل وارد بازار ایران شده‌اند و تولید‌کننده و عرضه‌کننده ایرانی هم توان رقابت با آنها را به‌دلیل هزینه‌ بالای تولید ازجمله بیمه و مالیات ندارد. برندهای نامتعارف ترک با اخذ مجوز یکی پس از دیگری فروشگاه افتتاح می‌کنند و استقبال مردم هم برای خرید پوشاک از این فروشگاه‌ها خوب است .

این خبر را به اشتراک بگذارید