• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76801
+
-

علت مسمومیت اهالی روستای ابرده

فرماندار بینالود (طرقبه شاندیز) گفت: بر اساس اعلام مرکز بهداشت علت مسمویت ۶۰۰ نفر در یکی از محله‌های روستای ابرده این شهرستان وجود نوعی باکتری به نام کلیفرم مدفوعی در یکی از منابع فرعی آب بوده است. به گزارش ایرنا «سید حسن حسینی» افزود: میزان کلیفرم مدفوعی در آب آشامیدنی در حالت استاندارد باید صفر باشد، اما بر اساس اعلام مرکز بهداشت و طبق آزمایش‌ های صورت گرفته در ۱۰۰ میلی‌لیتر نمونه آزمایشگاهی 7.2 واحد از این عامل باکتریایی دیده شد. وی ادامه داد: دلیل احتمالی این آلودگی باکتریایی، تخلیه فاضلاب در رودخانه ابرده و ورود آن به منبع فرعی آب در حوزه قلندر است. 

فرماندار بینالود گفت: از ظهر جمعه (8 شهریور) تا ساعت ۱۶ یکشنبه(10 شهریور) ۶۰۰ نفر با علائم مسمویت خفیف همچون تب، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی منطقه مراجعه کردند که با سرم‌تراپی و تزریق دارو به صورت سرپایی درمان شدند. با مراجعه دوباره 5 نفر از این افراد به مراکز درمانی همگی تحت درمان قرار گرفتند و مرخص شدند. هم‌اکنون هیچ موردی از علائم مسمویت در منطقه گزارش نشده و این موضوع به طور کامل مهار شده است. 

این مسئول بر تامین آب شرب روستای ابرده و 7 روستای دیگر منطقه از منابع آبی پاکیزه و کاملا سالم دشت سوران تاکید و بیان کرد: رستوران‌های واقع در این محدوده که به مخازن سپتیک مجهز هستند باید در ساعتی مشخص فاضلاب خود را با تانکر از مخازن خارج و در نقاط ایمن تخلیه کنند. احتمال می‌رود در این میان یک رستوران مرتکب تخلف شده و فاضلاب خود را در رودخانه تخلیه کرده باشد. وی افزود: در زمان مواجهه با کاهش فشار آب در شبکه لوله‌کشی این منطقه، کمبود آن از حوزه و منابع آبی قلندر تامین می‌شود. احتمالا بر اساس توضیحاتی که ذکر شد این مخازن با فاضلاب یکی از رستوران‌ها آلوده شده است. بلافاصله این منبع آبی فرعی از مدار خارج شد. 

حسینی گفت: هم‌اکنون با اقدامات دادستانی به دنبال یافتن رستوران و عوامل آلوده‌کننده آب هستیم. فرمانداری نیز خواستار برخورد شدید با آلوده‌کنندگان منابع آبی است که به طور غیرعمد مرتکب آن شده‌اند. روستای ییلاقی ابرده بالا با 3 هزار نفر جمعیت در فاصله 2 کیلومتری شاندیز در شمال غرب مشهد قرار دارد. کلیفرم‌ها باکتری‌هایی هستند که به عنوان شاخص کیفیت بهداشتی بودن غذا و آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این باکتری‌ها که در دمای ۲۵ تا ۳۷ درجه با تولید اسید و گاز، قند لاکتوز را تخمیر می‌کنند،

در محیط آبی، خاک و پوشش گیاهی یافت می‌شوند. کلیفرم‌ها که در سراسر جهان به تعداد زیاد در مدفوع جانوران خونگرم وجود دارند به طور معمول عامل ایجاد بیماری جدی نیستند بنابراین از حضور آنها به عنوان شاخصی برای تعیین دیگر ارگانیسم‌های بیماری‌زایی استفاده می‌شود که ممکن است منشا آنها مدفوع باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :