• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76770
+
-

قلمرو یوزپلنگ‌ها در میاندشت جاجرم افزایش می‌یابد

خبر
قلمرو یوزپلنگ‌ها در میاندشت جاجرم افزایش می‌یابد

اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی امسال پروانه چرای 3 هزار راس دام در میاندشت جاجرم را می‌خرد تا گله‌ها و سگ‌های چوپانان از این عرصه خارج شده و قلمرو یوزپلنگ‌ها افزایش یابد. به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: پارسال با خرید پروانه چرای هزار و ۵۰۰ راس دام، 5 هزار هکتار از عرصه‌های میاندشت جاجرم از گله گوسفندان و سگ‌های چوپانان خالی شد و امسال تلاش داریم که 2 برابر این میزان، دام چوپانان را از این عرصه خارج کنیم. 

«سیداصغر مطهری» اظهار کرد: بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ۱۵ هزار دام در میاندشت جاجرم پروانه چرا دارد و اعتبار مورد نیاز برای خارج کردن دام و خرید پروانه چرا، رقم بالایی است. وی افزود: یکی از نگرانی‌های ما برای حفاظت از یوزپلنگ، حضور گله‌های دام و سگ‌های چوپانان در عرصه‌های میاندشت است. این مسئول تصریح کرد: حضور دام و چرای زیاد سبب شده تا وضعیت مراتع مناسب نباشد بر این اساس کاهش میزان تولید علوفه در مراتع و از بین رفتن آن، تهدیدی برای‌ زیست آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ‌ها به شمار می‌رود. 

مطهری خاطرنشان کرد: با از بین رفتن و یا خسارت دیدن مراتع، میزان تولید علوفه در منطقه کاهش یافته، البته خشکسالی‌ها هم در این زمینه موثر بوده و سبب کاهش میزان تولید علوفه شده است. از این رو آهوان به ناچار برای یافتن غذا، در روستاهای اطراف حضور می‌یابند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی تصریح کرد: حضور آهوان در باغ‌ها و مزارع کشاورزان، تهدیدی برای این گونه است. البته با بارندگی‌های خوب امسال، مشکل کمبود تولید علوفه در مراتع کمتر شده و وضعیت مراتع بهبود یافته است. 

وی افزود: حضور سگ‌های گله هم سبب ناامن شدن محیط برای یوزپلنگ‌ها در میاندشت جاجرم شده است، سگ‌ها نه‌تنها تهدیدی برای توله‌ها بلکه برای یوزهای بالغ هم سبب ناامنی هستند. این مسئول با بیان این‌که منطقه میاندشت جاجرم، تنها زیستگاه پویا و تنها زیستگاه مولد یوزپلنگ در کشور است، گفت: یوزپلنگ حیوانی قلمروطلب است و گستره منطقه میاندشت در جاجرم، پاسخگوی قلمرو این حیوان نیست، از این رو این گونه ارزشمند پس از تولد برای افزایش قلمرو به استان سمنان می‌روند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یوزها هنگام عبور از جاده، بعضا دچار حادثه تصادف می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. در این زمینه راه و شهرسازی باید نسبت به نصب تابلوهای هشدار اقدام کند. 

بر اساس آمار مشاهده یوزها در منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم، این منطقه با داشتن بیشترین شمار یوز در واحد سطح، پویاترین زیستگاه یوز آسیایی در کشور به شمار می‌رود. منطقه حفاظت شده میاندشت، ۸۵ هزار هکتار گستره دارد و از امن‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی محسوب می‌شود. منطقه میاندشت جاجرم که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته، پوشیده از دشت‌های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است. وجود رودخانه کال‌شور سبب شده تا منطقه حتی در زمان خشکسالی هم چندان با مشکل کم‌آبی روبه‌رو نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید