• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76674
+
-

مخترعی که در همه اداره‌ها حضور دارد

روایتی درباره یک آلمانی که مبتکر، تاجر، گرافیست و کارآفرینی موفق بود و دنیای پرونده‌های کاغذی را عوض کرد

نابغه‌های ناشناس
مخترعی که در همه اداره‌ها حضور دارد


هر چند فناوری باعث شده که خیلی از کارها الکترونیکی شود اما هنوز نام او در ادارات پرکاربرد است. شاید کمتر کسی به این موضوع دقت کرده باشد که وسیله پرکاربردی به نام زونکن، در واقع نام خانوادگی یک آلمانی مخترع بوده است! کسی که در ساخت لوازم‌التحریر و  وسایل اداری تبحر ویژه‌ای داشته و خدمات زیادی در این خصوص به نام او ثبت شده است.

آشنایی با فردریش زونکن
زونکن در روز 20سپتامبر1848در شهر ایزولن آلمان چشم به جهان گشود. پدرش آهنگر بود اما خودش برخلاف پدر که با پتک و آتش و... سر و کار داشت به سمت کار انتشاراتی رفت و ترجیح داد که در این زمینه فعالیت کند. او در 27سالگی یک مؤسسه انتشاراتی تاسیس کرد و خیلی سریع توانست اندیشه‌ها و طرح‌هایش را در آن پیاده کند.

کارآفرین نمونه
به گزارش همشهری، زونکن یک سال بعد در سال1876، شرکت خود را به نزدیک دانشگاه بُن برد و در سال1877 شروع به تولید قلم‌های فلزی به‌عنوان نوشت‌افزاری کارآمد کرد. تا پیش از این، چنین قلم‌هایی در انگلستان تولید می‌شد و آلمانی‌ها واردکننده آن بودند اما فردریش زونکن با تولید این قلم‌ها، به مقابله با واردات این جنس پرداخت. البته او مجبور بود ابتدا، سر قلم‌ها را همچنان از انگلیس وارد کند، اما با توسعه شرکت و کارخانه، زونکن در نهایت توانست کل قلم فلزی را در آلمان و در کارخانه‌ای که ایجاد کرده بود، تولید کند. در سال1883او به‌عنوان کارآفرینی جوان، 40نفر را استخدام کرده بود.

ابداع یک خط جدید
سر قلم‌هایی که کارخانه فردریش زونکن تولید می‌کرد، با مدل‌های انگلیسی آن تفاوت‌هایی اساسی داشت، به‌همین منظور او به سراغ ابداع یک خط جدید لاتین رفت که در این راه با استعدادی که داشت، بسیار هم موفق بود. خط جدید با سر قلم‌های زونکن، خطی فوق‌العاده زیبا از آب درآمد. انتشارات زونکن کتاب‌های آموزشی و تمرین و همچنین دفترهای مناسب برای این خط را هم به زبان‌های مختلف منتشر کرد تا بتواند بازاریابی خوبی در این خصوص انجام دهد.

اختراع زونکن
کار انتشارات، یعنی وفور کاغذهای مختلف در محل کار. فردریش به این موضوع فکر کرد که می‌شود کاغذهایی را که در یک پوشه گذاشته شده، کمی مدون‌تر و آنها را به‌خود پوشه متصل کرد. بدین‌ترتیب او با یک قفل کوچک که داخل پوشه نصب می‌شد، کاغذها را به آن بست. فردریش زونکن در سال1886 به‌عنوان مکمل طرح خود، دستگاه سوراخ‌کن کاغذ (پانچ) را اختراع کرد و آن را در اداره اختراعات آلمان به ثبت رساند. حالا می‌شد کاغذهای مختلف را سوراخ و به داخل پوشه‌های مخصوص قفل‌دار متصل کرد. این پوشه‌ها به نام خود او «زونکن» نامیده شدند.

روند رو به توسعه اختراعات
فردریش دست‌بردار نبود و به‌صورت مرتب درحال ابداع و اختراع بود. در سال1890، او تقویم رومیزی را ابداع و روانه بازار کرد؛ وسیله‌ای کارآمد که به سرعت در سطح ادارات آلمان گسترش یافت. در سال1903 او کلاسور را هم ابداع کرد؛ وسیله‌ای که هنوز هم به‌همان شکلی که زونکن طراحی کرده بود، در دنیا کاربرد فراوانی دارد. در ادامه، فردریش در کارخانه‌اش خط تولید مبلمان و کمد را نیز راه‌اندازی کرد و به تولید قفسه و کمدهای اداری پرداخت.

گسترش صادرات
در سال1910 شرکت زونکن حسابی مشهور شده بود و در نمایشگاه بین‌المللی بروکسل به‌خاطر ثبت اختراعات گوناگون و همچنین فعالیت گسترده مورد تقدیر قرار گرفت. اوضاع در شرکت فوق‌العاده پیش می‌رفت. یک سال بعد آلفرد زونکن، پسر فردریش هم به شغل پدر رو آورد و در کنار او مشغول به‌کار و توسعه تولیدات شد. در سال1913، زونکن بیش از 72هزار بسته از محصولات خود را به‌وسیله هزار نفر از پرسنل‌اش در مراکز صادرات کارخانه در برلین، لایپزیگ، آمستردام، آنتورپ و پاریس، به سراسر جهان فرستاد.

پسر به‌جای پدر
در سال1919 و با مرگ فردریش زونکن، آلفرد جای او را گرفت و تا زمان مرگش، کار را پیش برد. شرکت زونکن در سال1973 ورشکست شد اما مدتی بعد دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. پس از فعل ‌و انفعالات مختلف و ادغام با شرکتی دیگر، شرکت زونکن در سال2007 و بار دیگر با همین نام مشغول به‌کار شد.



ابداع یک خط
سر قلم‌هایی که کارخانه فردریش زونکن تولید می‌کرد، با مدل‌های انگلیسی آن تفاوت‌هایی اساسی داشت، به‌همین منظور او به سراغ ابداع یک خط جدید لاتین رفت که در این راه با استعدادی که داشت، بسیار هم موفق بود

این خبر را به اشتراک بگذارید