• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7664
+
-

پیش‌نویس لایحه مدیریت شهری نهایی شد

 «پیش‌نویس لایحه مدیریت شهری که مدت‌ها پیش و از زمان دولت دهم آغاز شده بود، سرانجام در کمیسیون خاص کلانشهرها نهایی شد»؛ این مهم‌ترین خبری بود که مرتضی الویری در جلسه شورای‌عالی استان‌ها بیان کرد.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: بر همین اساس کمیته‌ای 3جانبه متشکل از این شورا،  شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت مأمور شده تا طی یک‌فرصت یک ماهه نظرات خود را در رابطه با لایحه اعلام کند. برای این منظور متن پیش نویس لایحه در فضای مجازی در اختیار اعضای شورای‌عالی استان‌ها گذاشته شد. سومین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها صبح روز پنجشنبه در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد.

در این اجلاس طرح‌های مختلفی که از روزهای قبل در کمیسیون‌ها مطرح شده بود به صحن آمده و اعضای حاضر در مورد آن تصمیم‌گیری کردند. در ابتدای این جلسه الویری اشاره‌ای به اصل101 قانون اساسی داشت و گفت: «وقتی مفهوم اصل 101را درکنار سخنان ارزشمند چند روز قبل مقام معظم رهبری درباره اهمیت عدالت قرار می‌دهیم،  متوجه وظیفه و مسئولیت سنگین خود می‌شویم. یکی از مهم‌ترین کارهای شورای‌عالی استان‌ها جلوگیری از تبعیض‌هاست.» او سپس درباره بودجه سالانه کشور گفت: «طی جلسه‌ای که با آقای نوبخت داشتیم قرار شد فرایندی را ترسیم کنیم تا بر مبنای آن شورای‌عالی استان‌ها بتواند در برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای نظرات خود را ارائه دهد.»

به گزارش شهرنوشت، در پایان اجلاس روز پنجشنبه سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها نیز به تشریح جزئیات جلسه بین خبرنگاران پرداخت. اینطور که امیر شهلا،  عضو شورای شهر مشهد گفت: «نمایندگان‌ با تهیه‌ یک‌نامه و امضای‌ آن از آیت‌الله شاهرودی‌ درخواست کردند‌ با حفظ حقوق اقلیت‌ها و احترام به رأی مردم یزد‌ شرایط را برای حضور سپنتا نیکنام،  عضو شورای اسلامی شهر یزد‌ در جلسات شورای شهر فراهم کند.»

او همچنین به وضعیت بد مالی شهرداری‌های کشور اشاره کرد و گفت: «مطابق بند 2تبصره 52قانون بودجه،  دولت موظف بود حداکثر ظرف 6‌ماه لایحه‌ای به مجلس تقدیم کند که شهرداری‌های کشور طی یک برنامه‌ریزی سه ساله به‌خودکفایی برسند،  اما بیش از 34سال است که دولت و مجلس وظیفه خود را در مورد تدوین لایحه استقلال مالی شهرداری‌های انجام نداده‌اند.» به گفته شهلا ماده 174قانون پنجم توسعه شوراهای اسلامی شهرداری‌ها و سایر مراجع موظف بودند تا پایان سال اول برنامه نظام درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را مصوب کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید