• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7655
+
-

دستاورد ورشو

دیپلماسی
دستاورد ورشو

   محمدامین خرمی| خبرنگار:

 شهردار تهران هفته گذشته در ورشو مهمان لهستانی‌ها بود تا ضمن دیدار و مذاکره با مسئولان شهری و مقام‌های دولتی، زمینه‌های تعامل و همکاری میان پایتخت‌های ایران و لهستان را مورد بحث و بررسی قرار دهد. محمدعلی نجفی که به دعوت هانا گرونکویچ والتز، شهردار ورشو به این شهر سفر کرده بود، علاوه بر مقام‌های شهری و دولتی با فعالان بخش خصوصی لهستان نیز دیدار کرد تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی شهر تهران را برای آنها تشریح کند.

سیدابراهیم امینی نایب‌رئیس شورای شهر تهران، مهدی حجت معاون شهرسازی شهرداری، امین عارف‌نیا رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، شهردار تهران را در این سفر همراهی می‌کردند. پیام نجفی و هیأت همراه در سفر به لهستان در نشست‌‌های مختلف روشن بود: تبادل تجربه مدیریت شهری و دعوت از فعالان اقتصادی لهستانی برای سرمایه‌گذاری در تهران.

محمدعلی نجفی پس از ورود به ورشو در جمع ایرانیان مقیم لهستان حاضر شد و از ضرورت ایفای نقش فراملی و جهانی برای تهران سخن گفت. شهردار تهران روز سه‌شنبه ابتدا به میان فعالان بخش خصوصی رفت تا از زمینه‌های سرمایه‌گذاری آنها در تهران بگوید. نجفی در همایش تجاری لهستان و ایران، از اولویت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شهرداری تهران و راه‌اندازی دپارتمان ویژه‌ای برای این منظور خبر داد و به تشریح برخی از مهم‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت لهستانی‌ها پرداخت. پروژه‌های هوشمندسازی شهر، ساخت موتورسیکلت‌های برقی، مکانیزاسیون تفکیک زباله، اتوبوس‌های برقی، بازیافت زباله‌، ساخت هتل، پارکینگ‌های طبقاتی هوشمند، توسعه نمایشگاه بین‌المللی، تولید آمبولانس و ساخت تجهیزات آتش‌نشانی ازجمله پروژه‌های پیشنهادی شهردار تهران برای سرمایه‌گذاران لهستانی بود.

میخائو سورنسکی، سیاستمدار متنفذ لهستانی و نایب‌رئیس مجلس سنای این کشور میزبان بعدی شهردار تهران بود. او مانند دیگر مقام‌های شهری و دولتی لهستان سخنانش را با تقدیر از مردم ایران آغاز کرد.  تقویت همکاری‌های فرهنگی میان ایران و لهستان، افزایش تعاملات دانشگاه‌های تهران و ورشو، تسریع در راه‌اندازی کرسی زبان لهستانی در دانشگاه تهران و توجه بیش از پیش به تقویت گردشگری میان تهران و ورشو محور مذاکرات شهردار تهران با نایب‌رئیس مجلس سنای لهستان بود.

 

شهردار ورشو، میزبان نجفی

محمدعلی نجفی در دیدار بعدی خود در شهر ورشو، مهمان شهردار این شهر بود. در این دیدار که با حضور رامین مهمان‌پرست، سفیر ایران در لهستان و دیگر اعضای هیأت ایرانی برگزار شد، هانا گرونکویچ والتز با اشاره به راه‌اندازی کمپ گوگل در ورشو، از برنامه شهرداری برای تبدیل پایتخت لهستان به هاب تکنولوژی شرق و مرکز اروپا سخن گفت.

او همچنین برای انتقال تجربیات شهرداری ورشو در این زمینه به شهرداری تهران اعلام آمادگی کرد. بازیافت زباله، تأمین منابع مالی شهرداری‌ها، هوشمندسازی شهر، کاهش آلودگی هوا وتعاملات فرهنگی و گردشگری دیگر زمینه‌هایی بودند که از سوی شهرداران تهران و ورشو مورد توجه قرار گرفتند. در پایان این نشست، دو طرف به‌منظور تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه‌های یادشده، همکاری در راستای بهبود زندگی شهروندان 2پایتخت و همچنین توسعه گردشگری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. نجفی همچنین از همتای لهستانی خود برای بازدید از تهران دعوت کرد.

دیدار با آنا ماریا آندرس، نماینده مجلس سنا و مدیر گفت‌و‌گوهای بین‌المللی نخست‌وزیر لهستان از دیگر نشست‌های مهم شهردار تهران در ورشو بود.در این نشست دو طرف برای ساخت بنای یادبود بزرگداشت ملت ایران در گورستان لهستانی‌ها در تهران و همچنین تسریع در راه‌اندازی خط پروازی میان ورشو و تهران با هدف تقویت گردشگری میان 2پایتخت توافق کردند.

 

   ایرانی‌ها مورد احترام لهستانی‌ها

آتش جنگ جهانی دوم که خاموش شد، از زندگی در ورشو دیگر خبری نبود؛ شهری که پیش از جنگ بیش از یک میلیون و 300هزار نفر جمعیت داشت، در پایان جنگ کمتر از هزار نفر از ساکنانش باقی مانده بودند. نیمی از جمعیت شهر کشته شدند و نیمی دیگر یا در کمپ‌های نازی‌ها و کمونیست‌ها روزگار می‌گذراندند یا آواره دیگر کشورها بودند. ورشو امروز اما هیچ شباهتی با ورشو1945 ندارد. طی سال‌های پس از جنگ، لهستانی‌ها بار دیگر پایتخت‌شان را ساختند تا اکنون با گذشت 7دهه از جنگ، ورشو یکی از شهرهای مدرن اروپا باشد.

لهستانی‌ها به 2دلیل برای ایرانی‌ها احترام ویژه قائلند؛ نخست، در دوره 123ساله‌ای که لهستان میان 3کشور تقسیم شد و استقلال خود را از دست داد، ایران یکی از 2کشوری بود که همچنان استقلال آن را به رسمیت شناخت. دوم، ایران در سال1942 میزبان 121هزار پناهجوی لهستان بود که از کمپ‌های شوروی در سیبری رها شده بودند. لهستانی‌ها از این‌رو معتقدند که ایرانی‌ها جزو معدود ملت‌هایی هستند که در دوران سختی، آنها را تنها نگذاشته‌اند. محبت ایرانی‌ها در تاریخ لهستان ماندگار شده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید