• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76496
+
-

قفل مشکلات بر «درسازی» سلماس

واحد‌های صنعتی در سازی سلماس در حالی با کشور‌های خارجی قرارداد همکاری امضا کرده‌‌اند که نبود حمایت‌ها، مشکلات واردات مواد اولیه و نوسانات ارزی آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است

صنعت
قفل مشکلات بر «درسازی» سلماس

امروز یکی از قسمت‌های مهم صنعت ساختمان‌سازی در کشور، صنایع تولید در خصوصا در‌های ضد سرقت است که شهرستان سلماس با اتکا به متخصصان و توان داخلی توانسته حرفی برای گفتن در این زمینه داشته باشد. ‌به گزارش ایسنا‌، شهرستان سلماس در سایه تکیه بر توان داخلی متخصصان و جوانان بومی خود در چند سال اخیر توانسته به عنوان برند ساخت در‌های ضدسرقت در ایران و منطقه خاورمیانه مطرح شود و با تولیدات خود نام ایران و ایرانی را در این زمینه سربلند دارد، هر چند تولیدکنندگان این حوزه هم مشکلات خاص خود را دارند که آنها را در عرصه تولید با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است. 


مشکلات تولیدکنندگان 

پای درددل یکی از فعالان اقتصادی سلماس که در تولید در ضدسرقت سلماس مشغول است، نشستیم تا به تبیین مشکلات و مسائلی که واحدهای تولیدی در‌های ضدسرقت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بپردازد. او کمبود مواد اولیه را فارغ از بحث قیمت بالای این مواد، از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت در‌سازی بیان کرد و گفت: علت کم بودن مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از 2 حالت خارج نیست.

اول احتکار در داخل که به نظر می‌رسد 70 درصد عامل این کمیابی است. دومین عامل هم این‌که مواد مورد نیاز اصلا موجود نیست و وضعیت طوری شده که تولیدکننده ملتمس تاجر برای ارائه مواد اولیه است، در حالی که در گذشته چنین نبوده است. این فعال اقتصادی نوسانات بازار ارز را نیز در ضرر‌دهی معاملات با کشورهای خارجی مهم عنوان کرد و افزود: وقتی شرکت در تاریخی مشخص معامله‌ای با خارج از کشور با یک قیمت مشخص دلار می‌کند، وقتی ارز به داخل می‌رسد، گاهی ارزش ریالی آن کمتر از زمان عقد قرارداد بوده و موجب متضرر شدن شرکت می‌شود‌.

وی مشکلات حاصل از بیمه و سازمان امور مالیاتی و دارایی را نیز بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: وقتی بیمه یک کارگر تقریبا یک سوم از کل حقوق وی را در برمی‌گیرد‌ و کل مبلغ بیمه هم از سوی کارفرما پرداخت می‌شود و از سوی دیگر هیچ حمایتی در این‌خصوص از کارفرما صورت نمی‌گیرد، اولا حقوق کارگر خودبه‌خود کاهش پیدا می‌کند و ثانیا بر قیمت تمام‌شده محصولات هم تأثیر می‌گذارد‌. این فعال صنعت در‌های ضدسرقت در سلماس تاکید کرد: کارگزاران و سیاست‌گذاران سازمان امور مالیاتی با مسائل و مشکلات تولید آشنا نیستند.

آنها نه تنها هیچ کمک و تشویقی برای کارفرمایان در نظر نمی‌گیرند، بلکه مالیات بر درآمد و ارزش افزوده نیز در حساب مالیاتی شرکت‌های تولیدی لحاظ می‌کنند که علاوه بر کند و سخت کردن حرکت چرخ صنعت، موجب اضافه شدن قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی می‌شوند که کاهش مشتری و بازار فروش و ناتوانی در رقابت با رقبای خارجی را در بر دارد‌.

دیگر فعال بزرگ صنعت در‌های ضدسرقت در سلماس، مشکلات عرصه صنعت را به طور کلی اشکال در قانون‌گذاری‌ها عنوان کرد و گفت: وسعت و کیفیت فعالیت صنعت در‌سازی در سلماس نه تنها در داخل کشور، بلکه در میان کشورهای همسایه نیز بی‌نظیر است، اما مشکلاتی که در حوزه قانون‌گذاری و رعایت نکردن انضباط کاری وجود دارد سبب شده نتوانیم نام ایران را در عرصه صنعت دنیا بشناسانیم‌. وی بیان کرد: انرژی و نیروی کار ارزان قیمت از مزایای کشورمان است و در صورت میدان دادن به کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی داخلی از سوی مسئولان، قطعا شاهد رشد و شکوفایی صنعت شهرستان و به تبع آن کشور عزیزمان ایران خواهیم بود‌.


فعالیت 34 واحد تولیدی در سلماس 

فرماندار شهرستان سلماس درباره ظرفیت‌های قابل توجه صنعت در‌های ضدسرقت در سلماس گفت: باتوجه به سیاست‌های اقتصادی در کشور، بهترین راه رونق تولید و خارج کردن واحدهای تولیدی از رکود، توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و برند‌سازی صنایع خاص هر منطقه یا شهرستان است که در این زمینه سلماس به عنوان قطب تولید در‌های ضدسرقت در کشور شناخته می‌شود.

«مرتضی اصغری» بیان کرد: 34 واحد تولیدی انواع مختلف در با اشتغال مستقیم 1500 نفری و غیرمستقیم چند هزار نفری در شهرستان در حال فعالیت هستند و توانسته‌اند علاوه بر فعال کردن 65 نمایندگی فروش در اقصی نقاط کشورمان در 16 کشور خارجی نیز نمایندگی فعال داشته باشند. محصولات این واحدهای تولیدی به اقصی نقاط جهان صادرات می‌شود. وی با اشاره به موفقیت شرکت‌های تولید سلماس در زمینه در‌های ضدسرقت در نمایشگاه اخیر صنعت ایران عنوان کرد: واحدهای تولیدی شهرستان توانسته‌اند در این نمایشگاه با چندین کشور خارجی دیگر در زمینه ساخت در‌های هتل‌ها و آپارتمان‌های مسکونی قرارداد امضا کنند و همکاری‌های خوبی را در این‌خصوص آغاز کرده‌اند.


رشد 5 درصدی جذب نیرو در صنعت در‌سازی 

شاید تصور عموم بر این باشد که با شرایط اقتصادی پیش آمده در سال‌ها و خصوصا ماه‌های اخیر و افت فعالیت صنایع مختلف در کشور، صنعت در‌سازی سلماس هم با مشکلات حادی مواجه شود، اما رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی سلماس اظهار نظر متفاوتی در این باره دارد. 

«محمد رستمی» گفت: در 3 سال اخیر با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه بر صنعت کشور، صنعت در سلماس با اتخاذ تدابیر لازم و سیاست‌های پیشگیرانه، تعدیل نیروی قابل توجهی نداشته و آمار بیکاران شهرستان عمدتا مربوط به بخش صنوف و خدمات است. عمده دلایل این موضوع هم افزایش دستمزدها و افزایش حق بیمه پرداختی کارفرمایان است.رستمی بیان کرد: با وجود تحریم‌ها و گمانه‌زنی برای تعدیل نیرو در بخش صنعت در، آمار گویای این است که در 3 سال اخیر جذب نیرو در صنعت در‌سازی سلماس از رشد 3 تا 5 درصدی برخوردار بوده است.


در سازی سلماس نیازمند حمایت

شهرستان سلماس طی سال‌های اخیر با وجود همه موفقیت‌ها و توفیقاتی که در زمینه تولید و صادرات در‌های ضدسرقت داشته است، اما حال و احوال واحدهای تولیدی فعال این شهرستان به گفته خود تولیدکنندگان چندان تعریفی ندارد و نیازمند توجه ویژه مسئولان شهرستان برای دوام این افتخار برای سلماس و ایجاد اشتغال‌زایی هر چه بیشتر در این زمینه است. با تمام این تفاصیل می‌توان گفت نام سلماس امروزه در ایران و کشورهای همسایه با صنعت فاخر در‌سازی با آخرین متد روز عجین شده و می‌توان با درایت و حمایت از این صنعت هم زمینه اشتغال را افزایش داد و هم مسیر ارزآوری به داخل کشور را از قبل صادرات با کمک مسئولان هموارتر کرد.

بی‌شک سرمایه‌گذاران سلماسی می‌توانستند با این حجم از آورده شخصی در شهرهای بزرگ و حتی خارج از کشور به درآمدهای بالاتری دست یابند، اما عرق و تعصب مانع از خروج آنان از منطقه خود شده و همه اهتمام خود را برای ایجاد فرصت‌های شغلی و عمران شهر و دیار خود به کار گرفته‌اند و امید می‌رود در شرایط حاد اقتصادی امروز تولیدکنندگان یاری شوند تا چرخ تولید و تأمین معیشت هزاران نیروی کار متوقف نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید