• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76462
+
-

منجی خاموشی‌های مازندران

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان: امسال 5 نیروگاه مقیاس کوچک در مازندران به بهره‌برداری رسید و وارد مدار شد / نیروگاه‌های مقیاس کوچک، بهترین گزینه برای حل مشکل کمبود زمین و مسائل محیط زیستی در تولید برق هستند

پرونده ویژه
منجی خاموشی‌های مازندران

ناکشا یاران | ساری-خبرنگار


یکی از سیاست‌های کلان صنعت برق کشور برای تامین کمبود انرژی الکتریسیته، راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک است؛ نیروگاه‌هایی که با استفاده از سوخت گاز، برق تولید می‌کنند و برای ساخت آنها از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت‌های زیادی می‌شود. دولت دیگر برای ساخت نیروگاه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نمی‌کند و آخرین نیروگاه دولتی که ساخت آن با اعتبار ملی به تصویب رسیده و البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده، نیروگاه سرخرود است. این نیروگاه هنوز به دلیل برخی مسائل محیط زیستی و مالکیتی وارد فاز اجرا نشده است. نیاز برق کشور طبق سیاست دولت باید از طریق سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های مقیاس کوچک تامین شود.ساخت این نیروگاه‌ها 3 مزیت بسیار مهم دارد؛ کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با نیروگاه‌های بزرگ، تلفات بسیار کم به دلیل نزدیکی مصرف‌کننده و بالا بردن بهره‌وری تولید. مولدهای گازسوز افزون بر دارابودن بازدهی بالا، از تلفات شبکه انتقال جلوگیری و امکان بازیابی راحت تلفات گرمایشی را فراهم می‌کنند. سرمایه‌گذاری برای احداث این مولدها در مقایسه با نیروگاه‌های بزرگ بسیار کمتر است و با توجه به پراکنده بودن این واحدها و نزدیک بودنشان به محل مصرف از نظر پدافند غیرعامل، جبران ضعف و بهبود ولتاژ مشترکان نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارند.


بهره‌برداری از 5 نیروگاه مقیاس کوچک

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با بیان این‌که امسال 5 نیروگاه مقیاس کوچک در مازندران به بهره‌برداری رسید و وارد مدار شد، گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو و شرکت توانیر در سراسر کشور مکلف شدیم که نیروگاه‌های مقیاس کوچک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مدیریت و حمایت کنیم. در همین راستا تابستان امسال و پیش از آغاز این فصل، 5 واحد نیروگاهی با مجموع اعتبار 481 میلیارد تومان وارد مدار شد که تمام این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی انجام شد.«حسین افضلی» اظهار کرد: سرمایه‌گذار خارجی یک شرکت چینی بود که در بابلسر نیروگاهی 20 مگاواتی را ساخت و وارد مدار کرد. توسط سرمایه‌گذاران داخلی هم 4 نیروگاه ساخته شد که مهم‌ترین آن نیروگاه شهرک صنعتی رجه بابل با توان تولید 29 مگاوات برق است.

وی ادامه داد: در شهرستان تنکابن هم 2 واحد نیروگاهی شامل یک واحد 8.3 مگاواتی با اعتبار 24 میلیارد تومان و یک واحد 4 مگاواتی با اعتبار 16 میلیارد تومان وارد مدار شد که تابستان امسال توانستند برق مورد نیاز بخشی از مشترکان را تامین کنند. احداث مولد مقیاس کوچک 7 مگاواتی بابکان آمل با اعتبار 40 میلیارد تومان هم از دیگر پروژه‌های اجرا شده توسط بخش خصوصی برای تامین برق مازندران بود که به بهره‌برداری رسید.به گفته این مسئول، پیش از این نیز از مهر 1397 تا تابستان امسال، نیروگاه‌های مقیاس کوچک 12 مگاواتی تشبندان محمودآباد توسط سرمایه‌گذار آلمانی، نیروگاه 25 مگاواتی چمستان و نیروگاه 1.5 مگاواتی در شهرک‌ صنعتی ساری نیز وارد مدار توزیع برق استان شده است.نکته قابل توجه دیگر در مورد نیروگاه‌های مقیاس کوچک برای استانی مانند مازندران، حفظ محیط‌زیست و زمین‌های کشاورزی است. به گفته افضلی این نیروگاه‌ها را در زمین 3 هزار متری می‌توان ساخت و وارد مدار کرد، به همین دلیل برای اجرای آنها به در اختیار گرفتن زمین‌های بزرگ نیازی نیست؛ این در حالی است که برای ساخت یک نیروگاه 500 مگاواتی به حدود 50 هکتار زمین نیاز است، اما 20 نیروگاه 25 مگاواتی همین میزان برق را در 6 هکتار زمین می‌توانند تولید کنند.


کاهش آلایندگی تولید انرژی

یکی از الزامات نیروگاه‌های بزرگ، ساخت آنها در خارج از شهرهاست. انتقال برق تولیدی تا محل مصرف مقداری تلفات به همراه دارد، اما نیروگاه‌های مقیاس کوچک به دلیل ساخته شدن در محل مصرف تلفاتی برای انتقال ندارند و برق تولیدی، مستقیم در شبکه توزیع محل مصرف و اختیار مشترکان قرار می‌گیرد که پارامتری مهم در افزایش راندمان این سیستم تولید برق محسوب می‌شود. از سوی دیگر مصرف بالای گاز و هزینه بالای تعمیر و نگهداری از این نیروگاه‌های بزرگ نیز چالشی در تولید برق به وسیله نیروگاه‌های بزرگ است. در مازندران به دلیل مدیریت مصرف گاز در پاییز و زمستان، بخشی از انرژی مورد نیاز برای تولید برق در نیروگاه بزرگ شهید سلیمی نکا با سوزاندن مازوت تامین می‌شود که طی سال‌های اخیر باعث آلودگی هوای چندین کیلومتر از مناطق اطراف شده است.

چند سال است که مسئولان وعده حذف سوخت مازوت از فرایند تولید برق این نیروگاه را می‌دهند، اما حتی با وجود بهره‌برداری از خط لوله دامغان-کیاسر-نکا، این وعده محقق نشده است. به گفته «علی‌محمد شاعری» نماینده شرق مازندران که پیگیری‌های او نیز برای حل این مشکل هنوز نتیجه نداده، قرار بود وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی کشور برای به صفر رساندن مصرف مازوت در نیروگاه نکا اقدام کنند، اما هنوز بخشی از سوخت این نیروگاه مازوت است. طبق گفته‌های برخی مسئولان، هنوز حدود 13 درصد سوخت مصرفی در نیروگاه نکا را مازوت تشکیل می‌دهد که دود حاصل از سوزاندن این سوخت از کیلومترها دورتر نیز گاهی قابل مشاهده است، اما در نیروگاه‌های مقیاس کوچک هرگز چنین وضعیتی ایجاد نمی‌شود.همه این مسائل سبب شده که ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک در کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی که محیط‌زیست شکننده‌ای دارند و تامین زمین در آنها همواره با چالش‌هایی مواجه است، بهترین گزینه برای تامین نیاز برق این استان‌ها باشد.


تولید هزار مگاوات برق تا سال 1403

با توجه به افزایش جمعیت در استان‌های شمالی، مصرف برق در این مناطق به شکل قابل توجهی رو به افزایش است. طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان وزارت نیرو مجموع برق مورد نیاز استان‌های مازندران و گلستان در سال 1403 به 5539 مگاوات می‌رسد که بیش از هزار مگاوات بیشتر از مصرف کنونی است.  بر همین اساس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا 5 سال دیگر یعنی تا سال 1403 باید در استان‌های شمالی با تاسیس 40 نیروگاه مقیاس کوچک 25 مگاواتی، هزار مگاوات برق در این نیروگاه‌ها تولید شود. برق تولیدی این نیروگاه‌های ساخته شده توسط بخش خصوصی تا 5 سال به صورت تضمینی توسط شرکت برق منطقه‌ای خریداری و پس از 5 سال برق تولیدی با هماهنگی شبکه وزارت نیرو فروخته می‌شود.


گزارش
 

نیروگاه نکا نوسازی می‌شود



نیروگاه شهید سلیمی نکا از قدیمی‌ترین مجموعه‌های تولید انرژی کشور است که سهم قابل توجهی در تامین و تولید برق کشور دارد. به گزارش مهر، این نیروگاه به دلیل همین قدمت بالا دچار فرسودگی شده که باید برای کاهش هدررفت سرمایه و نیرو، همچنین بالا بردن بازدهی به نوسازی آن توجه داشت. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی درباره نوسازی نیروگاه نکا گفت: با توجه به قدمت و توان تولید نیروگاه نکا در پی نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی این واحد هستیم.«محسن طرزطلب» در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۲ واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمی نکا با اشاره به ظرفیت تولید برق در استان اظهار کرد: متاسفانه در مازندران وضعیت تراز تولید برق منفی است. یعنی میزان پیک مصرف بیش از میزان تولید است. وی ادامه داد: ساخت واحدهای گازی در نیروگاه نکا یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکل کمبود ولتاژ برق در این منطقه است. این نیروگاه با توجه به قدمت ۴۰ ساله نقش زیادی در پایداری و تولید برق منطقه دارد که باید با نوسازی واحدهای تولیدی حفظ شود. 


نیروگاه نکا، نماد صنعت مازندران 

 نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۲ واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمی نکا از این نیروگاه به عنوان نماد صنعت مازندران یاد و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت استان، مسئولان حوزه نیرو باید به دنبال افزایش ظرفیت واحدهای موجود باشند. این واحدها می‌توانند تا ۲۰۰ مگاوات ارتقا یابند.«علی محمد شاعری» با اشاره به مخاطرات زیست‌محیطی سوخت مازوت در نیروگاه‌ها تصریح کرد: در نیروگاه شهید سلیمی نکا مصرف سوخت مازوت بنا به شرایط موجود بالا بود که به مراتب با آلودگی شدید، اقتصاد و محیط‌زیست منطقه را تهدید می‌کرد. خوشبختانه در حال حاضر از این میزان کاسته شده است. امیدواریم روند مصرف سوخت مازوت در فصل زمستان به صفر برسد.وی با اشاره به تبدیل وضعیت کارکنان نیروگاه شهید سلیمی گفت: کارکنان نیروگاه شهید سلیمی در زمینه تبدیل وضعیت نیازمند توجه ویژه هستند.


اجرای پروژه نیروگاه محمودآباد و سرخرود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از عملیاتی شدن اجرای پروژه نیروگاه محمودآباد و سرخرود در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به این‌که کارهای مقدماتی انجام شده است امسال این پروژه آغاز خواهد شد.«محسن طرزطلب» میزان کسری برق در کشور را هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: با افزایش بازدهی و توان ظرفیت نیروگاه‌ها می‌توان این کسری را جبران کرد. اگر تولید در سال آینده کاهش یابد، برای کاهش خاموشی‌ها از ترکمنستان برق وارد می‌کنیم.


نقل قول
 

افزایش بازدهی با شروع نوسازی نیروگاه نکا



مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا در مراسم آغاز عملیات نوسازی این نیروگاه گفت: عملیات اجرایی ۲ واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمی نکا با ظرفیت ۳۲۴ مگاوات آغاز شده است. به گزارش مهر «محسن نعمتی» گفت: در اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور، توسعه نیروگاه نکا شامل ۲ واحد گازی در فاز اول و یک واحد بخار، با ظرفیت کل اسمی ۴۸۴ مگاوات انجام می‌شود. ظرفیت کل بخش گاز ۳۲۴ مگاوات و بازدهی این بخش ۳۴ درصد است که طی ۴ سال به پایان خواهد رسید.مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا با اشاره به اشتغال ایجاد شده در این واحد اظهار کرد: با آغاز به کار این واحد گازی ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

این پروژه با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریال از محل موافقتنامه ساخت ۲۲ واحد بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تامین اعتبار می‌شود.نعمتی افزایش ظرفیت تولید برق منطقه، تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، کمک به افزایش پایداری شبکه، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی، استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و همچنین اشتغال‌زایی را از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه برشمرد.

شرق مازندران؛ نیازمند رفع افت ولتاژ برق

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق در این نیروگاه بیان کرد: شرق مازندران نیازمند رفع افت ولتاژ برق است که خوشبختانه با افزایش ظرفیت تولید برق در این مجموعه بخش زیادی از افت ولتاژ در این منطقه برطرف خواهد شد. وی ادامه داد: با اضافه شدن ۴۸۴ مگاوات به ظرفیت توان تولید برق در این مجموعه، نیروگاه ۲۲۱۴ مگاواتی شهید سلیمی به نیروگاه ۲۷۰۰ مگاواتی ارتقا خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید