• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76445
+
-

سیل‌زدگان دره‌شهر؛ نگران فصل سرما

سیل‌زدگان می‌گویند روند پرداخت خسارت سیل بسیار کند است و کارها به‌خوبی پیش نمی‌رود

پیگیری
سیل‌زدگان دره‌شهر؛ نگران فصل سرما

رمضان نوری | دره‌شهر- خبرنگار:


با گذشت 5 ماه از وقوع سیل امسال در ایلام، همچنان مشکلات زیادی در مناطق سیل‌زده این استان ازجمله دره‌شهر وجود دارد که باعث گله‌مندی ساکنان آنها شده است. مردم سیل‌زده شهرستان دره‌شهر هنوز از وضعیت پرداخت خسارت‌ها و تسهیلات گلایه دارند و می‌گویند روند پرداخت خسارات بازسازی منازل آسیب‌دیده کند است.

کارها به حدی کُند پیش می‌رود که فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام چند روز پیش طی بازدید از بخش سیل‌زده ماژین (از توابع شهرستان دره‌شهر) اعلام کرد: از روند بازسازی مناطق سیل‌زده استان راضی نیستیم و این روند نیازمند بازبینی است.

سردار «جمال شاکرمی» گفت: عدالت بین سیل‌زدگان رعایت نشده است به طوری که بین منازل سیل‌زده و آسیب‌ندیده فرقی وجود ندارد. وی افزود: زمان بسیار کم است. مردم از روند پرداخت تسهیلات ساخت ‌و ‌ساز و خسارت‌های کشاورزی گلایه دارند و مسئولان استان هرچه زودتر باید این مساله را حل کنند.


مردم همچنان پیگیر خسارت سیل

یکی از کشاورزان شهرستان دره‌شهر به خبرنگار همشهری می‌گوید: تمام پمپ‌های کشاورزان دره‌شهر آسیب دیده‌اند و هنوز حتی مشکل برق‌ این پمپ‌ها حل نشده است. هرچقدر هم به مسئولان مراجعه می‌کنیم، اعلام می‌کنند که اعتبار نداریم. «غلام تیموری» با اشاره به این‌که پیگیری کشاورزان شهرستان دره‌شهر برای پرداخت خسارت‌ها به جایی نرسیده است، می‌گوید: زمین‌های مردم از بین رفته است و انتظار می‌رود مسئولان هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کنند.


باغ‌های ما از بین رفتند

یکی از باغداران دره‌شهر نیز به خبرنگار ما می‌گوید: باغ‌های مرکبات در این شهرستان از بین رفته و تاکنون هیچ مبلغی به عنوان خسارت - نه به صورت بلاعوض و نه به صورت تسهیلات - پرداخت نشده است. «علی کناری» می‌افزاید: تمام زندگی مردم شهرستان دره‌شهر، کشاورزی است و مسئولان باید هرچه سریع‌تر برای پرداخت‌ خسارت‌ها دست به کار شوند. وی بیان می‌کند: بیشتر کشت‌ها، باغ‌ها و اراضی کشاورزی مردم شهرستان دره‌شهر از بین رفته و تاکنون خسارتی هم پرداخت نشده است.


گلایه مردم از کندی پرداخت تسهیلات

یکی از اهالی ماژین دره‌شهر نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه بانک‌ها تسهیلات ساخت و سازها را دیر آزاد می‌کنند و ما برای ساخت و ساز منازل خود با مشکلات مالی زیادی مواجه هستیم. «عباس عبدی» ادامه می‌دهد: تا یکی دو ماه آینده بارندگی‌ها در سطح شهرستان احتملا شروع شود ولی مردم هنوز در مراحل اولیه هستند و خیلی از آنها هنوز ساخت‌و‌ساز را شروع نکرده‌اند.

وی می‌گوید: مردم این منطقه بضاعت مالی ندارند. منبع درآمد آنها کشاورزی بوده که از بین رفته و حالا بدون درآمد چه باید بکنند؟ این منطقه واقعا مظلوم واقع شده است. هم از طرف مسئولان استانی و کشوری و هم رسانه‌های کشور. هیچ‌کس یادی از ما نمی‌کند.


اختصاص ۸۰ میلیارد تومان به مناطق سیل‌زده

در این میان فرماندار دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: تاکنون ۸۰ میلیارد تومان اعتبار خسارت‌های ناشی از سیل به مناطق آسیب‌دیده این شهرستان اختصاص یافته است. «کیانوش محمدنژاد» می‌افزاید: در مرحله اول ۲۰۶ پرونده احداثی و ۶۱۴ تعمیری مناطق سیل‌زده شهرستان دره‌شهر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی می‌گوید: به‌زودی، با ابلاغ اعتبارات مرحله دوم، تسهیلات لازم در اختیار تعداد بیشتری از سیل‌زدگان قرار می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: سیل فرودین به 1400 واحد مسکونی تنها در بخش ماژین خسارت وارد کرد. این مسئول درباره خسارات بخش کشاورزی هم می‌گوید: پرداخت خسارت‌ کشاورزان به‌زودی انجام می‌شود. اکنون در حال رایزنی با مسئولان بانک‌ها برای تسهیل پرداخت تسهیلات از سوی آنها هستیم.


قصور هیچ‌کس پذیرفتنی نیست

استاندار ایلام نیز چند روز پیش در نشست مشترک قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده بیان کرد: مدیران باید افق دیدشان را بازتر کنند و در کمک به مناطق سیل‌زده نهایت کمک را به مردم انجام دهند. «قاسم سلیمانی دشتکی» افزود: حالا که اعتبارات بسیار خوبی برای کمک به مناطق سیل‌زده استان اختصاص یافته است، باید با دید باز به مردم این مناطق کمک کرد.

وی درباره برخی گله‌مندی‌ها در مناطق سیل‌زده استان گفت: پرداختن به امور مردم این مناطق باید در اولویت اصلی مسئولان باشد و در این مسیر کوتاهی هیچ مسئولی قابل پذیرش نیست. سلیمانی دشتکی با اشاره به این مهم که علاوه بر شهرستان‌های دره شهر و سیروان دیگر مناطق استان نیز شاهد سیل‌زدگی و بارندگی شدید بودند، اضافه کرد: خانه و کاشانه این افراد در بارندگی‌های اخیر تخریب شده است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. استاندار با بیان این‌که نباید در زمینه پرداخت تسهیلات به مناطق سیل‌زده کوچک‌ترین مشکلی وجود نداشته باشد، از مسئولان ذی‌ربط خواست بدون اتلاف وقت، نهایت همکاری را در این خصوص انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید