• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76229
+
-

12 هزار بازدید از افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی

خبر
12 هزار بازدید از افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی

مدیر افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی گفت: این افلاک‌نما با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند. به گزارش ایسنا، «محمدهادی طباطبایی» درباره افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی اظهار کرد: در سال 85 به این نتیجه رسیدیم که با توجه به تعداد زیاد توریست و زائران زیاد مشهد می‌توان در این شهر پلانتاریوم (آسمان‌نما) ساخت. وی ادامه داد: از طریق انجمن نجوم مشهد پیگیری فراوانی انجام دادیم حتی با کشورهای اروپایی قرارداد منعقد کردیم، اما در سال 88 به دلیل رشد قیمت‌ بر اثر اعمال تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران قرارداد را فسخ کردند. 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده افلاک‌نما افزود: به همین دلیل گروهی حرفه‌ای دارای کارشناسان خبره تشکیل دادیم. ابتدا برای به دست آوردن اعتبار کافی شروع به ساخت نرم‌افزار کردیم سپس به ساخت ماکت‌هایی پرداختیم که ابتدا ساده و کوچک بودند به‌ طوری که با مقوا ساخته شده بودند و 3 متر ارتفاع داشتند. بعدها مقوا را به گچ و 3 متر ارتفاع ماکت را به 6 الی 10 متر تبدیل کردیم. نمونه‌های قبلی را به پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش و فرهنگ‌سراهای شهرداری می‌فروختیم و با پول همان نمونه، نمونه جدیدی را می‌ساختیم. در نهایت ساخت این مجموعه در سال 94 شروع شد و حدود 2 سال به طول انجامید. 

طباطبایی خاطرنشان کرد: این افلاک‌نما با محصولات خارجی برابری می‌کند، ولی باید قطعات بهتری برای رقابت داشته باشیم. وی در مورد محبوبیت افلاک‌نماها در جهان گفت: در دنیا این‌گونه است که دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها برای ساخت این فضاها کمک بسزایی می‌کنند به همین دلیل از این نوع آسمان‌نماها در جهان تعداد زیادی وجود دارد و جنبه گردشگری دارند مثلا آسمان‌نمای شهر تورنتو بسیار طرفدار دارد. همچنین کشور آلمان برخلاف جمعیت کمی که دارد، تعداد زیادی آسمان‌نما دارد. 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در مورد اعتبار ساخت این مجموعه توضیح داد: هزینه ساخت این افلاک‌نما حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان است. طباطبایی در پاسخ به این پرسش که چرا اطلاع‌رسانی در مورد این افلا‌ک‌نما در شهر بسیار اندک است بیان کرد: دلیل عمده اطلاع‌رسانی نکردن در شهر، نداشتن بودجه کافی است ولی به طور کلی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی انجام دادیم که البته آنها هم حرفه‌ای نبوده است. وی با اشاره به این‌که در عرض6 ماه حدود 12 هزار دانش‌آموز و عموم مردم از افلاک‌نما بازدید کرده‌اند، افزود: هر هفته یک یا دو برنامه عمومی داریم که مردم می‌توانند ثبت‌نام کنند و در آن برنامه حضور یابند. در این‌گونه زمان‌ها که برای بازدیدکنندگان تعیین شده مانعی برای ورود افراد به داخل دانشگاه نیست. 

مدیر افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی در خصوص آسمان‌نمای خیام که در نیشابور در حال ساخت است، گفت: این آسمان‌نما یک تبلیغات ملی دارد و به دلیل هزینه‌ای که برای آن صرف شده است تعداد بازدیدکننده بسیاری خواهد داشت مخصوصا اگر به تولید محتوا بپردازد. طباطبایی در مورد تعداد افرادی که در مجموعه افلاک‌نما فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: افرادی که به طور مستقیم با ما همکاری می‌کنند شامل 6 نفر بیمه‌شده هستند. حدود20 نفر نیز به طور غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید