• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76219
+
-

۲۴۰ نفر در مشهد دچار مسمومیت غذایی شدند

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۴۰ نفر طی 2 رخداد مجزا در مشهد و شاندیز به صورت گروهی دچار مسمومیت و عوارض گوارشی ناشی از آن شدند. به گزارش ایرنا «زهرا نهبندانی» افزود: این مسمومیت گروهی در یک مورد برای ۱۵۰ نفر در یک مجلس عروسی در خیابان رسالت مشهد و برای ۹۰ نفر دیگر در روستای ابرده علیای شهرستان شاندیز رخ داد. وی ادامه داد: شهروندان دچار مسمومیت با علائم اختلال گوارشی نظیر استفراغ، اسهال، تهوع، دل‌پیچه و سردرد به مراکز درمانی مراجعه کردند. نمونه‌گیری از آنها انجام شده و نتایج روی این گروه برای تشخیص نوع و علت مسمومیت در حال بررسی است. 

نهبندانی گفت: از میان ۵۰۰ مهمان مجلس عروسی در مشهد، ۱۵۰ نفر دچار اختلال گوارشی ناشی از مسمومیت غذایی شده بودند که ۳۰ نفر از آنها در بیمارستان امام رضا(ع) و 3 نفر در بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد در حال معالجه هستند. بقیه به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند. رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افراد دچار مسمومیت در روستای ابرده علیای شاندیز را بومی منطقه اعلام و بیان کرد: در این طغیان مسمومیت گروهی، از ۹۰ نفری که به مراکز درمانی مراجعه کردند، نمونه‌گیری تشخیصی انجام شد تا نوع و علت مسمومیت مشخص شود. 

طغیان در چارچوب علوم پزشکی واژه‌ای تخصصی است و منظور از آن مسمومیت بیشتر از 2 نفر به علت مصرف یک ماده غذایی یا آب آلوده است. مسمومیت‌های خانگی بیشترین علل طغیان‌ها در ایران و جهان به شمار می‌روند. این موارد بسته به محل رخداد آنها به بخش‌های خانگی، رستوران و مجالس مهمانی تقسیم‌بندی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید