• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76069
+
-

به شما سیگار نمی‌فروشم

گزارش
به شما سیگار نمی‌فروشم

متصدی یکی از کیوسک‌های فروش نشریات و تنقلات شهر بیجار در یک حرکت خودجوش فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ سلامت از ابتدای سال ۹۸ به افراد کم‌سن و سال به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان سیگار نمی‌فروشد. 

«میلاد حمله‌وری» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: حدود یک سال است که در این مکان مشغول به کار هستم و وقتی جوان و نوجوانی برای تهیه سیگار مراجعه می‌کند متاثر می‌شوم. به علت ماهیت شغلم، فرصت زیادی برای گفت‌وگو با مردم دارم و چون بخش عمده‌ای از مراجعه‌کنندگان نوجوانان و جوانان هستند در مواردی با آنها هم صحبت کرده‌ام تا از مشکلات و دغدغه‌هایشان سخن بگویند. 

او توضیح داد: بیشترین دغدغه فکری و روحی دانش‌آموزانی که با آنها به صحبت نشسته‌ام، کسب رتبه‌های برتر کنکور یا المپیادهای علمی است. آنها برای رسیدن به ‌آرامش فکری و تمرکز به مصرف سیگار و قلیان روی می‌آورند، زیرا توان قانع کردن والدین خود را ندارند و چاره‌ای جز این راه به ذهنشان نمی‌رسد.

این متصدی کیوسک در شهر بیجار ادامه داد: با یکی از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان که هر روز برای تهیه سیگار می‌آمد و به دور از چشم دیگران در گوشه‌ای از کیوسک با اضطراب آن را روشن می‌کرد و می‌کشید، به گفت‌وگو نشستم و او علت سیگار کشیدنش را این گونه توضیح داد؛ پدرم مردی عصبانی است و مرا به زور وادار می‌کند در جمع دوستان و آشنایان از شگفتی‌های روز دنیا و اختراعات جدید سخنوری کنم که برایم هیچ جذابیتی ندارد و در صورت امتناع از این کار، مورد غضب و خشم او قرار می‌گیریم. 

حمله‌وری یادآور شد: درست است که بیشترین درآمد کیوسک‌های تنقلاتی از راه فروش سیگار است، اما حاضر نیستم برای کسب سود بیشتر، دانش‌آموزان و دانشجویان گرفتار شوند و به سهم خود، از فروش سیگار به این قشر خودداری می‌کنم.  او تاکید کرد: در 5 ماه اخیر که از فروش سیگار به دانش‌آموزان امتناع کرده‌ام، ۳ نفر از همین مشتریان دانش‌آموز، سیگار را ترک کرده‌اند که برای من بسیار ارزشمند است.


کاهش سن اعتیاد 

مسئول کمپ ترک اعتیاد نوید آرامش شهر بیجار هم اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند از سنین نوجوانی به مصرف گرایش داشته و بر اثر بی‌توجهی والدین، به بیماری اعتیاد مبتلا شده‌اند. «پیمان قیداری» گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر و بیش از همه به سیگار و قلیان، خود بزرگ‌بینی و احساس قدرت شخصیتی هنگام مصرف است. فرد با توهم این‌که تنها راه اثبات خود به همسالانش، تبحر در نحوه استفاده از سیگار و قلیان است، به مصرف دخانیات و در نهایت مواد مخدر رو می‌آورد. 

مسئول کمپ ترک اعتیاد نوید آرامش می‌گوید: در حال حاضر نوجوانان در ۱۳ سالگی در معرض اعتیاد به سیگار و قلیان قرار دارند و به‌راحتی می‌توانید دانش‌آموزان بسیاری را در قهوه‌خانه مشاهده کنید که با حالات خاصی به استعمال سیگار و قلیان سرگرم هستند. 

قیداری با اشاره به این‌که گرایش به مواد مخدر مختص پسران نیست، تاکید کرد: دختران هم به تناسب رشد سنی و برای کسب رتبه‌های علمی یا کاهش وزن به مواد مخدر از نوع شیشه گرایش دارند که در این خصوص ناآگاهی خانواده‌ها و بی‌توجهی به نیازهای روانی و جسمی فرزندان تاثیر بسزایی دارد. 

قیداری سنین ۱۵ تا ۲۳ سال‌های بحرانی نوجوانان و جوانان دانست و گفت: لذت آنی در استفاده از مواد مخدر، اختلافات خانواده با یکدیگر، مصرف سیگار و قلیان توسط افراد خانواده، بی‌بند و باری و سهولت دسترسی به سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر درصد گرایش افراد را به بیماری اعتیاد افزایش می‌دهد. 


سمن‌ها به موضوع اعتیاد حساس شوند

یک روان‌پزشک کمپ ترک اعتیاد یادآور شد: انجمن‌های مردمی و سمن‌های بسیاری در شهرستان برای حمایت از محیط ‌زیست و منابع طبیعی تشکیل شده‌اند اما مساله مهم اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر از چشم سمن‌ها مغفول مانده است. 
«سید اصغر آقامیرزایی» گفت: عزم جدی برای مبارزه درست و دقیق با توزیع‌کنندگان خرد و کلان مواد مخدر در جامعه وجود ندارد و بیشترین برنامه‌های فرهنگی متناسب به موضوع اعتیاد، به برگزاری یک یا ۲ همایش در طول سال محدود شده است.

وی افزود: تلاش‌های بسیاری برای تعریف اعتیاد از جرم به بیماری شده و امروز باید با همان انرژی و همت، راه‌های تهیه و توزیع مواد مخدر در نقاط آلوده شناسایی و کشف شوند تا حداقل دسترسی به مواد مخدر به‌سادگی نباشد. آقامیرزایی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که به بیماری اعتیاد مبتلا شده‌اند، از مواد مخدر صنعتی استفاده کرده‌اند. این مواد با تخریب مغز و ایجاد توهم‌های خطرناک، مشکلات اساسی و زیادی را برای فرد، خانواده و جامعه ایجاد کرده است. 

این روان‌پزشک در ادامه گفت: از بیماران مبتلا به اعتیاد هیچ حمایتی نمی‌شود و بسیاری از کسانی که برای ترک اعتیاد به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند، توان مالی پرداخت هزینه درمان را که حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است ندارند. آقامیرزایی افزود: فرد پاک شده پس از ترک کمپ، نیاز به حمایت مالی و معنویی دارد که بتواند شغل و درآمدی برای خود ایجاد کند، اما تاکنون با گذشت ۶ ماه از سال، هیچ حمایت مالی از این افراد نشده است.

وی علت اصلی گرایش دانش‌آموزان و دانشجویان به مواد مخدر را سهولت دسترسی به این مواد دانست و گفت: دسترسی و مصرف سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر در شهرستان بیجار به کمتر از ۵ دقیقه کاهش یافته و می‌توان این مواد را در مدارس و دانشگاه‌ها و حتی فضای مجازی در کمتر از این زمان تهیه کرد. این روان‌پزشک اضافه کرد: در مورد تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان معتاد به سیگار آمار رسمی وجود ندارد و دستگاهی هم مسئولیت مشخصی در این زمینه ندارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید