• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75997
+
-

هامون به آب رسید و شادگان تشنه ماند

‌مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان از رهاسازی بخشی از حقابه تالاب هامون از محل ذخیره آب چاه نیمه یک در شهرستان زهک خبر داد.
به گزارش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست سیستان‌وبلوچستان، این اقدام به‌منظور تثبیت خاک در بخشی از کانون‌های گردوغبار تالاب هامون و احیای پوشش گیاهی این نواحی صورت گرفته است. وحید پورمردان افزود: حقابه درنظر گرفته شده برای تالاب هامون نسبت به کانون‌های گردوغبار که طی چندین سال خشکسالی و فشار بر تالاب ایجاد شد بسیار کم است، اما امیدواریم با احیای پوشش گیاهی کانون‌های گردوغبار از غلظت طوفان‌ها در منطقه سیستان کاسته شود و مردم این خطه از استان، از نعمت هوای پاک بهره‌مند شوند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: با برنامه‌ریزهای انجام شده و هماهنگی با امور آب منطقه سیستان، مابقی این حقابه با هدف کنترل کانون‌های گردوغبار رهاسازی می‌شود.

وضعیت وخیم شادگان
با وجود آغاز تامین حقابه هامون اما تالاب شادگان در خوزستان همچنان وضعیتی وخیم دارد؛ تا جایی که معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان دیروز به ایسنا گفته است: درصورت ‌تامین‌نشدن مستمر حقابه تالاب شادگان‌ باید منتظر اتفاقات بد باشیم. به‌گفته عادل مولا، پس از آبگیری تالاب شادگان، بحث پایداری آب در تالاب یکی از مسائلی است که به جد در حال پیگیری است. وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از تخلیه آب شیرین به بخش شور تالاب، افزود: در این زمینه همه دریچه‌های مسیر، مسدود شده است. البته این کار درست نیست؛ زیرا طبیعت تالاب به‌گونه‌ای است که باید مقداری از آب شیرین تالاب به بخش شور تخلیه شود و زیستگاه جدیدی به‌وجود بیاید. مولا اظهار داشت: برای اینکه پایداری آب شیرین تالاب حفظ شود مجبور شدیم چنین انسدادی ایجاد کنیم. اما برنامه داریم که به جای ایجاد چنین انسدادهایی، تعدادی دریچه‌ سرریز آب ایجاد کنیم تا پس از اینکه تراز آبی تالاب در بخش شیرین حفظ شد، مازاد آن به قسمت شور سرریز و زیستگاه آب شور حفظ شود.
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به انتشار تصاویری از مرگ‌ومیر ماهیان و تغییر رنگ آب تالاب شادگان نیز تصریح کرد: مرگ‌ومیر ماهیان و تغییر رنگ تالاب روند عادی است. او گفت: در گذشته حدود یک میلیارد و 300میلیون مترمکعب آب وارد تالاب می‌شد که اکنون این میزان آب تنها در زمان سیلاب وارد تالاب شده است و قطعا این میزان آب، آب مورد نیاز تالاب نخواهد بود. وی با ابراز نگرانی از عدم ‌ورود آب به تالاب و در پی آن افزایش مشکلات گفت: ما هیچ زمانی به آورد مقطعی تالاب تکیه نمی‌کنیم و همیشه تأکید ما بر تأمین مستمر حقابه تالاب است. وی تصریح کرد: وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید پیگیر تامین مستمر حقابه تالاب‌ها باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید