اراضی ملی جاده چالوس در تصرف آشکدهها
دادستان عمومی البرز: حکم قطعی برای این واحدها صادر شده و متصرفان به خلع ید، قلع و قمع بنا و رفع تصرف از اراضی ملی محکوم شدهاند
زهرا اشرفزاده | البرز- خبرنگار
جاده چالوس که از آن با عنوان چهارمین جاده زیبای جهان یاد میشود، یکی از مهمترین شاخصههای کرج است که بسیاری از مردم نیز البرز را با نام این جاده میشناسند؛ سد کرج و آن منظره سبزرنگ که گاهگاهی پشت پیچوخمهای جاده پنهان میشود؛ روستاهایی با قدمت هزارساله، پیست اسکی دیزین، باغ لالههای گچسر، درختان کهنسال و بناهای تاریخی، رستورانها و مراکز اقامتی بخشهایی از جاذبههای گردشگری این جاده زیبا هستند.
اما چند سالی است که آشکدهها یا همان آشفروشیها به یکی دیگر از مشخصههای جاده چالوس اضافه شده است. اگر در روزهای تعطیل مسیرتان به جاده چالوس افتاده باشد، قطعا تعداد زیادی از آنها را بهویژه قبل از تونل کندوان خواهید دید. اکنون افزایش تعداد این آشکدهها مشکلات زیادی در جاده به وجود آورده است؛ از تصرف اراضی ملی تا مشکلات زیستمحیطی و ترافیک مسائلی هستند که این روزها جاده چالوس و مسافرانش با آن مواجهند. با وجودی که چند سالی است درباره ساماندهی این آشکدهها صحبت میشود، هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده و همه دستگاهها و سازمانهای استان، مشکل را به گردن دیگری میاندازند.
آشکدهها، معضل اصلی جاده چالوس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز میگوید: یکی از معضلات جاده چالوس بهویژه بخش آسارا، تصرف اراضی ملی توسط همین آشکدههاست. با وجود اینکه تصرفات بسیاری در این منطقه وجود دارد، اما میتوان گفت آشکدهها بزرگترین آنها هستند.
«حامد فرضی» میافزاید: شروع به فعالیت این آشکدهها از سال 72 بوده است و هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود، اما به دلیل اینکه در مسیری قرار گرفتهاند که به غیر از منابع طبیعی باید راهداری، محیطزیست و آب منطقهای در این زمینه همکاری کنند، تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
وی ادامه میدهد: البته این 4 سازمان شکایت و اعلام جرم کردهاند، اما تاکنون اقدامی نشده و لازم است دادستانی در این زمینه وارد شود.
فرضی اضافه میکند: پرونده این آشکدهها از سال 85 باز است، اما به دلیل اینکه روی حکم اعتراض میزنند، باعث شده که حل مشکل پروندهها تاکنون به طول بینجامد، اما حکم قلع و قمع و تخریب این اراضی صادر شده و 9 فقره را میتوانیم تخریب کنیم، اما به دلیل اینکه منتظر پاسخ دیگر دستگاهها هستیم، هنوز اتفاقی نیفتاده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز میگوید: حفاظت از اراضی ملی از مهمترین اهداف ماست و با همین اقدام خوب شاهد کاهش تصرفات اراضی در سالهای اخیر بودهایم و مسئولان حفظ یگان به محض اعلام خبر در این زمینه به محل رفته و مانع از تصرف میشوند.
مشکلات زیستمحیطی
مدیرکل حفاظت محیطزیست البرز در رابطه با مشکلات زیستمحیطی که این آشکدهها به وجود آوردهاند، میگوید: آشکدههای مستقر در جاده چالوس که قبل از تونل کندوان قرار گرفتهاند، در تولید پسماند و آلوده کردن آب رودخانه نقش مهمی دارند.
«فردین حکیمی» میافزاید: در این واحدها ضمن تولید فاضلاب از سرویسهای بهداشتی و آشپزخانه، پسماند زیادی نیز تولید میشود؛ ازطرفی پسماندهای تولیدی این واحدها به دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف که برای مصرف آش استفاده میکنند، بسیار مضر است.
وی ادامه میدهد: ظروف یکبار مصرف معمولا در جاده و کنار رودخانه رها میشوند؛ همچنین به دلیل نبود شبکه فاضلاب، آب رودخانه کرج نیز در معرض آلودگی بسیاری است.
حکیمی با بیان اینکه فعالیت آشکدهها در اراضی ملی به صورت غیرقانونی و در حریم راه است، میافزاید: صاحبان این واحدها بدون مجوز قانونی اراضی ملی را تصرف کردهاند که اداره کل منابع طبیعی البرز به عنوان نماینده دولت، از این واحدها به مراجع قضایی شکایت کرده و پرونده برای آنها تشکیل شده که منتظر تصمیم قانون برای آنها هستیم.
وی اضافه میکند: قرار بر این بود که تعاونی برای این واحدها تشکیل شود و حتی در رابطه با جابهجایی آنها هم صحبتهایی شده است، اما به دلیل اینکه چند سازمان و دستگاه در استان در ساماندهی آنها نقش دارند، هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.
مدیرکل حفاظت محیطزیست البرز با اشاره به اینکه وظیفه این سازمان مدیریت پسماند آنهاست میگوید: تا تصمیمگیری قانونی در خصوص فعالیت این واحدها، نمیتوان اقدامی کرد و تنها وظیفه ما کنترل و مدیریت پسماند و جلوگیری از مشکلات زیستمحیطی است. اکنون به صاحبان این آشکدهها اخطار قانونی در خصوص کنترل پساب و پسماندها داده شده و سعی کردهایم حداقل در این بخش وظیفه خود را انجام دهیم.
برخورد با سد معبر محور کندوان
فرماندار ویژه شهرستان کرج درباره معضل سد معبر در محور جاده کندوان میگوید: سد معبر معمولا حوالی رستورانهای بینراهی اتفاق میافتد که منجر به توقف اجباری مسافران میشود، از همین رو تذکرات لازم در این زمینه به صورت تلفنی داده شده و برخورد جدیتری نیز میشود.
«غفور قاسمپور» میافزاید: به دلیل ضرورت و اهمیت ملی و منطقهای و حتی جهانی این محور، باید بدون هیچگونه تعللی در کوتاهترین وقت ممکن فرایند ساماندهی آن در دستور کار قرار گیرد و دستگاههای ذیربط از جمله محیطزیست، راهداری، منابع طبیعی و امور آب ملزم به پیگیری و همکاری هستند.
مهلت به آشکدهها
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در پاسخ به دلیل رسیدگی نشدن به پرونده آشکدههای جاده کرج- چالوس با توجه به اینکه پرونده آنها بیش از 10 سال است که باز مانده است، میگوید: حکم قطعی برای این واحدها صادر شده و به خلع ید، قلع و قمع بنا و رفع تصرف از اراضی ملی محکوم شدهاند.
«رضا شاکرمی» میافزاید: موضوع در شورای حفظ حقوق بیتالمال نیز مطرح و در این شورا تصمیم گرفته شد که به این آشکدهها مهلت بدهیم تا به اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی مراجعه کنند و آنها مکان دیگری برای این واحدها در اختیارشان قرار دهند و حتی قرار بر این شد تا تعاونی تشکیل شود تا هرکسی که خواست فعالیت کند، از این تعاونی مجوز بگیرد.
وی ادامه میدهد: تاکنون هیچ پاسخی به این جانب از این سازمانها داده نشده و ما منتظر پاسخ آنها برای اجرای حکم هستیم.
گسترش بیرویه آشکدهها
جاده استثنایی و زیبای چالوس با وجود همه زیباییهایی که دارد، دارای سختیها و مشکلاتی است. ترافیک پرحجم بهخصوص در آخر هفتهها از مشکلاتی است که باعث میشود گاهی شاهد قفل شدن و مسدود شدن چندساعته این محور باشیم.
به گزارش همشهری، عوامل بسیاری در افزایش ترافیک جاده کرج- چالوس سهم دارند، اما به گفته رئیس راهداری البرز معضلی که چند سالی است باعث افزایش حجم ترافیک جاده کرج- چالوس شده آشکدههایی است که هر روز مثل قارچ در این جاده رشد میکنند و مسافران شمال کشور اغلب مقابل این آشکدهها توقف میکنند تا چندساعتی استراحت کنند؛ غافل از اینکه همین موضوع ترافیک را پرحجمتر میکند.
از طرفی این آشکدهها در تصرف واحدهای صنفی هستند و جزو اراضی ملی به حساب میآیند. با وجود اینکه سالهاست از برخورد با این واحدها صحبت میشود، هیچ یک از سازمانهای استان تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نداده است.
رئیس اداره راهداری البرز با بیان اینکه این آشکدهها در حریم جاده قرار دارند، میگوید: توقف خودروها در اطراف جاده کرج- چالوس حوادثی را ایجاد کرده که بخش عمدهای از این توقفها مربوط به رستورانهای بینراهی است.
«مهرداد جهانی» میافزاید: از طرفی این جاده بهخصوص محور کندوان همواره شاهد حجم عظیم ترددهاست که با وجود این آشکدهها در کنار جاده و توقف خودروها مقابل آنها ترافیک بیشتر میشود.
وی ادامه میدهد: رستورانها و آشکدهها در این مسیر گسترش بیرویهای یافتهاند و بیشتر آنها پارکینگ نیز ندارند؛ همین موضوع باعث میشود تا خودروها در مقابل این رستورانها و در حریم جاده توقف یا پارک کنند که افزایش تراکم خودروها و حوادث را به دنبال دارد.
رئیس راهداری البرز با بیان اینکه این اداره مکاتبات بسیاری با دستگاه حقوقی برای برخورد با این واحدها داشته میگوید: ساماندهی این جاده فقط مختص راهداری نیست، بلکه سازمانها و دستگاههای مختلف استان از جمله منابع طبیعی باید جلوی ساخت اینگونه بناها را در اراضی ملی و حریم جاده بگیرند.