• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75922
+
-

میناباد در انتظار آبادانی

بخشدار عنبران: اجرای طرح هادی این روستا به دلیل کمبود اعتبار با 30 درصد پیشرفت نیمه‌کاره مانده است

روستا
میناباد در انتظار آبادانی

سولماز پورنعمت | عنبران - خبرنگار:


روستای میناباد از روستاهای مرزی استان در بخش عنبران نمین است. این روستا با تاریخ کهن و مردمان نجیب در طبیعت بکر مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است. اهالی میناباد این روزها مشکلات زیادی دارند. بی‌آبی، جاده، مشکل بهداشت و درمان، بیکاری و اجرا نشدن طرح هادی اهالی روستا را در مضیقه قرار داده است و آن‌ها چشم‌انتظار تحقق وعده‌های امروز و فردای مسئولان هستند. طرح‌هایی که به گفته مسئولان به دلیل نبود اعتبار تکمیل نمی‌شوند. 


نبود فرصت اشتغال

 «محمد قنوانی» یکی از اهالی روستای میناباد، با اشاره به شرایط بد اقتصادی حاکم بر این منطقه می‌گوید: اهالی روستا و جوانان تحصیل‌کرده بیکار هستند. برخی خانواده‌ها برای تهیه مایحتاج روزانه هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند به طوری که عده‌ای از مردم از نانوایی‌ها نان را نسیه می‌گیرند و این در شرایطی است که فرصت اشتغال برای نیروی کار روستایی فراهم نیست. 


مشکلات روستا

عضو شورای اسلامی روستای میناباد هم درباره مشکلات روستا می‌گوید: 2 مورد آب‌بند داریم که بزرگ‌ترین آب‌بند روستا به دلیل نبود نظارت از استاندارد برخوردار نیست و آب نگه نمی‌دارد؛ در این زمینه پیگیری‌های زیادی انجام دادیم که بی‌نتیجه مانده است. 

«جواد جهانگیری» با بیان این‌که نانوایی به‌اندازه کافی در این روستا وجود دارد اما سهمیه آرد ندارند، بیان می‌کند: از امکانات درمانی هم خانه بهداشت داریم اما مردم خواستار پزشک متخصص هستند که حداقل هفته‌ای یک بار در روستا حضور داشته باشد. این خواسته اهالی روستا تاکنون محقق نشده است.  وی می‌افزاید: با وجود این‌که بسیاری از خیابان‌ها عقب‌نشینی دارند طرح هادی سال‌هاست در این روستا اجرا نشده است. پروژه‌های نیمه‌تمام که پیگیری کردیم ساحل‌بندی رودخانه داخل روستاست که در حال حل شدن است. 


اقدامات در حال انجام

عضو شورای اسلامی روستای میناباد اظهار می‌کند: کارهایی نیز برای حل مشکلات انجام شده است. بهسازی جاده این روستا چند روز است آغاز شده و در حال آسفالت‌ریزی است. ورودی روستا با پیگیری شوراها و مسئولان امسال زیرسازی و آسفالت‌ریزی خواهد شد. 

وی به مشکل هدررفت آب در جوی‌های بین مزارع اشاره می‌کند و می‌افزاید: آسفالت‌ریزی کانال‌ جوی‌های بین مزارع به طول حدود 4 کیلومتر هم انجام شده است که در شرایط بحران از هدررفت آب جلوگیری می‌کند. در کنار آن جاده بین مزارع هم تسطیح می‌شود چون وضعیت مناسبی ندارند. 

این عضو شورا با اشاره به کانال‌کشی خیابان‌های روستا بیان می‌کند: در سال 97 بیش از 70 میلیون تومان هزینه شد و 55 مورد از تیر برق‌های فرسوده روستا تعویض شدند. آنتن‌دهی تلفن همراه نسبت به قبل تقویت و برای نظافت معابر روستا ماشین حمل زباله خریداری شده است. 


پیگیری از مسئول

بخشدار بخش عنبران هم درباره سدبند میناباد می‌گوید: سدبندی که مردم به آن اعتراض دارند، در واقع سدبند نیست و طرح آبخیزداری است که خود جهاد کشاورزی این طرح را برای ذخیره آب‌های زیرزمینی انجام داده است تا مقداری از آب به زمین نفوذ کند و مقداری نیز به پایاب‌های پایین انتقال یابد. 

«صابر عباسی» ادامه می‌دهد: 30 درصد طرح هادی این روستا کار شده است اما بقیه به دلیل نبود بودجه نیمه‌کاره مانده است. قرار است فرماندار نمین از محل قیر رایگان به این روستا قیر اختصاص دهد تا خیابان‌های اصلی داخل روستا آسفالت شود.  وی در مورد کمبود سهمیه آرد هم اظهار می‌کند: کمبود سهمیه در این روستا نداریم مگر این‌که در تابستان و روزهای تعطیلی نانوایی‌ها مشکلاتی در حوزه کمبود آرد به وجود بیاید که آن هم مقطعی است. درمورد مشکل جاده بین مزارع هم اهالی نسبت به احداث آن مطالبه دارند؛ در کل بخش این مشکل را داریم و در حال پیگیری هستیم.

فرمانداری قول مساعد داده است بودجه‌ای را به کل بخش اختصاص دهد تا این طرح هم اجرایی شود.  عباسی با اشاره به وضعیت بد آب شرب روستا اظهار می‌کند: مردم در فصل تابستان در مضیقه هستند و در صورت تامین بودجه مشکل آب‌رسانی به این روستا و دیگر روستاها حل خواهد شد. بر این اساس قرار است طرح وحدت اجرایی شود که 50 درصد این طرح کار شده و شبکه آب‌رسانی به روستا رسیده است.

بخشدار بخش عنبران در مورد بیکاری جوانان روستا می‌گوید: ما مسئولان مربوط را به بخش دعوت کردیم و خواستار احداث شهرک صنعتی در بخش عنبران شدیم. آن‌ها بررسی‌ها را انجام دادند و گفتند توجیه اقتصادی ندارد. اما در شهرک‌های صنعتی شهرستان امکان جذب وجود دارد و در صورت نیاز کارخانه‌ها فرمانداری شهرستان اعلام نیاز می‌کند تا متقاضیان کار به این کارخانه‌ها معرفی شوند. 


میناباد در یک نگاه 

میناباد از روستاهای قدیمی استان اردبیل است که در مورد وجه تسمیه نام آن نظرهای متفاوتی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند اسم قدیمی ‌این روستا مومن‌آباد بوده است و بر اثر گذشت زمان سال‌ها اسم آن به میناباد تغییر یافته است. البته برخی بزرگان روستا معتقدند بر اثر جنگ و خشکسالی چندین بار این روستا از بین رفته و دوباره آباد شده و به این نام یعنی مین‌آباد (هزار بار آبادشده) مشهور شده ‌است. گفته می‌شود این روستا در جنگل واقع بوده و طی سال‌های گذشته جنگل‌های این منطقه از بین رفته‌ و باغ‌ها‌ی کوچک جایگزین آن شده است.

جنگل شغال‌دره که به جنگل حیران وصل می‌شود، از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. قهوه‌خانه قدیمی روستا هنوز هم محل دورهمی‌ها بعد از کار و تلاش روزانه اهالی است. این مکان فضای قدیمی خود را با بخاری هیزمی و میزهای چوبی حفظ کرده است و ساعاتی برای گپ و گفت اهالی روستا فراهم می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید