• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75862
+
-

آلودگی آب‌های زیرزمینی 4 شهر خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان: ما با ایجاد سایت‌های پسماند در مناطقی که بر آب‌های زیرزمینی تاثیر منفی دارند، مخالفیم

هشدار
آلودگی آب‌های زیرزمینی 4 شهر خوزستان

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: زباله‌های شهری در شهرهای اندیمشک، ایذه، مسجدسلیمان و گتوند باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی شده‌اند. به گزارش ایرنا، «هوشنگ حسونی‌زاده» تاکید کرد: این سازمان با ایجاد سایت‌های پسماند در مناطقی که بر آب‌های زیرزمینی تاثیر منفی دارند، مخالف است و این مساله را به محیط ‌زیست و مرکز بهداشت هم اعلام و اراضی جایگزین برای آن معرفی کرده است. وی افزود: ۲ سال است که شهرداری اندیمشک بر دریافت مجوز برای محلی که زباله‌های شهری در آن تخلیه می‌شود، اصرار می‌کند اما به دلیل تاثیر ریخته شدن زباله در این محل بر منابع آب زیرزمینی، با آن موافقت صورت نگرفته است.


مطالعه طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه‌ها

این مسئول در ادامه از انجام مطالعه طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه‌های استان با همکاری سازمان محیط ‌زیست خبر داد و گفت: تمام منابع آلاینده، سهم هر کدام و اولویت‌ها در شورای عالی آب تصویب شده است. حسونی‌زاده با اشاره به پایش آلودگی رودخانه‌های استان ادامه داد: بار آلودگی در منابع آبی بالاست و طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه‌ها باید به شکلی تامین اعتبار و اجرا شود. به گفته وی، اخطارهای لازم به عوامل آلاینده داده می‌شود، اما اقدام قانونی بر عهده محیط ‌زیست است.


مخالفت خوزستان با ساخت سد مارون ۲

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به بیلان منفی حوزه مارون بیان کرد: مخالفت شدید خود را با ساخت سد مارون ۲ اعلام کرده‌ایم و اعتبار مطالعاتی این طرح نیز حذف شده است. «فرهاد ایزدجو» افزود: بیلان مارون منفی است، به این معنی که مصارف بیش از منابع آبی در این حوضه وجود دارد و در صورت مصرف منابع آبی در بالادست، این مشکل شدیدتر می‌شود.

وی با اشاره به مشکل تامین اعتبار طرح‌های سازمان آب و برق در استان اظهار کرد: عملیات اجرایی سد مارد هم به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است. ایزدجو گفت: تامین اعتبار سد مارد از صندوق توسعه ملی در حال پیگیری است، اما هنوز محقق نشده است.


کمبود اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌ها

ایزدجو در ادامه صحبت خود کمبود اعتبار در حوزه ساماندهی رودخانه‌ها را یکی از چالش‌های استان خواند و گفت: ساماندهی بازه‌های فرسایشی و لایروبی رودخانه‌های خوزستان ۳۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که همه اعتباری که امسال برای لایروبی بازه‌های فرسایشی رودخانه‌های استان به این سازمان تخصیص داده شده ۴۸۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان این‌که بازه‌های فرسایشی رودخانه‌های استان ۱۷۵کیلومتر طول دارد، افزود: ۱۱ هزار میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال برای ساماندهی رودخانه‌ها نیاز است. به گفته مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، این محدوده‌های فرسایشی در رودخانه‌ها که برای زمین‌های کشاورزی مشکلاتی ایجاد کرده، شناسایی و اولویت‌بندی شده است.

ایزدجو با بیان این‌که لایروبی بازه‌های بحرانی رودخانه‌ها با حجم ۳۰ میلیون متر مکعب نیز ۱۶ هزار و ۷۸۰ میلیون ریال اعتبار می‌خواهد، اضافه کرد: لایروبی در مصب رودخانه‌های استان جزو اولویت‌هاست و امسال انجام می‌شود. این مسئول با تاکید بر نیاز به عزم ملی و منابع ملی یا فاینانس خارجی برای ساماندهی رودخانه‌های خوزستان گفت: کارگروهی با همکاری دانشگاه شهید چمران برای شناسایی و اولویت‌بندی بازه‌های بحرانی در رودخانه‌های استان تشکیل شده است.


اعتبار قطره‌چکانی برای کنترل سیلاب خسرج

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های کنترل سیلاب در استان گفت: طرح کنترل سیلاب خسرج برای هدایت ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه از سیلاب کرخه به هورالعظیم و جلوگیری از ورود آن به دشت آزادگان جزو برنامه‌های این سازمان است. اما این طرح به 4۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که هنوز تامین نشده است.

وی ادامه داد: مکاتبات و پیگیری‌هایی در سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و وزارت کشور برای تامین اعتبار طرح کنترل سیلاب کرخه صورت گرفته، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. ایزدجو اظهار کرد: امسال از محل اعتبارات سازمان آب و برق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته و قرار است استانداری هم ۴۰۰ میلیارد ریال به آن تخصیص دهد. وی گفت: خروجی اضطراری هورالعظیم برای مدیریت سیلاب‌های شدید و هدایت آن به رودخانه کارون به کانال‌سازی نیاز دارد که طراحی آن انجام شده است.


سیل‌بند در تعهد وزارت کشور است

ایزدجو بیان کرد: مطابق قانون ساخت، نگهداری و ترمیم سیل‌بندها جزو وظایف شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌هاست و وزارت نیرو در این زمینه مسئولیتی ندارد.وی افزود: وزارت نیرو مسئول تامین حقابه و تعیین محدوده تالاب‌هاست، اما وظیفه‌ای در مدیریت تالاب‌ها نیز ندارد. بر همین اساس، جلوگیری از خروج آب هورها و تخلیه آن به دریا بر عهده سازمان آب و برق نیست.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در صورت طرح و بررسی نیازها و سرفصل‌های دوره‌های آموزشی در روستاها و جوامع محلی در کارگروه‌های مشترک با سازمان‌های مردم‌نهاد، این سازمان آمادگی پشتیبانی از این آموزش‌ها را دارد چراکه به این وسیله می‌توان ارتباط موثرتری با مردم برقرار کرد.


اعلام جرم علیه رستوران‌های ساحلی

این مسئول در ادامه سخنانش از اعلام جرم علیه رستوران‌های ساحل کارون خبر داد و گفت: سازمان بازرسی علیه مجریان رستوران‌های ساحلی در اهواز اعلام جرم کرده و این پرونده در حال رسیدگی است. وی ادامه داد: ساخت و سازهای ساحل کارون در اهواز در شورای حفاظت و صیانت از بیت‌المال در حال بررسی است و تخریب یا ادامه کار آنها به تصمیم این شورا منوط است.

ایزدجو درباره خواسته فعالان محیط ‌زیست برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه کارون در اهواز بیان کرد: سازمان آب و برق خوزستان مخالف هرگونه ساخت ‌و ‌ساز در بستر رودخانه‌هاست و از روز اول نیز با ساخت رستوران‌ها در ساحل کارون مخالفت کرده و علیه آنها شکایت کرده و مجوزی هم برای آنها صادر نکرده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ساخت و سازهای ساحل کارون را در اهواز در کاهش ظرفیت سیلابی این رودخانه بی‌تاثیر دانست و افزود: آثار تخریبی یا کاهش ظرفیت سیلابی رودخانه کارون توسط مشاور مطالعه و به صورت رسمی اعلام شده که این سازه‌ها در افزایش تراز سطح آب و سیلاب در مقطع اهواز بی‌تاثیر است. ایزدجو گفت: برای طرح‌های گردشگری ساحل کارون سرمایه‌گذاری شده و هم‌اکنون این رستوران‌ها به محلی برای تفریح مردم اهواز و گردشگران تبدیل شده‌اند. بنابراین تخریب یا استفاده از این سازه‌ها به بررسی نیاز دارد.


واگذاری مسئولیت بهره‌برداری از سد گتوند

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین به زیر آب رفتن ۲ روستا در مسجدسلیمان در جریان آبگیری سد گتوند اشاره کرد و گفت: واگذاری مسئولیت بهره‌برداری از سد گتوند به سازمان آب و برق خوزستان در حال پیگیری است و با توجه به موضوع تضمین پیمانکار، هنوز این کار عملی نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید