• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75817
+
-

زهک به دنبال دستگاه سنجش گرد و غبار

فرماندار زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فراوانی وقوع روزهای همراه با باد و گرد و خاک در این شهرستان و طولانی شدن زمان وزش بادهای ۱۲۰ روزه باید هواشناسی این شهر به دستگاه سنجش غبار مجهز شود. 

 «غلامرضا اربابی» افزود: این‌که زهک پرگرد و غبارترین شهر کشور است، ولی دستگاه سنجش غبار ندارد برای مجموعه فرمانداری و ستاد مدیریت بحران پذیرفتنی نیست. 

وی با بیان این‌که فرمانداری تمام تلاش خود را برای تأمین اعتبار و خرید دستگاه سنجش غبار به کار خواهد گرفت، افزود: داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد هوای این شهرستان در اغلب اوقات همراه با وزش باد و گردوخاک است که این شرایط در فصل گرم سال بیش از سایر مواقع است. 

 مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز با تأیید ضرورت تجهیز هواشناسی زهک به دستگاه سنجش غلظت گردوغبار، گفت: سال گذشته موضوع ضرورت توسعه شبکه پایش گردوغبار در عالی‌ترین سطح استان پیگیری و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام شد. 

«محسن حیدری» افزود: نامه‌هایی به درخواست هواشناسی از سوی معاون عمرانی استاندار به رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شد تا در تخصیص‌های اعتبارات مواد ۱۰ و ۱۲ به هواشناسی استان نیز توجه شود.  وی به وضعیت وقوع پدیده‌های خاکدار در زهک اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۲۰۰ روز شعاع دید افقی در این شهر به دلیل وقوع یکی از پدیده‌های خاکدار به کمتر از ۱۰ هزار متر رسید. 

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان به افزایش تبخیر آب‌های سطحی زهک به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه و گرمای تابستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۲۵۰ میلی‌متر از آب‌های سطحی این شهرستان تبخیر شد که عدد شایان توجهی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید