• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75814
+
-

ساماندهی حاشیه چابهار کلید خورد

فرماندار چابهار: ساماندهی 70 هزار نفر که بدون هرگونه امکانات نظیر برق، آب، بهداشت، مدرسه و طرح هادی در حاشیه چابهار ساکن هستند، آغاز شده است

عمران
ساماندهی حاشیه چابهار کلید خورد

نصف جمعیت شهر چابهار حاشیه‌نشین هستند و این شهر بالاترین نرخ حاشیه‌نشینی نسبت به جمعیت را در کشور دارد.

 این جمعیت حاشیه‌نشین در کانون‌های جمعیتی پراکنده در مجموع در محدوده‌ای 1200 هکتاری زندگی می‌کنند که از نظر تراکم جمعیتی، سرعت رشد حاشیه‌نشینی و الگوی زیست حاشیه‌نشینی نه‌تنها در کشور که در جهان کم‌سابقه است.

 این در حالی است که حاشیه‌نشینان از کمترین امکانات و زیرساخت برخوردار هستند. اما به تازگی خبر ساماندهی این حاشیه‌نشینان و حل برخی مشکلات اساسی آن‌ها در زمینه‌های مختلف به‌ویژه درمانی وعده داده شده است. 

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی‌اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساماندهی اصولی حاشیه شهر چابهار با وجود محدودیت‌های اعتباری آغاز شده و به زودی شاهد خدمات مطلوب به مردم ساکن در این مناطق خواهیم بود. 

«علی زینی‌وند» افزود: دولت خدمات خوبی برای محرومیت‌زدایی مناطق مختلف سیستان و بلوچستان به‌ویژه چابهار ارائه کرده که قابل تقدیر است. 

وی افزود: مشکلات و موانع باید توسط مسئولان بررسی و راهکارهای لازم برای حل آن‌ها اندیشیده شود تا بتوان رضایت مردم را جلب کرد. 


شاخص‌های بهداشتی 

معاون سیاسی‌اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت با وجود محدودیت‌های اقتصادی در سال‌های اخیر دست از خدمت به مردم بر نداشته و شاهد افتتاح طرح‌های مختلف عمرانی در نقاط مختلف شهری و روستایی هستیم. 

وی گفت: ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی کار بسیار بزرگ و جهادی توسط دولت در چابهار است که امیدواریم هرچه سریع‌تر تکمیل شود. 

زینی‌وند گفت: سیستان و بلوچستان به بیمارستان‌های تخصصی نیاز دارد که بخشی از این نیاز با اتمام این طرح رفع می‌شود. 

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های محروم در شاخص‌های بهداشتی است که بخشی از آن با آغاز ساخت ۲ بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی در ایرانشهر و چابهار تأمین می‌شود. 


تکمیل پروژه برق‌رسانی در کمب 

معاون سیاسی‌اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان هماهنگی تمام دستگاه‌ها را برای رفع موانع ساخت ضروری دانست و افزود: با بسیج امکانات و همکاری‌ها نباید توقفی در مراحل اجرایی پیش بیاید. 

وی ساماندهی اصولی حاشیه شهر، تکمیل پروژه برق‌رسانی در کمب و مرادآباد، زیباسازی شهر و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در چابهار را خواستار شد و افزود: مسئولان مختلف برای توسعه سواحل مکران تاکید دارند و باید چابهار به جایگاه واقعی و در حد نام بزرگ خود برسد. 


ارتقای زیرساخت‌های درمانی

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: با افتتاح ۲ بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی در چابهار و ایرانشهر شاخص‌های تخت بیمارستانی در جنوب این استان ارتقا می‌یابد. 

«رحمدل بامری» افزود: با بهره‌برداری از این بیمارستان‌ها بخش جالب توجهی از نیازهای درمانی جنوب سیستان و بلوچستان تامین می‌شود و شاخص‌های بهداشتی و درمانی استان ارتقا می‌یابد. 
وی پیگیری و حل بخشی از مشکلات مردم حاشیه شهر چابهار را خواستار شد و گفت: پروژه برق‌رسانی به روستای کمب و حاشیه شهر با حجم ۱۸ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلوولت، 7 کیلومتر شبکه فشار ضعیف، ۲۵۰ پست ترانس هوایی برق با اعتبار افزون بر ۱۱۴ میلیارد و ۸۸۷ میلیون ریال افتتاح شدند. 

فرماندار چابهار ادامه داد: بیش از ۷۰ هزار نفر بدون هرگونه امکانات نظیر برق، آب، بهداشت، مدرسه و طرح هادی در حاشیه این شهر ساکن هستند که طرح ساماندهی آنان آغاز شده است. 

وی گفت: ۸۹ پروژه آموزشی، عمران شهری، عمران روستایی، بهداشتی، مسکن مددجویان، توسعه برق، کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب‌رسانی، ورزشی، فرهنگی، تامین زیرساخت‌های حاشیه‌نشینی و پروژه‌های صنعتی با اعتبار ۸۹۵ میلیارد و ۱۱۸ میلیون ریال آماده افتتاح و بهره‌برداری است. 

بامری گفت: علاوه بر افتتاح پروژه‌های شکل‌گرفته، تعداد ۱۷ پروژه در حوزه‌های آب، برق و عمران روستایی با اعتبار ۱۹۵ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال کلنگ‌زنی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید