• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75807
+
-

جذب دانشجویان بین المللی در دانشگاه علوم پایه زنجان

دانشجویان خارجی ۱۰ درصد جمعیت دانشجویی این دانشگاه را طی ۱۰ سال آینده تشکیل می‌دهند

علمی
جذب دانشجویان بین المللی در دانشگاه علوم پایه زنجان

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌ پایه زنجان گفت: امسال اولین سری از دانشجویان بین‌‌المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شوند. 

به گزارش ایسنا، بابک کریمی در نشست خبری درباره عمده‌ترین اقدامات انجام‌شده از ابتدای سال گذشته تا شهریور امسال در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌ پایه استان زنجان بیان کرد: از جمله اقداماتی که از سال 1396 آغاز شده و در سال گذشته به بار نشسته است، ورود اولین دوره دکتری مستقیم از مقطع لیسانس به دکتری بوده است که دانشگاه علوم‌ پایه زنجان به عنوان تنها مجری از سال گذشته مجوز این امر را از وزارت علوم گرفته است. 


پژوهش و آموزش

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌ پایه زنجان در مورد اقدامات انجام‌شده در حوزه پژوهش و آموزش گفت: پارسال دانشگاه علوم ‌پایه زنجان بودجه خود را در حوزه گرند 100 درصد افزایش داد‌ و امسال نیز بودجه‌ها تحت فشار قرار دارد، ولی با این وجود مقرر شده است حدود 15 تا 20 درصد بودجه‌ها افزایش پیدا کند. از سال گذشته در تلاش هستیم تا دوره ریاضیات دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فرانسه را با رایزنی‌های انجام‌شده برگزار کنیم. 

کریمی ادامه داد: یکی از دستاوردهای خوب پژوهشی و آموزشی، کسب رتبه بالای سرآمدان علمی است. در دانشگاه علوم‌ پایه زنجان 9 سرآمد علمی از 113 هیات علمی حضور دارند. این9 نفر از اعضای فدراسیون سرآمدان علمی کشور هستند که این تعداد نسبت به کل اعضای هیات علمی نسبت بسیار بالایی است و دانشگاه علوم ‌پایه موفق به کسب جوایز مختلفی در جشنواره‌های متعدد شده است. 

وی افزود: سال گذشته محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان توانستند رتبه نخست پژوهش‌های بنیادی جشنواره خوارزمی و همچنین رتبه دوم جشنواره جوان خوارزمی را از آن خود کنند. 


جذب دانشجوی بین‌المللی

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌ پایه زنجان درباره جذب دانشجوی بین‌المللی نیز گفت: پارسال تیمی را برای جذب دانشجوی بین‌المللی به کردستان عراق اعزام کرده‌ بودیم که با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده، دانشجویان انتخابی و پذیرفته‌شده در دانشگاه علوم‌ پایه زنجان تحصیل کنند. 

5 دانشجو از کشور افغانستان که بورس تحصیلی ICTP ایتالیا دارند، از مهر امسال در دانشگاه علوم ‌پایه مشغول به تحصیل می‌شوند. امسال اولین سری از دانشجویان بین‌المللی وارد دانشگاه علوم‌ پایه زنجان می‌شوند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است طی ۱۰ سال آینده ۱۰ درصد جمعیت دانشجویی این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل دهند. 

کریمی در مورد توسعه علوم پایه نیز توضیح داد: دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم ‌پایه زنجان دارای 6 دانشکده اصلی، علوم زمین، ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم زیستی و علم کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. 

این دانشگاه تنها دانشگاه تخصصی در حوزه علوم‌ پایه است. طبق سخنان مقام معظم رهبری، توسعه علوم پایه به عنوان یکی از محورهای اساسی و زیربنای رشد کشور است که در این حوزه دانشگاه علوم‌ پایه زنجان اقداماتی را در بحث بازنگری دروس انجام داده است که 25 سال از سن دانشگاه می‌گذرد و باید به‌روزرسانی شود. در این زمینه از سال گذشته قسمت عمده دروس بازنگری شده است. 


ساخت 2 دستگاه میکروسکوپ

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان اظهار کرد: همه دانشکده‌ها تحقیقات و پروژه‌هایی را در حوزه‌های کاربردی و مرزهای دانشی توسط محققان دانشکده انجام می‌دهند. بخشی از اعضای هیات علمی دانشگاه کارهایی را در مرزهای دانش انجام می‌دهند و عده‌ای دیگر علاوه بر فعالیت در مرزهای دانش، بر مسائل تقاضامحور که در سطح جامعه در جریان است با نگاه علمی تمرکز می‌کنند. 

کریمی درباره اقدامات انجام‌شده و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان گفت: 2 دستگاه میکروسکوپ پیشرفته، کانفوکار و لایه‌نازک در این دانشگاه ساخته شده است و نیز پروژه‌های متعدد عملیاتی در دانشکده علوم زمین و علوم زیستی در بحث شخصی‌سازی دارو، ژن‌درمانی (دانشکده علوم زیستی)، حوزه‌های برق آب و مواد شیمیایی (دانشکده فیزیک)، مطالعه زلزله و زلزله‌خیزی در سطح کشور (دانشکده علوم زمین)، حوزه‌های مختلف ریاضیات، فین‌تک، ریاضیات کاربردی و ریاضیات مالی در دانشکده ریاضی در دست اجراست. 


طرح‌های عمرانی در دانشگاه

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به اجرای طرح‌های عمرانی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: احداث ساختمان دانشکده علوم زمین با 7 هزار مترمربع زیربنا طی 3 سال گذشته از جمله طرح‌های عمده عمرانی دانشگاه بود که قرار است در هفته جاری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره‌برداری برسد. 

بابک کریمی خاطرنشان کرد: احداث ساختمان دانشکده علوم زیستی از دیگر طرح‌های در دست اجراست که تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی ادامه داد: مرکز رشد فناوری‌های علوم نوین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با 2550 متر‌مربع زیربنا از دیگر طرح‌های عمرانی بود که تیر امسال با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. 

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان از فعال کردن خانه علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان خبر داد و افزود: این خانه با این‌که چند سال از تاسیس آن می‌گذشت، فعالیت قابل توجهی نداشت ولی از سال گذشته به منظور همگانی‌سازی علم در سطح جامعه فعالیت‌هایش پررنگ شده است. 

کریمی لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب را عامل ترغیب دانش‌آموزان به علوم پایه ذکر کرد و گفت: توجه به تامین زیرساخت‌ها برای به‌کارگیری و تامین معشیت دانش‌آموختگان رشته‌های علوم پایه، حمایت از آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها و راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و موزه‌های علم می‌تواند اقبال به علوم پایه را تقویت کند. دانشگاه تحصیلات تکمیلی هم‌اکنون دارای ۶ دانشکده فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم کامپیوتر، علوم زیستی و علوم زمین است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید