• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75778
+
-

بخت‌گشایان تیره‌بخت

از افراد بسیاری از طریق رمالی کلاهبرداری شده و آنها به‌ خاطر حفظ آبرو حاضر به طرح شکایت نیستند

جامعه
بخت‌گشایان تیره‌بخت

 بخت‌گشایی آن هم توسط عده‌ای رمال غیربومی در کوچه و خیابان‌های بیجار هر سال از اوایل مرداد تا اواخر شهریور آغاز می‌شود. این روایتگر بدبختی افرادی است که نتوانسته‌اند بخت خود را تغییر دهند، ولی می‌خواهند راز خوشبختی، بخت و اقبال بلند دیگران را با کف‌خوانی و حرف‌های فریبنده بگویند. 

به گزارش ایرنا، شروع و پایان فصل داغ بخت‌گشایی هر سال از اوایل مرداد شروع و تا اواخر شهریور هم ادامه دارد، در این روزها و ساعت‌های داغ تابستانی کمتر کسی به این موضوع فکر می‌کند که چرا این افراد خود را به زحمت انداخته و در کف خیابان برای جذب مشتری و بخت‌گشایی در تلاشند؟ بخت‌گشایی و سحر و جادو را نمی‌توان تنها مختص این افراد و این روزها دانست، اما ورود یک‌باره و دسته‌جمعی چنین افرادی با پوشش‌ها و لهجه‌های خاص در یک زمان، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

 در یک لحظه خود را مشتری یکی از آنها می‌بینید که می‌گوید: «بده دستت تا ببینم که چه بخت بلندی داری؟» از آنجا که رمالی و آینده‌نگری بر اساس حدس و گمان است، آمار شیادی و کلاهبرداری از مردم با روش‌های مختلف نیز افزایش یافته و بسیاری از افراد که از این طریق مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند به‌ خاطر حفظ آبرو هیچ‌گاه حاضر به طرح شکایت نیستند.


ضعف‌های دینی و اعتقادی

یک روان‌شناس بیجاری گفت: آشنا نبودن والدین با معارف، آموزه‌های دینی و نداشتن مهارت‌ برای حل مشکلات، مسائل و ناتوانی تصمیم‌گیری در رویارویی با اتفاقات دلیل اصلی مراجعه مردم به فالگیرهاست. «صادق بهاری» می‌گوید: در این میان دختران جوان تحصیلکرده گرایش بیشتری به این مساله دارند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان ضعف روحی و روانی زنان نسبت به مردان دانست.

وی افزود: موقعیت اجتماعی ضعیف‌تر زنان در مقایسه با مردان منجر به کم شدن اعتماد به نفس آنها در مقابله با مشکلات زندگی می‌شود و بحران تصمیم‌گیری، فقدان افق روشن برای رسیدن به اهداف در آینده و استرس از رویارویی با آینده‌ای نامعلوم فرد را وادار به کمک گرفتن از قوای دیگر می‌کند و این‌گونه افراد معمولا برای فائق آمدن بر نگرانی خود به سمت رمال‌ها کشیده می‌شوند. بهاری تاکید کرد: فالگیری و طالع‌بینی ممکن است در پژوهش‌های اجتماعی کمتر مورد توجه واقع شود اما باید گفت یک واقعیت اجتماعی است و نمی‌توان آن را انکار کرد. 

این روان‌شناس اجتماعی یادآور شد: ضعف اعتقادی و ایمان واقعی به قادر مطلق سبب می‌شود انسان غیر از حریم امن الهی خواستار رسیدن به آرامش و اطمینان روحی از طریق رمالی کسب کند که این آسیب اجتماعی تبعات منفی مختلفی در اقشار مختلف مردم دارد و اعتیاد به گرفتن فال و آینده‌نگری موجب ایجاد مشکلات روحی و روانی، از هم پاشیدگی خانواده‌ها، کلاهبرداری و ضررهای مالی و آسیب‌های جانی خواهد شد.


ناآگاهی علمی و دینی

کارشناس مسائل خانواده و آسیب‌های اجتماعی هم گفت: در گذشته دعانویسان به علت استفاده از آیات و رویات قرآنی توانستند اعتماد مردم را به خود جلب کنند اما در حال حاضر برای سوءاستفاده بیشتر و کلاهبرداری، به روش‌ها و کتب خودساخته روی آورده‌اند که از اصل گذشته خود فاصله زیادی دارد.
«محسن لطف‌اللهی» افزود: در قرن پیشرفت علم و آگاهی عمومی، مراجعات مردم به این افراد تعجب‌انگیز و قابل تامل است؛ چرا انسان امروز در پای بساط کسانی مشتری می‌شوند که از جهل آنها به‌راحتی کسب درآمدهای هنگفتی دارند؟ 

وی اضافه کرد: منابع و کتبی که توسط این افراد با عنوان آیات و روایات قرآنی مطرح می‌شود، قابل استناد و رمزگشایی نیست زیرا از علامت‌ها و کلماتی استفاده می‌شود که توسط افراد قابل ترجمه و کشف نخواهد بود، زیرا رمز آلود بودن یک موضوع برای مردم بسیار جذاب است.

این کارشناس مسائل خانواده و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: خلع‌های دینی و اعتقادی مردم در مقبولیت کسانی که ادعای دعا‌نویسی و رمالی دارند تاثیر بسزایی دارد، زیرا بیشترین کسانی که به این سمت و سو کشیده می‌شوند، از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی رنج می‌برند و ارتباط مناسبی با روحانیت و دین ندارند و از نظر علمی ارتباطات به‌روزی ندارند و دچار شکست‌های روحی و بحران هویتی شده‌اند.

وی افزود: انسان‌هایی که در حل مسائل زندگی دچار سرخوردگی شده‌اند و تنها راه‌حل مشکلات خود و افراد زندگی را در گرو یافتن کوتاه‌ترین راه ممکن که همان دعا، سحر و جادو است می‌بیند و از سوی دیگر آغوش باز افراد سودجو و کلاهبردار برای آنها باز است.

لطف‌اللهی گفت: ویزیت رمالان و دعانویسان گاهی از قیمت‌های یک میلیون ریال تا چند 100 میلیون ریال متفاوت است که چندین برابر هزینه مراجعه به روان‌شناس است و بدون شک این بازار پرسود بیش از هر بنگاه اقتصادی مورد توجه چنین افرادی قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به خلع‌های قانونی که در مقابله یا نظارت بر اماکنی که به دعا‌نویسی و رمالی اشتغال دارند، اظهار کرد: اگر در قوانین کشور، تشکیلات و دستگاهی موظف بر نظارت بر چنین کسبه‌هایی وجود داشته باشد، می‌توان بر جلوگیری از فعالیت و اخاذی کسانی که با روح و روان مردم بازی می‌کنند برخورد و کنترل شود.

این کارشناس مسائل خانواده و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: خلع قانونی موضوع مهمی در چراغ سبز نشان دادن برای افرادی است که عموما از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و با استفاده از ناآگاهی و احساسات و نیازهای مردم سوءاستفاده می‌کنند که برای جلوگیری از این خطر اجتماعی، تصویب قانون نظارت، افزایش فعالیت‌های روحانیت، روان‌شناسان و رسانه‌های ملی و اجتماعی در آگاهی‌بخشی جامعه نیازی جدی به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید