• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75707
+
-

بازگشت محمدعلی نجفی به زندان


حاشیه‌های پرونده محمدعلی نجفی همچنان ادامه دارد و او که روز چهارشنبه با سپردن وثیقه یک‌میلیارد تومانی از زندان آزاد شده بود، پس از 48ساعت، بار دیگر بازداشت شد. اما بازگشت نجفی به اوین چرا و چگونه انجام شد؟
به‌گزارش همشهری، ماجراهای پرونده محمدعلی نجفی پایانی ندارد و در 3‌ماه گذشته هر روز خبر تازه‌ای از این پرونده منتشر می‌شود و هر بخش از این پرونده افکار عمومی را شگفت‌زده می‌کند. ظهر دیروز نیز در شرایطی که همه همچنان درباره خبر آزادی نجفی با سپردن وثیقه صحبت می‌کردند، خبر رسید که او بعد از 2روز بازداشت و روانه زندان شده است. منبع این خبر محمدجواد حشمتی، رئیس‌کل جدید دادگستری استان تهران بود. او بدون اینکه جزئیاتی از بازداشت نجفی را بازگو کند به میزان گفت: «برابر ضوابط و مقررات قانونی هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی می‌شود، ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل توسط دادگاه حکم مقتضی صادر خواهد شد.»
او همچنین درباره حکمی که قرار است در آینده از لحاظ جنبه عمومی جرم از سوی دادگاه صادر شود نیز اظهارنظر کرد و گفت: «محکومیت نامبرده بابت نگهداری سلاح غیرمجاز به‌قوت خود باقی است و سرانجام نیز اشد مجازات اجرا می‌شود.»
انتشار این خبر موجب نوعی سردرگمی در افکار عمومی شد. همانطور که هیچ‌کس انتظار آزاد شدن نجفی بعد از 93روز پس از قتل همسر دومش را نداشت، کسی نیز تصور نمی‌کرد درحالی‌که قاضی پرونده برای آزادی موقت نجفی سندی یک‌میلیارد تومانی را توقیف کرده، او 2روز بعد بازداشت شود. در چنین شرایطی یکی از نزدیکان نجفی درباره چگونگی بازداشت دوباره وی به همشهری گفت: «ساعت حدود 11 پنجشنبه‌شب بود که از طرف دادگاه با آقای گودرزی، وکیل آقای نجفی تماس گرفته شد. به ایشان گفته بودند که باید صبح روز جمعه همراه با آقای نجفی به دادگاه برود. ایشان هم حدود ساعت‌یک بامداد این موضوع را با ما و آقای نجفی در میان گذاشت و ساعت 10صبح جمعه درحالی‌که پیش از این فکر می‌کردیم جمعه‌ها دادگاه تعطیل است به شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران رفتیم.»
وی ادامه داد: «ما بیرون منتظر ماندیم و آقایان نجفی و گودرزی وارد دادگاه شدند. حدود یک‌ساعت طول کشید تا اینکه به ما گفتند منتظر نباشیم و آقای نجفی بازداشت و بار دیگر به زندان اوین منتقل می‌شود. درباره دلیل بازداشت دکتر نجفی آن هم 2روز بعد از سپردن وثیقه و آزادی از زندان توضیحی به ما داده نشد و از طریق وکیل‌مان پیگیر این موضوع هستیم.»
این اتفاق در حالی صورت گرفت که بسیاری از حقوقدانان آزادی نجفی با وثیقه را یک رویه عادی قضایی عنوان کرده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید