• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75600
+
-

ساخت 1400 واحد مسکونی در مسجدسلیمان

کلنگ این پروژه با حضور «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهوری به زمین زده شد

مسکن
ساخت 1400 واحد مسکونی در مسجدسلیمان

پروژه احداث مسکن 1400 واحدی مسجدسلیمان با حضور «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور کلنگ‌زنی شد. به گزارش ایسنا، نوبخت که پنجشنبه هفتم شهریور به خوزستان سفر کرد، همچنین طرح بازسازی 1100 منزل آسیب‌دیده از زلزله تیرماه امسال را نیز در مسجدسلیمان کلنگ‌زنی کرد.

وی در آیین کلنگ‌زنی پروژه احداث 1400 واحد مسکونی در مسجدسلیمان در جمع خبرنگاران گفت: پس از زلزله مسجدسلیمان، برای جبران خسارات، مصوبه‌ای معادل 96 میلیارد تومان در هیات وزیران به تصویب رسید که صد درصد آن طی روزهای گذشته تخصیص داده شد.

نوبخت اظهار کرد: مجموع خسارت‌هایی که بعد از دسته‌بندی گزارش شد، مبنی بر این بود که 1400 واحد نیازمند بازسازی و 8 هزار واحد نیز نیازمند تعمیر هستند که تمام منابع مالی اعم از تسهیلات و اعتبارات تامین و ابلاغ شده است. معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد:  همزمان با گرامیداشت هفته دولت، به مسجدسلیمان آمدیم و برای آن قسمت از خانه‌هایی که بازسازی و نوسازی آنها در محل امکان‌پذیر نبود، زمینی در نظر گرفته شد که امروز کلنگ آن به زمین زده شد.

نوبخت گفت: با توجه به وضعیت خاصی که مسجدسلیمان دارد، ما باید برای برخی از واحدهای این شهر از نظر فرسودگی، کار نوسازی و احیا انجام دهیم. به همین دلیل در سازمان برنامه و بودجه، به نیابت از دولت و با همکاری بنیاد مسکن، بررسی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که باید حداقل 10 هزار واحد مسکونی را در بافت فرسوده نوسازی کنیم.

وی افزود: این ۱۰ هزار واحد مستقیما به زلزله مربوط نیستند، اما وضعیت شهر به گونه‌ای است که برای پیشگیری از حوادث دیگر و احیای شهر، باید اینها را نوسازی کنیم. سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت و بنیاد مسکن نیز اجرای کار را بر عهده دارد. به گفته این مقام مسئول، برای هر یک از این واحدها از نظر اعتباری حداقل 100 میلیون تومان محاسبه شده است که دولت باید به صورت بلاعوض پرداخت کند.


نرخ تورم کاهش می‌یابد

معاون رئیس‌جمهوری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی خوزستان نیز گفت: تلاش‌ ما این است که منابع محدود عمرانی را به جای توزیع قطره‌چکانی، به پروژه‌هایی که هزاران میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است، معطوف کنیم تا به بهره‌برداری برسند.

نوبخت اظهار کرد: ما کشور را در یک وضعیت بسیار متفاوت با گذشته اداره می‌کنیم. در حالی در مورد تخصیص اعتبار برای پروژه‌های مهم استان خوزستان صحبت شده است که به شدت با کمبود منابع مالی مواجهیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از صحبتش با بیان این‌که بازار ارز کنترل شده است، گفت: طی ماه‌های آینده نرخ تورم نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: سال گذشته ناخودآگاه ارزش پول ملی پایین آمد و قیمت‌ها بالا رفت، اما با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد وضعیت جدیدی در بازار ارز هستیم. نوبخت با اشاره به آخرین گزارش تورم ماهانه کشور بیان کرد: خوشبختانه نرخ تورم از 8/2 درصد به 6/0 درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به این‌که نرخ تورم نقطه به نقطه حدود ۶ واحد درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: با وجود روند کاهنده تورم ماهانه، به دلیل افزایش قیمت‌های سال گذشته، همچنان تورم سالانه 8/1 درصد افزایش دارد، ولی از ماه آینده این شاخص هم کاهش می‌یابد.


تامین هزینه‌های مصرفی از دیگر منابع

نوبخت همچنین با اشاره به این‌که بودجه مصرفی ۴۴۸ هزار میلیارد تومانی کشور در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: منابع کشور هم بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان نبود. با صرفه‌جویی ۶۲ هزار میلیارد تومانی در هزینه‌ها همچنان باید ۷۶ هزار میلیارد تومان از منابع جدید به این بخش از بودجه کشور تزریق کنیم.

وی به برخی انتقادها در زمینه استفاده از منابع دیگر برای تامین مصارف اشاره کرد و افزود: امروز بعضی از افراد ادعا می‌کنند که دولت می‌خواهد برای جبران این منابع از ۱۲ درصد ورودی صندوق توسعه استفاده کند در صورتی که سال گذشته از محل فروش نفت ۳۲ درصد به این صندوق اختصاص یافت و قرار شد ۱۲ درصد دیگر برای دوره‌ای که کشور دچار سختی است، هزینه شود.

معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که ما نمی‌توانیم به کارمندان دولت بگوییم حقوق خود را ببخشند به این خاطر که منابع کافی نداریم، ادامه داد: وقتی قرار است پرداخت‌ها ۳۸۶ هزار میلیارد تومان باشد در حالی که درآمدها ۳۱۰ هزار میلیارد تومان است، مجبوریم ۷۶ هزار میلیارد تومان دیگر را از منابع مختلف هزینه کنیم. وی تاکید کرد: در این شرایط دولت 8۴۰۰ میلیارد تومان از تعهد ۱۳ هزار میلیارد تومانی خود را برای جبران خسارت سیل در استان خوزستان پرداخت کرده است.


اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل جاده ایذه - اصفهان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پنجشنبه گذشته سفری هم به شهرستان ایذه داشت. علت اصلی سفر وی به این شهرستان، پروژه جاده اهواز – ایذه - اصفهان بود. نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: ساخت این جاده با دشواری‌هایی همراه است که با ابلاغ ۲۰۰ میلیارد تومانی که اخیرا صورت گرفته است، باید تکمیل شود.

وی با اشاره به توافقات صورت‌گرفته برای تکمیل ۸۰ کیلومتر باقیمانده از مسیر چهاربانده اهواز به ایذه ادامه داد: بنیاد مسکن در حال حاضر آمادگی ادامه این پروژه را تا اصفهان دارد و پیش‌بینی می‌شود تا هفته دولت یا دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری برسد. معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که توافقی با وزارت راه و شهرسازی و شرکت زیرساخت صورت گرفته است، بیان کرد: ۲ هزار میلیارد باقیمانده این پروژه نیز بعد از تکمیل مسیر اهواز - ایذه اختصاص خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید