• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75651
+
-

جایی برای آرامش بیماران اعصاب و روان

در مرکز توانبخشی ابن‌سینای بروجرد 140 بیمار اعصاب و روان 16 ساله به بالا نگهداری می‌شوند و روزانه خدمات مختلفی دریافت می‌کنند

بسیاری از بیماری‌های مرتبط با اعصاب و روان که افراد را مجبور به مراجعه و بستری شدن در مراکز شبانه‌روزی بیماری‌های مزمن اعصاب می‌کنند، اگر به جای پنهان شدن به دلیل نگرانی بابت برچسب منفی بیماری، به‌موقع برای درمانشان اقدام می‌شد، قابل کنترل بودند.

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان روان‌شناسی بالینی، احتمال ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان چیز دور از ذهنی نیست و بذری است که درون همه افراد وجود دارد. با توجه به شرایطی که در زندگی فرد وجود دارد و نیز توانمندی‌های روحی و جسمی‌ او ممکن است نشانه‌های بیماری در او بروز پیدا کند.

بسیاری از بیماران اعصاب و روان تا سالیان سال به حال خود رها می‌شوند به طوری که حتی کارکرد خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این موضوع اعضای خانواده را ناچار به مراقبت‌های تمام‌وقت از بیمار می‌کند، اما حاصلی هم در درمان بیماری ندارد. درنهایت یک بیمار مزمن اعصاب و روان که دیگر امیدی به قطع داروی او نیست، به جمعیت بیماران اضافه می‌شود؛ بیمارانی که گاه به بستری شدن نیاز پیدا می‌کنند.

چند روز پیش معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی لرستان اعلام کرد: حدود ۶ هزار بیمار اعصاب و روان در استان شناسایی شده‌اند که تحت مداوا هستند. «لیلا طاهری» گفت: این بیماران روزانه خدمات توانبخشی، درمانی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند تا توانمند شوند و زمینه ورودشان به جامعه و پذیرش آنها در اجتماع فراهم شود. تعداد قابل ‌توجهی از مراکز توانبخشی بیماران روانی لرستان در شهرستان بروجرد فعالیت دارند و روزانه خدمات مختلف و متعددی در اختیار بیماران خود قرار می‌دهند.


پذیرش بیماران از کل استان

رئیس اداره بهزیستی بروجرد می‌گوید: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های اعصاب و روان که اکنون این بیماری در آنها مزمن شده است و به بستری در مراکز دائمی بیماری‌های اعصاب و روان نیاز دارند، اگر به‌موقع اقدام به درمان می‌کردند، حالا نیازمند بستری تمام‌وقت یا حتی دوره‌ای در مراکز بیماران مزمن نبودند.

«کرم‌رضا پیردایه» بیان می‌کند: هم‌اکنون در مرکز شبانه‌روزی نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن ابن‌سینا در بروجرد بیماران مرد ۱۶ ساله به بالا پذیرش می‌شوند و حتی بیمار بالای ۶۰ سال هم در این مرکز وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: این بیماران که تعداد آنها حدود ۱۴۰ نفر است، نه فقط از بروجرد بلکه از کل استان پذیرش شده‌اند و تا زمان بهبودی و با تشخیص پزشک و رضایت خانواده از مرکز ترخیص می‌شوند.


یک مرکز مخصوص مردان

پیردایه اظهار می‌کند: علاوه بر مرکز یاد شده، مرکز توانخبشی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن مخصوص مردان نیز در بروجرد ساخته شده است که به زودی افتتاح می‌شود. وی می‌افزاید: مرکز توانبخشی و نگهداری از بیماران ذهنی با عنوان «مطیعی»، یکی از مراکز بیماری‌های اعصاب و روان بروجرد است که از مراکز مطرح و تخصصی در خصوص بیماری‌های ذهنی در غرب کشور به شمار می‌رود.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد می‌گوید: در این مرکز بیماران درگیر بیماری‌های ذهنی و در واقع معلولان ذهنی نگهداری و ۱۵۰ بیمار در آن پذیرش خواهند شد. به گفته این مسئول، بیماران این مرکز - در صورت افتتاح - ۱۴ ساله به بالا خواهند بود و بیماران از سراسر استان در آن پذیرش خواهند شد.


نقش خانواده در بهبود بیماران

کارشناس ناظر مراکز غیردولتی توانبخشی بهزیستی بروجرد نیز می‌گوید: تشخیص به‌موقع بیماری‌های روانی توسط خانواده و حمایت آنها از بیمار، نقش موثری در بهبود حال بیماران اعصاب و روان دارد. «محمود نصراللهی» بیان می‌کند: در مرکز شبانه‌روزی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن ابن‌سینای بروجرد و مراکز مشابه، بیماران علاوه بر برخوردار شدن از خدمات پزشکی، پرستاری، روان‌شناسی، مددکاری و کاردرمانی، حرفه‌هایی اعم از کارهای تولیدی و دوخت کیف‌های چرم و... را هم آموزش می‌بینند. وی ادامه می‌دهد: همچنین برنامه‌های تفریحی مثل اردوهای ورزشی و برگزاری مسابقات و جشن‌های مناسبتی برای پر کردن اوقات این بیماران در این مراکز برگزار می‌شود که در تغییر روحیه آنها نقش موثری دارد.


لزوم تشخیص زودهنگام بیماری‌ها

همچنین، یک کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی بیان می‌کند: درمان بیماری اعصاب و روان در مراحل اولیه بسیار مهم است. بنابراین، با مشاهده اولین نشانه‌های بیماری‌، به جای پنهان‌کاری باید به بیمار کمک کرد که وارد فاز درمان شود.
«افشین علی‌پور» می‌افزاید: اقدام به‌موقع برای درمان باعث می‌شود فرد گرفتار فاز مزمن بیماری نشود.

این روان‌شناس تاکید می‌کند: در صورت تشخیص پزشک، بیمار به در مراکز روزانه توانبخشی و بهبود بیماری‌های اعصاب و روان پذیرش و به وی کمک می‌شود که به کاری مشغول شود. به دلیل تمرکز بر کار، بیمار از افکاری که بر رفتارش اثر منفی می‌گذارد، فارغ می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید