• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75442
+
-

پیش از ظهر دیروز شهردار اسبق تهران با سپردن وثیقه یک‌میلیارد تومانی از اوین به خانه برگشت

آزادی نجفی تا محاکمه دوباره

داخلی
آزادی نجفی تا محاکمه دوباره

محمد جعفری/روزنامه نگار

93روز پس از بازداشت محمدعلی نجفی، شهردار اسبق پایتخت به اتهام قتل همسر دومش، او که روزهای پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده بود توانست با سپردن وثیقه یک‌میلیارد تومانی از زندان آزاد شود. نجفی در این روزها بازداشت، محاکمه و به قصاص محکوم شد اما وقتی توانست رضایت اولیای دم همسرش را جلب کند سخت‌ترین روزهای 68سالگی‌اش به پایان رسید تا اینکه سرانجام آزاد شد.

به گزارش همشهری، شصت‌وهشتمین سال از عمر محمدعلی نجفی برای او سخت‌ترین سال زندگی‌اش بود. او در سال‌هایی که در مناصب مختلف دولتی حضور داشت سیاستمداری بدون حاشیه و متین بود و اینکه روزی دست به قتل همسر دومش بزند برای هیچ‌کس باورپذیر نبود. شاید به همین دلیل باشد که از همان روز هفتم خرداد که میترا استاد در خانه نجفی به قتل رسید تاکنون افکار عمومی ناباورانه و با کنجکاوی قسمت‌های مختلف این سریال تلخ را دنبال می‌کنند.
در 68سالگی بود که نجفی در پلیس آگاهی مقابل دوربین صداوسیما قرار گرفت و به قتل همسر دومش اعتراف کرد. یک روز بعد او را با دستبند، لباس بازداشتگاه و دمپایی به دادسرای جنایی منتقل کردند و مجال یافت تا جزئیات بیشتری از قتل را بازگو کند. صفحات مختلف این داستان با سرعتی باورنکردنی ورق می‌خورد؛ طوری که کیفرخواست پرونده ظرف مدت چند روز صادر و چند روز بعد نجفی در دادگاه محاکمه شد. 

عکاسانی که در جلسه محاکمه لنز دوربین‌شان را به سوی نجفی گرفته بودند باورشان نمی‌شد مردی که به اتهام قتل محاکمه می‌شود، همان شهردار اسبق پایتخت است؛ همان وزیر اسبق آموزش و پرورش. همان نخبه‌ای که تحصیلاتش را در عالی‌ترین سطح در آمریکا گذرانده؛ اما تصاویری که می‌دیدند و ثبت می‌کردند واقعیت داشت؛ او نجفی بود. تا اینجای ماجرا برای نجفی مثل یک کابوس بود که شاید هنوز نمی‌دانست خواب است یا بیدار؛ اما زمانی که قضات دادگاه حکم به قصاص او دادند همه‌‌چیز برایش رنگ واقعیت گرفت. از آن روز بود که همه می‌پرسیدند آیا واقعا نجفی قصاص خواهد شد؟ 

این روزها تلخ‌ترین روزهای زندگی سیاستمدار خلوت‌نشین بود. 68سالگی داشت او را به زانو در می‌آورد اما ناگهان به طرز غیرمنتظره‌ای ورق برای نجفی برگشت تا همه روزهای شصت‌وهشتمین سال از زندگی به کام او تلخ نباشد. اولیای دم میترا استاد که تا آن روز برای قصاص نجفی اصرار داشتند اعلام کردند او را بخشیده‌اند. نجفی خبر بخشیده شدنش را یک روز پیش از علنی شدن در زندان از همسر اولش شنید و جان تازه‌ای گرفت. به‌نظر می‌رسید روزهای سخت زندگی نجفی یکی‌یکی در حال سپری‌شدن هستند.
حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع نجفی که سال‌ها قبل در لباس قضاوت به پرونده‌های مهمی همچون پرونده خفاش‌شب‌ تهران رسیدگی کرده بود از روزی که وکالتنامه‌اش را روی پرونده گذاشت معتقد بود که نجفی مرتکب قتل شده اما این قتل شبه‌عمد است. به همین دلیل همه تلاشش را برای نجات موکلش انجام داد. با وجود اینکه تلاش‌های او و دوستان نجفی منجر به جلب رضایت خانواده استاد شده بود اما گودرزی به این اتفاق راضی نبود و از چند روز قبل تلاش کرد تا بتواند نجفی را از زندان آزاد کند. او می‌گوید: «در پرونده‌های قتل قراری که برای متهم صادر می‌شود بازداشت موقت است. در این پرونده به‌دلیل اینکه با مساعدت خانواده مرحوم استاد، قصاص منتفی شد، از دادگاه تقاضا کردیم که قرار موکل به قرار سبک‌تری تبدیل شود. در این شرایط بود که رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران با این درخواست موافقت و قرار وثیقه یک‌میلیارد تومانی صادر کرد و پیش از ظهر چهارشنبه با تودیع وثیقه، دکتر نجفی از زندان آزاد شد.»


نجفی چطور آزاد شد؟
حمیدرضا گودرزی این روزها به منبع اخبار درخصوص موکل مشهورش تبدیل شده است. او هنوز هم می‌گوید قتلی که نجفی مرتکب شده شبه‌عمد است. اما با اینکه قضات دادگاه برخلاف نظر او قتل را عمد تشخیص دادند و حکم به قصاص نجفی دادند چه روندی برای آزادی او از زندان طی شد؟ این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری از این ماجرا را بازگو کرد.

چطور شد که موکل‌تان 93روز بعد از ارتکاب قتل از زندان آزاد شد؟
در پرونده‌های قتل عمدی به‌دلیل اینکه ممکن است حکم قصاص صادر شود از همان ابتدا برای متهم قرار بازداشت موقت صادر می‌شود. در این پرونده هم از ابتدا برای موکلم قرار بازداشت موقت صادر شد اما زمانی که با مساعدت خانواده استاد، دکتر نجفی بخشیده و قصاص منتفی شد، از دادگاه درخواست تخفیف قرار کردم. در این شرایط دادگاه اختیار دارد که این درخواست را رد یا قبول کند. در این مورد دکتر محمدرضا محمدی کشکولی، رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک و مستشاران دادگاه با مساعدت خود قرار را به قرار وثیقه یک‌میلیارد تومانی تبدیل کردند و ظهر چهارشنبه پس از ارائه وثیقه، کارشناسی و تأیید نهایی، دکتر نجفی آزاد شد.

بعد از آزادی موکل‌تان با ایشان دیداری هم داشتید؟
من پیگیر کارهای اداری مربوط به آزادی ایشان بودم و نتوانستم ایشان را ببینم اما به‌صورت تلفنی با دکتر نجفی صحبت کردم و ایشان هم وضعیت روحی خوبی داشت.

حالا دکتر نجفی تا چه زمانی آزاد است و پرونده قتل میترا استاد چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
لازم است بار دیگر از بزرگواری خانواده مرحوم استاد به‌خاطر اعلام گذشت تشکر کنم که باعث شدند موکلم به آغوش خانواده برگردد. پرونده مراحل قضایی‌اش را طی خواهد کرد. به این شکل که ما همچنان معتقدیم قتل غیرعمدی بوده و به همین دلیل اعتراض خودمان را به دیوان‌عالی کشور خواهیم فرستاد تا در این‌باره تصمیم‌گیری شود. بعد از اعلام نظر دیوان پرونده بار دیگر در دادگاه به جریان خواهد افتاد.


   لحظه آزادی

روز گذشته، کمی مانده به ظهر وقتی حکم آزادی نجفی به زندان ابلاغ شد، درهای آهنین اوین به روی او گشوده شد. بیرون در، دختر و داماد نجفی همراه برادرانش برای دیدن او لحظه‌شماری می‌کردند. داماد نجفی درباره این لحظه به همشهری می‌گوید: «تقریبا همه خانواده جلوی در زندان جمع و منتظر دکتر بودیم. از چند روز قبل آقای گودرزی تلاش‌های خود را برای تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه انجام داده بود و روز چهارشنبه تلاش‌ها به نتیجه رسید. دادگاه وثیقه یک‌میلیارد تومانی صادر کرده بود که از دوستان کمک گرفتیم و وثیقه ملکی تأمین کردیم و بعد از انجام کارهای اداری سراسیمه خودمان را جلوی در زندان رساندیم. وقتی دکتر را هنگام خروج از در زندان دیدیم همه خوشحال شدیم. من و همسرم باورمان نمی‌شد که این دکتر نجفی است که آزاد شده.» او درباره وضعیت روحی نجفی پس از آزادی می‌گوید: «خدا را شکر؛ وضعیت خوبی داشتند و فورا به خانه رفتیم.»
محمدعلی نجفی که 93روز پرتب‌وتاب از شصت‌وهشتمین سال از زندگی‌اش را در زندان گذراند و حتی تا یک‌قدمی چوبه دار نیز پیش رفت حالا باید منتظر محاکمه‌ای دیگر باشد. محاکمه‌ای دوباره که این‌بار قضات دادگاه درخصوص جنبه عمومی جرمی که او مرتکب شده تصمیم خواهند گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید