• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75438
+
-

تهران باید شبیه تهران باشد

همایش کمیته نما دیروز با حضور محسن هاشمی، علی اعطا، محمد سالاری و معاون شهرسازی و معماری شهر تهران برگزار شد







 مسائل و مشکلات ارتقای سیما و منظر شهری دیروز در نخستین همایش فصلی اعضای کمیته‌های نمای مناطق تهران بررسی شد. به گزارش همشهری، در این همایش محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران از کم‌توجهی به جنبه‌های ایمنی، رفاه و صرفه‌جویی انرژی در نمای ساختمان‌ها گفت؛ علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر از نبود گفت‌وگو و تبادل نظر میان مناطق ۲۲گانه گلایه کرد؛ محمدسالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تأکید کرد که فضای عمومی شهر باید به سمتی برود که نظارت همگانی در تحقق‌پذیری نماهای مصوب اثر‌گذار باشد؛ اما عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در این همایش، گمشده معماری تهران را کپی کردن، تقلید کور و ابداعات عجیب و غریب برخی ساخت و سازهای شهری دانست و بر لزوم تصحیح این روند با کمک متخصصان تأکید کرد.

4دلیل اهمیت نما
در این همایش که عصر دیروز در تالار ایران‌زمین شورای شهر تهران برگزار شد، رئیس شورای شهر تهران گفت: زیبایی ساختمان، هماهنگی و فضای معماری شهر، کارکرد رفاهی و داخلی آن در ساختمان و ایمنی، استحکام و استانداردهای شهری از دلایل اهمیت نمای ساختمان‌ها محسوب می‌شوند.
محسن هاشمی رفسنجانی افزود: در دهه‌های اخیر که با افزایش قیمت ساختمان و رقابت در لوکس‌سازی‌ و ایجاد تفاوت در منظر ساختمان‌ها شاهد اولویت یافتن منظر اول برای سازندگان هستیم و با رهنمودها و دستورات مقام معظم رهبری در مورد لزوم توجه به معماری ایرانی - اسلامی، شاهد توجه به بعد دوم توسط نهادهای حاکمیتی ازجمله همین کمیته نما که در دهه 90، تشکیل شده است، هستیم.
او با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد دلیل‌های سوم و چهارم، که اهمیت زیادی در ایمنی و رفاه و صرفه‌جویی انرژی دارند کمتر مورد توجه سازندگان و کمیته نما قرار گرفته است، افزود: به‌طور نمونه استفاده از سنگ‌های تزئینی برای نماسازی، آن هم در ضخامت‌های بالاتر از 2سانتی‌متر، یکی از روش‌هایی است که سازندگان برای ایجاد تفاوت و زیبایی ساختمان خود استفاده می‌کنند اما این نوع نماسازی‌ها، اگرچه ممکن است از نظر معماری ایرانی اسلامی و فیلتر کمیته معماری نیز با مشکلی مواجه نشود اما به لحاظ ایجاد بار اضافه سنجاق شده به سازه، هم از نظر ایمنی و هم از نظر رفاهی برای ساختمان تنش ایجاد می‌کند و بهترین نماها به لحاظ فنی، ایمنی، صرفه‌جویی در انرژی و رفاه ساختمان، نماهای سیمانی با مصالح و رنگ‌های نانو هستند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبود گفت‌وگو بین مناطق ۲۲ گانه
علی اعطا هم در این همایش گفت: در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران موضوع کمیته‌های نما در تقسیم‌بندی داخلی به کمیته معماری و طرح‌های شهری واگذار شد. سپس به‌دنبال تصویب مصوبه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران در تیرماه 97، دبیرخانه‌‌ای ذیل کمیته‌ معماری بدین‌ منظور تشکیل شد.
او با اشاره به آسیب‌شناسی‌های انجام شده در این زمینه اضافه کرد: متأسفانه اینگونه به‌نظر می‌رسد که کمیته‌های نمای مناطق 22گانه با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنند. اگرچه در هر منطقه تجربیاتی وجود دارد، اما بین اعضای کمیته‌های نمای 22منطقه شهر تهران گفت‌وگو و تبادل‌نظری برقرار نیست.
رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران گفت: البته تقریبا به‌ صورت ماهانه در شورای شهر جلساتی با حضور ناظران شورا در کمیته‌های نما برگزار می‌شود و مسائل و مشکلات به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما بقیه اعضای کمیته‌های نما ازجمله اعضای هیأت علمی به‌عنوان استادان دانشگاهی یا استادان طرح‌های شهری یا معاونان شهرداران مناطق در بحث کمیته‌های نما با یکدیگر گفت‌وگویی ندارند.
اعطا با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد زمینه گفت‌وگوی اعضای کمیته‌های نما در مناطق 22گانه گفت: برگزاری همایش‌های فصلی می‌تواند زمینه گفت‌وگوی مشترک را برای اعضای کمیته‌های نما در مناطق 22گانه شهر تهران ایجاد کند. به همین منظور اتاق‌های فکر 6گانه‌ای تشکیل و به‌دنبال آن نمایندگانی از این اتاق‌ها انتخاب شده‌اند تا در پنل‌‌های همایش فصلی شرکت کنند و با یکدیگر به‌صورت عمومی به گفت‌وگو بپردازند.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این همایش گفت: از زمانی که قانون طراحی، اجرا و پایش نماهای شهری در شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده شاهد برگزاری جلسات و همایش‌های منظمی در این رابطه بودیم. البته در این حوزه در ابتدای راه هستیم و تا نهادینه شدن همه اهداف، راه طولانی در پیش داریم.
او اظهار کرد: این نشست‌ها باید با تلفیقی از اضلاع ذینفعان برگزار شود تا بتوان این نگاه را به جامعه شهری تسری داد. بنابراین حضور معماران، طراحان شهری و نما و حتی متولیان ساخت‌وساز ضرورتی انکارناپذیر است. تبیین مبانی نظری و ضرورت توجه به نما و هویت شهر به تنهایی کافی نیست و باید شاهد جشنواره‌های معرفی معماران، طراحان و سازندگان برتر در زمینه نما باشیم تا رسالت ما به عموم جامعه شهری تسری پیدا کند.
سالاری با بیان اینکه نماهای یک شهر تجلی عینی باور عمومی جامعه شهری است، افزود: بایدها، نبایدها و باورهای عمومی جامعه شهری است که وضعیت شهرها و فضای کالبدی شهر را به اینجا رسانده که کالبد شهر تهران با این همه فراز و فرود و اختلاف طبقاتی مواجه باشد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: باید فضای عمومی شهر به سمتی برود که نظارت همگانی که یکی از اولویت‌های جدی شورای اسلامی شهر است در تحقق‌پذیری نماهای مصوب اثر‌گذار باشد.


   آوار کمیت بر کیفیت ساخت و نما

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران: 
رویکرد جامعه و شهر و مدیریت شهری، بیرون آمدن از آوار سیطره کمیت است. آواری که همه شئون شهرها و زندگی ما را مغلوب خود کرده و حتما بیرون آمدن از زیر این آوار سنگین، کار دشواری است؛ آواری که قدمت ٨٠-٧٠ ساله دارد و چیرگی خود را بر تمام وجوه فضاهای شهری گسترده است.  در صورتی سرانجام و انجام این مسیر درست خواهد بود که رکن اجرای درست، پایش مستمر و ارتقای کیفی مرحله‌به‌مرحله را مدنظر داشته باشیم. مجموعه‌ای از خردمندان و حرفه‌مندان انرژی و تجربه‌ خود را متمرکز کردند تا نمای ساختمان‌های شهر بهتر شود؛ این تجمع خردمندان حتما زنجیره‌ای از حکمت را ایجاد می‌کند.  روزگاری مدیران شهری خود را حکیم می‌دانستند و فکر می‌کردند آنها هستند که باید درباره معماری تصمیم بگیرند. اما امروز باید اعتراف کنم که «ما نمی‌دانیم» و تمام متخصصان و ذینفعان باید با هم شهر را بسازند؛ ما فقط باید ابزار این کار را فراهم کنیم تا متخصصان به ما در این مسیر کمک و خطاهایمان را نیز اصلاح کنند. آنچه در شهر ما نبودش حس می‌شود، این است که سررشته واحدی نداریم. باید مثل تهران و هر شهری باید مثل خودش باشد. اگر اینطور باشیم، شهر زیبایی خواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید