• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75434
+
-

شهر آماده محرم می‌شود

35برنامه و 3هزار اجرا به مناسبت محرم حسینی امسال برگزار می‌شود

گزارش
شهر آماده محرم می‌شود

محمود مولایی/خبر‌نگار

با فرارسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا «جلوه سوگ» نمایان می‌شود. به فاصله 3روز مانده به ایام محرم، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران 35برنامه را در قالب 3هزار اجرا در 60روز خواهد داشت؛ سلسله‌برنامه‌هایی با عنوان «جلوه سوگ» که حالا چندین سال است در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و با عزاداران حسینی همراه است. عمده برنامه‌ها در میدان امام‌حسین است؛ میدانی که میزبان آیین سوگواری امام‌حسین(ع) خواهد بود. در این میدان از یکشنبه، روز اول ماه محرم به‌صورت متمرکز چندین برنامه برگزار می‌شود. سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «سیاست ما این است که در دهه اول محرم فعالیت کمتری داشته باشیم. علت اصلی آن، فعالیت بسیار زیاد مردم در این دهه است و ما بیشتر در این دهه در میدان امام‌حسین متمرکز می‌شویم. حداقل در این 10روز 3روز ویژه داریم.»‌
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تجمع عزاداران حسینی در نخستین جمعه ماه محرم با حضور اردبیلی‌های مقیم تهران برگزار می‌شود. این سومین سالی است که آذری‌های مقیم تهران در میدان امام‌حسین برنامه ویژه دارند. فاطمیان‌پور تأکید می‌کند: «این تجمع و عزاداری اردبیلی‌های مقیم تهران است که البته امسال به نام آذری‌های مقیم تهران برگزار می‌شود.»
برنامه‌های متعدد در روز تاسوعای حسینی و عاشورا از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران در میدان امام‌حسین خواهد بود. در روز عاشورا از صبح تا شام غریبان 7مرتبه میدان از جمعیت پر و خالی خواهد شد. بعد از این دهه، برنامه‌های شهرداری به‌مدت 50روز ادامه پیدا خواهد کرد.

نمایشگاه در فضای تکیه‌ای
در نمایشگاه عطر سیب امسال، اقلام و ملزومات قابل ارائه به هیأت‌های مذهبی، تولید ملی هستند. محی‌الدین فاضلیان، رئیس ستاد رویداد عطر سیب در این‌باره می‌گوید: «این نمایشگاه در فضای تکیه‌ای برای مردم راه‌اندازی شده است. ضمن اینکه در سال‌جاری بر مسائل فرهنگی تأکید بیشتری شده و یکی از موضوعات مهم نمایشگاه امسال تکریم آیین‌های عاشورایی است. در رویداد امسال سعی شده از فضای تکیه استفاده شود تا مردم و روان آنها به رویداد محرم و عاشورا نزدیک‌تر شود.» او ادامه می‌دهد: «از دیگر اقدامات فرهنگی برگزاری جلسه نقد کتاب و برپایی حسینیه کودک با نام سیدالشهدا برای آشنایی بیشتر کودکان با فرهنگ عاشورایی است.»  در این نمایشگاه غرفه‌هایی تحت عنوان «گوشه‌ها» به‌منظور انتقال تجربیات افراد فعال در حوزه فرهنگی و فضای مجازی به هیأت‌ها، ان‌جی‌او‌ها و بازدیدکنندگان در نمایشگاه حضور دارد. یکی از اقدامات این بخش در نمایشگاه عطر سیب ثبت نام خادمان اربعین است. افرادی که علاقه دارند به‌عنوان خادم در اربعین فعالیت کنند می‌توانند با مراجعه به نمایشگاه ثبت‌نام خود را انجام دهند.


برخی از برنامه‌های شهرداری در ماه محرم و صفر

  سیزدهمین برگزاری آیین تجلیل از مداحان و دانش‌آموز با عنوان برنامه نوگل‌های حسینی و با همکاری سازمان دانش‌آموزی و شهرداری تهران در 3سطح.
  مجموعه نشست‌های ادبی با عنوان آستان اشک در سطح شهر تهران.
   تجمع‌ در مراسم روز اربعین و جاماندگان اربعین از میدان امام‌حسین تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) .
  2دهه تعزیه که یک دهه تعزیه بزرگسالان است و یک دهه تعزیه نوجوانان و 2دهه هم تئاتر در میدان امام‌حسین.
  تعزیه‌خوانی با عنوان مرثیه آفتاب در همه مناطق شهر تهران که از 3 تا 5شب در مناطق مختلف برگزار می‌شود.
   پنجمین سوگواری عاشورایی که سوگواری تعزیه نوجوانان در 10منطقه و در مدارس برگزار می‌شود.
  برگزاری برنامه عقل سرخ که براساس نمایشگاه هنر مفهومی و براساس کتاب انسان 250ساله مقام معظم رهبری است؛ در مورد جریان‌شناسی شیعه است.
  10نشست رونمایی از کتب برگزیده قیام سیدالشهدا که در قالب 10نشست ویژه در مورد 10کتاب است.
   برگزاری مراسم برنامه پرده عشاق با تجلیل از خادمان و پیرغلامان گمنام.
   برگزاری تئاتر ویژه خانم تا خاتون در پردیس تهران به‌مدت 30شب.
   برگزاری نمایشگاه عکس از آرشیو کاخ گلستان با موضوع تعزیه و برگزاری آیین‌های سوگواری و روضه‌خوانی مربوط به دوره قاجار.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید