• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75382
+
-

خرده دعواهای سران جهان

رویداد
خرده دعواهای سران جهان


نشست امسال سران گروه7همانطور که پیش‌بینی می‌شد بدون بیانیه پایانی تمام شد. این نشست دو روزه درحالی به میزبانی فرانسه، دوشنبه‌شب به پایان رسید که جنگ تجاری، سیاست‌های یکجانبه‌‌گرایانه ترامپ و اختلافات درون اروپا، آن را به نشستی متفاوت تبدیل کرده ‌بود. پس‌لرزه‌های این تنش‌ها البته تا یک روز بعد از پایان نشست سران هم ادامه یافت. مخالفت مکرون با دعوت ترامپ از روسیه برای بازگشت به گروه 7و همچنین واکنش‌های تمسخرآمیز مرکل به حرف‌های ترامپ در دیدار دوجانبه‌شان مقابل دوربین رسانه‌های جهان، ازجمله ادامه این تنش‌ها بعد از نشست سران بود. اما آنچه بیش از همه توجه رسانه‌های جهان را به‌خود جلب کرد، دعوای آشکار رئیس‌جمهور فرانسه با همتای برزیلی‌اش بود که اگرچه در نشست سران گروه 7حضور ندارد اما همزمان با میزبانی فرانسه اتفاق افتاده ‌است. مکرون در مصاحبه مطبوعاتی که در حاشیه نشست سران گروه 7در شهر ساحلی بیاریتز برگزار کرده ‌بود، به رئیس‌جمهور برزیل مستقیما واکنش نشان داد.
ماجرا از آنجا شروع شد که یک کاربر در یک پست فیس‌بوکی عکس‌هایی از رئیس‌جمهور فرانسه و همسرش و رئیس‌جمهور برزیل و همسر 37ساله‌اش را منتشر کرده‌بود و با مقایسه همسران این دو نوشته‌ بود: حالا شما می‌فهمید که چرا مکرون بولسونارو را اذیت می‌کند.
مکرون 41سال دارد و تفاوت سنی او با همسر 66ساله‌اش که قبلا معلم او بوده، موضوع مورد توجه رسانه‌هاست.
بولسونارو رئیس‌جمهور افراطی و جنجالی برزیل که بسیاری او را به‌خاطر سیاست‌ها و گفته‌هایش، ترامپ برزیل لقب داده‌اند، همسری بسیار جوان‌تر از خودش دارد. همین موضوع باعث شده که یکی از کاربران فیس‌بوک در برزیل که از هواداران بولسوناروست، از آن برای حمله به مکرون استفاده کند. اما نکته‌ای که اعتراض مستقیم مکرون را به‌دنبال داشت، اظهارنظر رئیس‌جمهور برزیل در جواب این پست فیس‌بوکی بود که برایش در پاسخ نوشته‌بود: دیگه تحقیرش نکن‌ها ها ها.
این نوشته رئیس‌جمهور برزیل باعث شد که مکرون در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه‌ خود در حاشیه نشست سران گروه 7ضمن اظهارتأسف از اقدام بولسونارو بگوید: این اقدام فوق‌العاده بی‌ادبانه بود.
مکرون در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: او (رئیس‌جمهور برزیل) حرف‌های بسیار گستاخانه و بی‌ادبانه‌ای درباره همسرم زده ‌است. من برای مردم برزیل احترام زیادی قائلم و ابراز امیدواری می‌کنم که هرچه زودتر رئیس‌جمهوری داشته‌باشند که مناسب این سمت باشد.
اما این دعوا به اینجا ختم نشد. دیروز دولت برزیل کمک 20میلیون دلاری که گروه 7برای کمک به خاموش کردن آتش‌سوزی‌ جنگل‌های آمازون پیشنهاد و تصویب کرده‌ بود را رد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر برزیل در فرانسه با اعلام این خبر گفت، این کمک مداخله در امور داخلی برزیل است چرا که این موضوع بدون حضور برزیل تصویب شده‌ است. ما درخواست کمک نکرده ‌بودیم.
‌آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های آمازون که به‌خاطر وسعت و اهمیتشان به ریه‌های زمین معروف است، روزهاست ادامه دارد. این آتش‌سوزی‌ها باعث شد که منتقدان سیاست‌های محیط‌زیستی رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل، او را به بی‌اعتنایی به این موضوع متهم کنند. بولسونارو هم مانند ترامپ اعتقادی به اهمیت موضوع تغییرات اقلیمی و بحران گرم شدن کره زمین ندارد و به تلاش‌های جهانی برای مقابله با این پدیده جهانی نپیوسته ‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید