• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75350
+
-

کمپین بیماری اختلالات مثانه

خبر
کمپین بیماری اختلالات مثانه


رئیس انجمن نورویورولوژی ایران گفت: کمپین اطلاع‌رسانی بیماری اختلالات مثانه نوروژنیک یا مثانه عصبی، از مهرماه با آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس ابتدایی سراسر کشور فعال می‌شود.

به گزارش همشهری، مهری مهراد افزود: این کمپین با همکاری انجمن نورویورولوژی و آموزش‌وپرورش ایجاد شده است که طی آن با توزیع بروشورهای آموزشی و اطلاع‌رسانی و برگزاری جلسات مختلف و شناسایی بیماران مبتلا به اختلالات مثانه نوروژنیک یا مثانه عصبی، والدین از این بیماری آگاه می‌شوند.

وی با بیان اینکه اختلالات مثانه نوروژنیک درصورت عدم‌تشخیص بموقع و درمان، منجر به نارسایی کلیه می‌شود، اظهار داشت: کودکانی به ما مراجعه می‌کنند که به‌صورت مادرزادی دچار این بیماری بوده‌اند و با عدم‌تشخیص بموقع اختلالات نوروژنیک، باید در سنین چهارسالگی به بالا دیالیز شوند و این مسئله بسیار ناراحت‌کننده است.

مهراد، شب‌ادراری و روزادراری، عدم‌تخلیه کافی ادرار، بی‌اختیاری ادرار همراه با مدفوع، عفونت‌های ادراری مکرر با تب و لرز، عدم‌رشد کافی کودک، دفع ادرار با گریه شدید و مشاهده هرگونه خال در انتهای ستون فقرات کودک از سنین سه‌سالگی به بعد را از مهم‌ترین علائم اختلالات مثانه نوروژنیک یا اختلال مثانه برشمرد و از والدین درصورت وجود چنین علائمی در کودک خود، خواست او را نزد اورولوژیست ببرند و با درمان بموقع از دیالیزی شدن و نارسایی کلیه فرزند خود جلوگیری کنند.

این فوق‌تخصص مثانه و مجاری ادراری ادامه داد: این بیماری درصورت عدم‌تشخیص و درمان بموقع با افزایش سن تشدید می‌شود. مهراد با بیان اینکه بی‌اختیاری ادرار در کودکان نشانه مشکل زمینه‌ای است، افزود: اختلالات مادرزادی باعث ایجاد مثانه عصبی می‌شود و بی‌توجهی به این بیماری مشکلات و هزینه‌های زیادی در آینده برای بیماران خواهد  داشت. این پزشک تصریح کرد: هر نوزادی که به دنیا می‌آید اگر یک خال یا توده رنگی غیرعادی در پایین ستون فقرات داشته باشد، در آینده مشکل کنترل ادرار خواهد داشت؛ از این رو، از والدین می‌خواهیم که به این مسئله توجه ویژه کنند زیرا عصب‌های نخاع باعث ایجاد اختلالات متعدد مانند بی‌اختیاری ادرار و مدفوع شده و سبب ایجاد نارسایی کلیه می‌شود.

مهراد اظهار داشت: مثانه اسپاستیک نیز نوعی دیگر از مثانه عصبی است که معمولا به‌دنبال آسیب طناب نخاعی بالای قوس انعکاسی ایجاد می‌شود و فرد مبتلا با حداقل حجم مایعات موجود در مثانه و قبل از پرشدن ظرفیت مثانه، احساس پری مثانه و دفع ادرار دارد.

به گفته وی، درصورت حاد شدن این وضعیت، بیمار حتی با۵۰ سی‌سی ادرار هم دچار دفع بدون کنترل ادرار می‌شود.

مهراد تأکید کرد: مثانه شل نیز معمولا به‌دنبال بروز برخی بیماری‌ها مانند دیابت، ‌ام اس، پارکینسون، برخی جراحی‌ها در ناحیه کمر و حتی آسیب‌های نخاعی ایجاد می‌شود اما گاهی با بیمارانی مواجه می‌شویم که بدون ابتلا به هیچ‌یک از این بیماری‌ها از این اختلال رنج می‌برند. بررسی‌ها و تحقیقات مستمر نشان داده است این بیماران قربانی برخی عادات نامناسب خود شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید