• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75332
+
-

بورس درهفته سرنوشت

بورس
بورس درهفته سرنوشت


به‌دنبال تقویت گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال انجام یک توافق سیاسی بین ایران و آمریکا دیروز فشار تقاضا در بورس افزایش یافت و شاخص بورس بر لبه بلندترین قله تاریخی‌اش ایستاد. به گزارش همشهری، به‌دنبال صعودهای دنباله‌دار بورس، دیروز شاخص کل بورس تهران در سقف کانال 30 ساله خود قرار گرفت. اکنون این پرسش مطرح است که آیا شاخص به صعود خود ادامه خواهد داد؟

روز دوشنبه بعد از انتشار خبرهای اولیه در مورد رفت‌وآمد‌های سیاسی و احتمال انجام یک توافق بین ایران و آمریکا، شاخص کل بورس تهران 2.2 درصد رشد کرد و سرمایه‌گذاران جمعا 2800 میلیارد تومان سهام معامله کردند. جریان نقدینگی در مبادلات دیروز حتی بیشتر هم شد؛ به‌طوری که در پایان مبادلات دیروز ارزش کل معاملات از مرز 3150 میلیارد تومان هم فراتر رفت، اما از ساعت 11:30 دقیقه به بعد فشار عرضه و فروش سهام بیشتر و این شایعه در بازار تقویت شد که احتمالا شاخص بورس با توجه به اینکه در سقف تاریخ 30 ساله‌اش قرار گرفته با نزول مواجه خواهد شد؛ به‌ویژه آنکه همزمان با این رویداد خبرهایی هم در مورد انجام نشدن مذاکره مخابره شد و به شایعه نزول بورس به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی دامن زد. در چنین شرایطی رسیدن همزمان بورس به قله تاریخی‌اش و انتشار خبرهایی در مورد انجام یک توافق سیاسی، شاخص بورس را در هفته پیش رو وارد مرحله حساسی کرده است. به‌نظر می‌رسد درصورتی که شاخص کل بورس تهران بتواند در هفته پیش رو از سقف کانال 30 ساله‌اش عبور کند که  وارد دوره تاریخی جدیدی خواهد شد، اما این احتمال هم وجود داردکه به بهانه مثبت نبودن خبرهای سیاسی، شاخص بورس با نزول مواجه شود. اما در چنین شرایطی تحلیلگران با تکیه بر عوامل بنیادین معتقدند: روند صعودی بورس متوقف نخواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد.

صعود ادامه دارد
مهدی طحانی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل بورس تهران می‌تواند تا شهریور سال بعد 30تا 35درصد دیگر رشد کند، گفت: به‌طور کلی باید در 2حالت نگران شاخص بورس بود؛ اول زمانی که نرخ سود بانکی افزایش یابد و بعد زمانی که قیمت مواد و محصولات پایه یا خام در سطح جهان کاهش یابد. طحانی توضیح داد: به‌طور کلی من زیاد نگران نزول بورس نیستم؛ زیرا افزایش نرخ سود بانکی اثرات زیانبار خودش را دارد و بعید است دولت در این‌باره اقدامی انجام دهد؛ بنابراین به اعتقاد من نرخ سود افزایش نخواهد یافت و این، عامل مثبتی برای بورس خواهد بود. او ادامه داد: قیمت محصولات پایه هم در چند ‌ماه گذشته با نزول مواجه شده و به‌نظر نمی‌رسد که بیش از این نزول کند؛ ضمن اینکه برآورد‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصولات در سطح جهان در بدبینانه‌ترین حالت احتمالا کمتر از 10درصد دیگر نزول خواهد کرد؛ پس از این ناحیه هم خطری بورس را تهدید نمی‌کند.

چرا بورس رشد می‌کند؟
طحانی تأکیدکرد: شاخص در حال فتح قله‌های جدید است و مهم‌ترین دلیل آن چند عامل است؛ نکته اول اینکه سهام شرکت‌های بزرگ همگام با سهام شرکت‌های کوچک رشد نکرده و با وجود اینکه سهام شرکت‌های کوچک عموما وارد محدوده حباب شده اما سهام شرکت‌های بزرگ به‌طور میانگین فقط 20درصد رشد کرده‌اند. این موضوع سهام شرکت‌های بزرگ را بسیار ارزنده کرده است. او در مورد عامل دومی که می‌تواند به تداوم روند صعودی بورس منجر شود گفت: نکته مهم دیگر این است که بازار‌های موازی بورس ازجمله طلا، ارز و مسکن در شرایط رکود به‌سرمی‌برند؛ ضمن اینکه سود بانکی هم دیگر برای سرمایه‌گذاران جذابیت ندارد؛ بنابراین بازار سهام تنها بازاری است که می‌تواند نقدینگی را جذب کند.

احتمال موج دوم رشد  
همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بورس تهران گفت: به‌نظر می‌رسد گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها مثبت باشد و این موضوع به‌شدت بر روند بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود؛ در این شرایط احتمال اینکه شاهد دور جدیدی از رشد بازار سرمایه باشیم بسیار زیاد است. دارابی توضیح داد: در چند وقت اخیر شرکت‌های بزرگ درحال درجا زدن بودند، اما درصورت آسودگی خاطر بازار از بازار جهانی، شاهد رشد این شرکت‌ها در معاملات بورس خواهیم بود. او اضافه کرد: بعد از گذشت چند هفته از درجا زدن و کاهش ورود نقدینگی به بورس به‌نظر می‌رسد حالا نقدینگی بیشتری در حال ورود به بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: جریان نقدینگی که در حال ورود به بازار سرمایه است قوی به‌نظر می‌رسد و این موضوع نشان‌دهنده خروج نقدینگی از دیگر بازارها مانند ارز و بانک و نیز ورود آن به بورس است. او با اشاره به‌احتمال تداوم سیاست کنترل نرخ سود بانکی گفت: با توجه به این موضوع تا حدودی از نقدینگی موجود در بانک‌ها وارد بازار سرمایه شده که این اتفاق زمینه رشد چشمگیر شاخص بورس را فراهم کرده است. دارابی ضمن پیش‌بینی روند بورس در روزهای آینده، تحقق آن را به یک موضوع خاص مشروط کرد و افزود: درصورت منتشر نشدن خبرهای بد سیاسی و اقتصادی شاهد بهبود وضعیت معاملات در بازار سرمایه خواهیم بود.

نقدینگی؛ همچنان در بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره روند بازار سرمایه و شاخص گفت: معمولا عوامل متعددی ازجمله اخبار سیاسی، سودآوری شرکت‌ها، نقدینگی، حتی قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی، قیمت نفت، قیمت فلزات روی بازار اثر‌گذار است و ترکیبی از عوامل مختلف در بازار اثر دارد، اما تحلیلگران بازار معتقدند، سفر وزیر امور خارجه به فرانسه اثر مثبت بر بازار سرمایه گذاشته است. شاپور محمدی درباره میزان جذب نقدینگی به بازار سرمایه گفت: پیش از این حجم معاملات بازار سرمایه مجموع بورس و فرابورس هزار میلیارد تومان بود، اما امروز به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. او ادامه داد: گردش روزانه نشان می‌دهد بخشی از نقدینگی در بازار سرمایه در جریان و گردش است. آمارها هم حاکی از آن است که بخشی از نقدینگی جذب بازار سرمایه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید