• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75277
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ZAA2
+
-

ترسیم پایتخت معنوی در 1400

گفت‌وگو با محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد به بهانه دوسالگی فعالیت شوراها و برنامه‌های پیش‌روی 2سال آینده

حامد فوقانی/روزنامه‌نگار

مشهد؛ پایتخت معنوی کشور؛ شهری که سالانه 25میلیون گردشگر به آن سفر می‌کنند. بی‌شک باید شهری باشد با امکانات وسیع که بتواند خدمات لازم این گردشگران را ارائه دهد. هتل‌ها و مراکز اقامتی تنها بخشی  از نیازهای گردشگران است. از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اماکن تفریحی و فرهنگی و تامین سرانه‌های بهداشتی گرفته تا تأمین سرویس‌های بهداشتی و نظافت و رفت و روب شهر از دیگر موارد ضروری هستند که اگر برای مدتی دچار اختلال اساسی شوند، مشکلات بزرگی را پدید می‌آورند؛ آن هم در کلانشهری که زیر ذره‌بین عوامل داخلی و خارجی است. حالا اگر به تعداد گردشگران بالای مشهد، جمعیت ساکن 3میلیون نفری را هم اضافه کنید اوضاع سخت‌تر می‌شود. 
بنابراین اداره دومین شهر ایران از نظر وسعت و جمعیت، کار آسانی نیست. با این حال، مشهد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مثل خیلی از کلانشهرهای کشور، سالیان طولانی است که بافت فرسوده، آلودگی هوا و حاشیه‌نشینی گریبان این شهر را گرفته و به‌خاطر بی‌توجهی به این مسئله در دهه‌های پیشین و شرایط اقتصادی چندسال اخیر، اکنون حل‌این معضلات دشوار شده است. در این میان، تغییر نگرش در مدیریت شهری پایتخت معنوی و مذهبی ایران همانند تهران دیده می‌شود. سامانه شفافیت در مشهد، پس از تهران، راه‌اندازی شده، توجه به موضوعات مربوط به سالمندان، افراد دارای معلولیت و کم‌توان هم در دستور کار قرار گرفته و با حمایت‌های دولتی، توسعه خطوط مترویش سرعت بیشتری از قبل یافته است. اینکه طی 2سال اخیر چه گام‌هایی از سوی مدیریت شهری مشهد، به‌ویژه شورای آن در آستانه پایان فعالیت دوساله شورای پنجم برداشته شده، نکته مهمی است که بهانه گروه شهر همشهری برای گفت‌وگوی مفصل با رئیس شورای این شهر شد. محمدرضا حیدری درحالی‌که رویکردشان را بها‌دادن به شهروندان، مشارکت آنها و واگذاری اجرای برنامه‌های فرهنگی- مذهبی- اجتماعی به‌خود مردم عنوان می‌کند، از مسئولان می‌خواهد تا برای توسعه صحیح مشهد، اختلافات را کنار بگذارند. او در این مصاحبه از برنامه‌ریزی‌ها برای نوسازی قابل‌توجهی از بافت فرسوده، جدی شدن احیای بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع)، هوشمندسازی و ساماندهی ترافیک شهر به‌خاطر حجم بالای مسافر گفته است. گفت‌وگوی همشهری با حیدری، رئیس شورای شهر مشهد را زیر می‌خوانید.

اگر بخواهید به‌طور خلاصه اقدامات شورای اسلامی پنجم شهر مشهد را طی ۲سال گذشته بیان کنید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

محورهایی که ما در شورای پنجم و در مدیریت شهری مشهد به‌عنوان محورهای اساسی کار خود، مبنا قرار داده‌ایم و به آن عمل کرده‌ایم را در چند حوزه می‌توان نام برد.
همه مسئولان با هر گرایش فکری و سیاسی وقتی صحبت از توسعه شهر می‌شود باید کنار یکدیگر قرار گیرند و اختلاف‌ها را کنار بگذارند.
مشهدمقدس، متعلق به امام‌رضا(ع) است و این امام همام در زمان حضور خود در این حوزه جغرافیایی، با گفت‌وگو و مدارا و احتجاجاتی که برگزار می‌کردند، مشهد را به کانون رواداری تبدیل کردند و از دیدگاه‌های دوست و دشمن برای پیشبرد و بهبود شرایط استفاده می‌کردند. اکنون ما هم که افتخار همجواری با حضرت‌رضا(ع) را داریم، باید این فرهنگ را در شهر نهادینه کنیم.
شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود برای توسعه شهر با اقشار مختلف، ازجمله روحانیت معظم و دانشگاهیان فرهیخته و همه گروه‌ها و جریانات سیاسی و همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های دولتی و امنیتی و قضایی و همه تشکل‌های غیردولتی و دولتی این تعامل را برقرار کرده‌ است.
سال گذشته شهرداری مشهد در مناطق 3، 4، 5و 6حدود 304میلیارد تومان درآمد داشت و این در حالی است که بیش از 850میلیارد تومان از بودجه شهرداری در همین مناطق هزینه شد؛ در راستای شعار توسعه متوازن و عدالت‌محور، سال گذشته 500میلیارد تومان از درآمدهای مناطق دیگر شهرداری در مناطق کم‌برخوردار هزینه شده است.
از مجموع 27بوستانی که سال گذشته در شهر مشهد افتتاح شد، 14بوستان متعلق به مناطق کم‌برخوردار بوده که این امر نشان از توجه ویژه شورای شهر به این مناطق دارد. همچنین همکاری مدیریت شهری با سرمایه‌گذاران به‌منظور ساخت مسکن ارزان‌قیمت در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد را داشته‌ایم که شهرداری مشهد با تخصیص زمین و پروانه رایگان موجب جذب سرمایه‌گذاران و تشویق آنها به ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و... شده است.
در همین راستا، 2500واحد مسکونی در دوره پنجم مدیریت شهری مشهد تحویل داده شده و قرارداد ساخت 2500واحد دیگر نیز منعقد شده است.
 هزار واحد دیگر برای سال 98پیش‌بینی شده است و با ساخت این واحدهای مسکونی، در 4سال فعالیت شورای پنجم به اندازه 4دوره پیشین مدیریت شهری مسکن‌ارزان قیمت ساخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید