• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75268
+
-

ظرفیت ملی اردوگاه‌های دانش‌آموزی البرز

نمای نزدیک
ظرفیت ملی اردوگاه‌های دانش‌آموزی البرز

وجود اردوگاه‌های فرهنگی- تفریحی دانش‌آموزی ظرفیتی مناسب برای تقویت روحیه آینده‌سازان و تمرین مسئولیت‌پذیری و مهارت‌آموزی به شمار می‌رود؛ ظرفیتی که می‌توان در 4 فصل سال از آن با رویکرد ملی و کشوری استفاده برد. به گزارش ایرنا، اردوگاه‌های دانش‌آموزی مکانی امن برای اجرای برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در طول سال هستند، زیرا اثر تربیتی یک اردوی فرهنگی- تفریحی آنچنان عمیق است که می‌تواند در ذهن دانش‌آموزان نقش ببندد.
این فضاها در استان‌ها تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند تا دانش‌آموزان از امکانات و تجهیزات آنها در قالب برنامه تفریحی، سرگرمی و مهارت‌آموزی برخوردار شوند.
 هدف اصلی از راه‌اندازی اردوگاه‌ها رشد شخصیتی، اجتماعی و مهارتی دانش‌آموزان بوده و در این مکان‌ها آینده‌سازان فعالیت‌های مهارتی و فرهنگی را در فضای خارج از محیط مدرسه انجام می‌دهند. دانش‌آموزان تمایل زیادی به برگزاری اردوهای فرهنگی- تفریحی به‌ویژه در اردوگاه‌های دانش‌آموزی که دارای فضایی ایمن هستند، دارند. اردوگاه‌های دانش‌آموزی در استانی چون البرز که در مسیر راه ارتباطی ۱۴ استان کشور و در نزدیکی پایتخت قرار دارد، امری ضروری به نظر می‌رسد.
در این فضاها دانش‌آموزان اولین قدم برای تجربه استقلال، خودباوری، اعتماد به نفس و زندگی گروهی را برمی‌دارند.


اردوگاه، فضایی برای مهارت‌آموزی اجتماعی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت: یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش نوین توجه خاص به فعالیت‌های مکملی است که دانش‌آموزان آن را از کلاس درس آغاز می‌کنند و در خارج از مدرسه ادامه می‌دهند.
«فرشته فهمیده» اظهار کرد: اردو موجب شکوفایی استعدادها، تعمیق یادگیری، تمرین آموخته‌ها، مسئولیت‌پذیری، مشارکت و همکاری و آشنایی با فرهنگ‌های بومی، منطقه‌ای و ملی می‌شود.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش که متولی اصلی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است، اردو و بازدید را به‌منزله فعالیتی روشمند و هدفدار که در تحقق بخشی از نیازهای اجتماعی، عاطفی، جسمی و... دانش‌آموزان ایفای نقش می‌کند، مد نظر قرار داده است.
فهمیده اضافه کرد: اردوگاه‌های دانش‌آموزی فضایی مناسب برای حضور گروهی دانش‌آموزان است تا در کنار معلمان یک یا چند روز به‌یادماندنی را در دوران تحصیلی خود در محیطی ایمن و گردشگری تجربه کنند.
وی گفت: جمعیت بالای دانش‌آموزی البرز که با جمعیت کل تعداد زیادی از استان‌های کشور برابری می‌کند، نیاز به امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی از جمله اردوگاه‌های دانش‌آموزی دارد.


توسعه فضاهای اردوگاهی 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: در راستای سند تحول بنیادین با عنوان توسعه فضاهای اردوگاهی دانش‌آموزی، روند بازسازی، بهسازی، زیباسازی، توسعه و تجهیز اردوگاه سرزیارت در دستور کاری این ناحیه قرار گرفته است. «فرزاد شعبانی» بیان کرد: این اردوگاه در روستای سرزیارت جاده چالوس واقع است که دارای یک فضای ۵۰ هزار هکتاری است.
وی عنوان کرد: اردوگاه دانش‌آموزی سرزیارت در یک فضای ۵ هکتاری که دارای 6 اتاق، ۴۰ تخت، نمازخانه و سالن کنفرانس است، آماده‌سازی و بازگشایی شده است.
شعبانی ادامه داد: این اردوگاه در راستای توسعه فعالیت‌های اردویی و غیررسمی مدارس، اوقات فراغت دانش‌آموزان با هدف آموزشی، مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌پذیری دانش‌آموزان بهسازی و فعال شد.
ظرفیت بالای اردوگاه آیت‌الله طالقانی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز درباره اردوگاه دانش‌آموزی آیت‌الله طالقانی گفت: این اردوگاه ظرفیت بهره‌برداری ملی دارد که باید زمینه ارتقای آن از سوی مسئولان منطقه‌ای، استانی و کشوری فراهم شود و با ایجاد بستر توسعه‌ای در این اردوگاه و استفاده از ظرفیت این شهرستان در آینده شاهد تحولات خوبی در این زمینه خواهیم بود. «سالار قاسمی» بیان کرد: زمینه ارتقای این اردوگاه در سطح ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا استان بتواند گام موثری با ایجاد بستر مناسب درآمد پایدار در حوزه گردشگری دانش‌آموزی بردارد.
وی هدف از حضور خود در این شهرستان را شناسایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی، جغرافیایی و طبیعی طالقان در حوزه آموزش و پرورش ذکر کرد.
این مسئول ادامه داد: امکانات این اردوگاه شامل ۲۴ واحد استراحتگاه مجهز به امکانات رفاهی در کنار استخر، اتاق بازی کودکان، میز پینگ‌پنگ و باغ سیب است که آماده پذیرایی عموم است.
قاسمی افزود: اردوگاه آیت‌الله طالقانی با مساحت ۲۵ هکتار در منطقه خوش آب و هوای طالقان واقع در روستای میناوند در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر کرج به سمت اتوبان قزوین در شمالی‌ترین نقطه استان قرار دارد.
وی تصریح کرد: این اردوگاه مشرف به دریاچه و سد طالقان در منطقه بکر و دیدنی باریگان، واقع در روستای میناوند با چشم‌اندازی زیبا احداث شده است.


اردوگاه شهید بهشتی کردان

 مدیر کل آموزش و پرورش البرز درباره اردوگاه شهید بهشتی کردان گفت: این اردوگاه فرهنگی- تربیتی در ابتدای جاده کردان- ساوجبلاغ که دارای آب و هوای پاک، سالم و طبیعتی بکر با چشم‌انداز زیبایی است، واقع شده، اما به امکانات و نیروی انسانی لازم نیازمند است.
«سالار قاسمی» با اشاره به این‌که این اردوگاه ۱۸ هکتار مساحت دارد، اضافه کرد: در زمان حاضر فقط از ۱۰ هکتار آن استفاده می‌شود و 8 هکتار دیگر بدون استفاده مانده و این اردوگاه دانش‌آموزی سال ۶۷ در منطقه کردان ساوجبلاغ احداث شده است.
وی گفت: برای احیای اردوگاه شهید بهشتی کمیته‌ای در آموزش و پرورش البرز تشکیل می‌شود تا این اردوگاه از وضعیت فعلی خارج شود.
وی با بیان این‌که شرایط فعلی اردوگاه قابل قبول نیست، افزود: این فضا با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی و امکانات مناسبی که دارد می‌تواند محل مناسبی برای استفاده دانش‌آموزان و فرهنگیان باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید