• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75094
+
-

سال نو، لباس مدرسه نو

رئیس سازمان دانش‌آموزی همدان: مدیران نباید رنگ و فرم لباس دانش‌آموزان را زودتر از ۳ سال تغییر بدهند

مدرسه
سال نو، لباس مدرسه نو

تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس به دغدغه‌ای برای والدین تبدیل شده است. 

به گزارش مهر، چند سالی است که والدین باید هر سال یک روپوش جدید با طراحی متفاوت خریداری کنند. این موضوع امسال که فشار مشکلات اقتصادی بر خانواده‌ها افزایش یافته و خرید هر روپوش مدرسه هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ هزار تومان دارد، دغدغه‌ خانواده‌ها را بیشتر کرده است. 

طرح یکسان‌سازی روپوش مدارس در روزهای نخست عاملی برای همسان‌سازی طبقاتی بود، اما اکنون به دغدغه والدین تبدیل شده است و هزینه‌ای بر هزینه‌های زندگی می‌افزاید. بنابراین به نظر می‌رسد در شهریورماه که حضور خانواده‌ها در بازار برای تهیه لوازم مدارس بیشتر است باید نظارت‌ها هم تقویت شود تا مردم کمترین آسیب را ببینند. 


مسئولیت سازمان دانش‌آموزی

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان همدان با بیان این‌که وزیر آموزش‌وپرورش در ۲۸ فروردین‌ امسال صفر تا صد کارهای مربوط به لباس فرم دانش‌آموزان را به سازمان دانش‌آموزی سپرده است، گفت: در این زمینه در استان همدان جلسات متعددی با اتحادیه‌های مربوطه برگزار شده است. 

رضا میرزایی با اشاره به این‌که امسال در سازمان دانش‌آموزی ۱۴۰ خیاط دارای مجوز که کارگاه معتبر دارند، انتخاب شده‌اند و اسامی آنها را به مدیران نواحی یک و دو همدان ارسال و سهمیه‌های آنها را مشخص کرده‌ایم، افزود: هر خیاط براساس توانش، دوخت ۲۰۰ تا ۲ هزار دست روپوش را برعهده دارد. 

وی با تأکید بر این‌که مدیران مدارس از بین این افراد خیاطان مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند و با آنان قرارداد بسته‌اند، تصریح کرد: با این اقدام زمینه برای حضور خیاطان متعددی در استان همدان فراهم شده ‌است. 

این مسئول با اشاره به این‌که الگو و رنگ‌ لباس‌های فرم مدارس برعهده مدیران است، ادامه داد: مدل‌ و رنگ‌ لباس باید براساس استانداردها انتخاب شود. 


تغییر نرخ

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان همدان با بیان این‌که جنس لباس‌های فرم و قیمت‌گذاری آنها برعهده سازمان دانش‌آموزی نیست و برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، گفت: سازمان صمت اوایل تابستان جدول قیمتی به ما داد که در آن مشخص شده بود اگر با این کیفیت و پارچه کار انجام شود، قیمت‌ها این‌چنین است. 

میرزایی با بیان این‌که قیمت‌ها برای مدیران مدارس و اتحادیه ارسال شده است، افزود: اتحادیه خیاطان به پایین بودن نرخ‌ها معترض بودند و به همین دلیل یک ماه پیگیری کردند و در نهایت ۴ روز پیش دوباره قیمت‌ها تغییر کرد، البته تفاوت فاحشی ندارد. 

وی یادآور شد: سازمان دانش‌آموزی مجدد لیست قیمت‌ها را برای مدیران مدارس و اتحادیه ارسال کرده است و خیاطان موظف به اجرای نرخ اعلام شده هستند. 


ضرورت نظارت

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان همدان با بیان این‌که نرخ نهایی برای تعزیرات حکومتی نیز ارسال و از آنها درخواست شده است بازرسان را به بازار اعزام کنند تا بر موضوع نظارت داشته باشند، اظهار کرد: همه خیاطان موظف هستند این نرخ‌نامه را روی دیوار نصب کنند، اما برخی از این کار امتناع می‌کنند. 

میرزایی با بیان این‌که بخش‌نامه ابتدای فصل تابستان ارسال شده است و قیمت‌ها باید در معرض دید والدین باشد، توضیح داد: سازمان دانش‌آموزی به وظیفه خود عمل کرده است و از این به بعد موضوع بازرسی مطرح است که تعزیرات باید ورود کنند تا گران‌فروشی صورت نگیرد. 


ارسال بخش‌نامه

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان همدان با بیان این‌که برای مدیران مدارس بخش‌نامه‌ای ارسال شده است مبنی بر این‌که رنگ لباس دانش‌آموزان حداقل طی ۳ سال نباید تغییر کند، گفت: مدیر به هیچ عنوان اجازه تحمیل هزینه به والدین را ندارد. 

رنگ لباس و نوع دوخت باید ثابت بماند و مدیران اجازه ندارند رنگ لباس را از سالی به سال دیگر تغییر دهند و باید طی ۳ سال ثابت بماند. دانش‌آموزان بر‌حسب نیاز مانند تنگ، کهنه یا کوتاه شدن اقدام به تغییر و خرید روپوش جدید می‌کنند. 

وی با بیان این‌که تهیه و پوشیدن لباس فرم اجباری نیست و انجمن اولیای مدرسه می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، افزود: اگر انجمن اولیای مدرسه تصمیم بگیرند که لباس فرم برای دانش‌آموزان تهیه نشود، این امر اجراشدنی است. 

میرزایی با تأکید بر این‌که دست انجمن اولیای مدرسه باز است که تصمیم‌گیری کنند و مصوبه داشته باشند، خاطرنشان کرد: به مصوبه انجمن اولیا احترام می‌گذاریم و اگر مدرسه‌ای لباس فرم را قبول نکند از نظر قانونی مشکلی نیست، ولی پیشنهاد این است لباس فرم وجود داشته باشد چراکه دانش‌آموزان از 3 سطح فقیر، متوسط و مرفه هستند و گاهی دانش‌آموزان با لباس‌های نامناسب و حتی زننده در مدرسه حاضر می‌شوند که اختلاف طبقاتی ایجاد می‌کند. 


لباس‌های متحدالشکل برای مدارس

مادری که همراه 2 فرزند دخترش برای خرید روپوش مدرسه به یک کارگاه تولیدی مانتو آمده است با بیان این‌که رویه تغییر هر ساله لباس فرم مدرسه به نظرم اصلا مناسب نیست، گفت: در دوران تحصیل خودم من مانتوی خواهرم را استفاده می‌کردم و جالب‌تر این‌که جنس لباس به قدری خوب بود که چند سال کار می‌کرد. 

احمدی با بیان این‌که شهریورماه که می‌شود نگرانی برای خرید لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان به دغدغه‌های زندگی اضافه می‌شود، افزود: قبل از مراجعه به اینجا برای تهیه روپوش مدرسه، چند ساعت در بازار لوازم تحریر و کیف و کفش قدم زده‌ایم تا شاید کیفی با قیمت مناسب پیدا کنیم اما قیمت‌ها به شدت بالاست. 

وی با بیان این‌که ترجیح دادم ابتدا روپوش را تهیه کنم ،چراکه تهیه روپوش اجباری است اما حالا یکی دو ماه می‌شود دختران از کیف سال‌های گذشته هم استفاده کنند، اظهار کرد: با حقوق مشخصی که همسرم هر ماه دریافت می‌کند و چیزی از آن پس‌انداز نمی‌شود در شهریورماه بار اضافی خرج و مخارج مدرسه سنگین می‌شود و باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم.
 
این مادر گفت: پیشنهاد می‌کنم مدارس همدان لباس‌هایی متحدالشکل برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند نه این‌که دانش‌آموزان 2 مدرسه داخل یک محله لباس‌های متفاوت داشته باشند. 

احمدی با انتقاد از تغییر مداوم رنگ و مدل روپوش مدارس یادآور شد: چرا همه مدارس هم‌قدم نمی‌شوند تا مدل‌ها و رنگ‌های متفاوت را در پوشش دانش‌آموزان شاهد نباشیم. کاش کسی به فکر جیب خانواده‌ها باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید