دیروز و با بهتر شدن وضعیت جوی در ارتفاعات دنا، بالگردهای جستوجو از هلال احمر، ارتش و سپاه توانستند لاشه هواپیمای سقوط کرده را پیدا کنند. عباس گودرزی، خلبان ارشد هلالاحمر، خلبان یکی از همین بالگردهاست که توانست لاشه هواپیما را شناسایی کند. او به همشهری میگوید: دیروز قرار بود از ساعت 9صبح پروازهای جستوجو را انجام دهیم اما بهدلیل اینکه یک هواپیمای ارتشی برای فیلمبرداری و شناسایی راهی ارتفاعات دنا شده بود، پرواز ما با تأخیر انجام شد. در روزهای قبل منطقهای که احتمال میرفت هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد جستوجو شده اما بهدلیل مه و بدی هوا نتیجهای نداشت. این بار بعد از اینکه مختصات تقریبی محل سقوط اعلام شد، راهی ارتفاعات شدیم. او ادامه میدهد: باد شدیدی میوزید طوری که بالگرد را تکان میداد و به اینطرف و آنطرف میکشاند. ما باید در ارتفاع 13200پایی پرواز میکردیم. شرایط بسیار سختی بود. بالاخره با کنترل و هدایت بالگرد به منطقهای رسیدیم که مختصات آن را داشتیم؛ منطقهای بهشدت صعبالعبور با شیب تند. بعد از جستوجو در این منطقه موفق شدیم لاشه هواپیما را شناسایی کنیم. بهنظر میرسید بعد از برخورد هواپیما با کوه، بهمن روی آن سقوط کرده و به همین دلیل بخش زیادی از آن بیرون نبود. پس از شناسایی به مرکز عملیات برگشتم تا این بار تیمهای کوهنوردی و شناسایی را به محل سقوط ببرم. تا حالا (بعدازظهر دیروز) 4ساعت مداوم پرواز داشتهام و حتی من و همکارانم فرصت نکردیم استراحت کنیم و ناهار بخوریم. ما تیمهای کوهنوردی و تکاوران ارتش را به نزدیکی محل سقوط میبریم و چون در آنجا امکان فرود نیست، تا حدود یک متری به سطح کوه نزدیک میشویم و آنها به پایین میپرند و به محل سقوط میروند. هر بار میشود 4نفر را به آنجا برد و تاکنون 20نفر را به آنجا بردهام و حالا هم خودم را آماده میکنم تا این بار کیسههای مخصوص جسد را به آنجا منتقل کنم. تا فرصت هست باید تجهیزات انتقال اجساد را به ارتفاعات ببریم چرا که فردا صبح هم هوا خوب است و میشود پرواز کرد. قرار است کوهنوردان و تکاوران بعد از اینکه اجساد قربانیان را در کیسههای مخصوص و بسکت گذاشتند، آنها را به محلی ببرند که بالگردها میتوانند به آنجا نزدیک شوند و بعد از تجهیزاتی مثل اسلیم و تور، آنها را با بالگرد به پایین منتقل کنیم.
شناسایی در شرایط سخت
گفت و گو با خلبان یکی از بالگردهای امدادی در محل حادثه
در همینه زمینه :