• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75045
+
-

رده‌بندی فیلم‌ها توسط گروه 30نفره

از کرامات مدیران سازمان سینمایی کشور همین بس که چند ‌ماه بعد از صدور بخشنامه اجباری‌شدن رعایت رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی تازه اسامی افرادی منتشر شده که قرار است عضو هیأت رده‌بندی سنی آثار سینمایی باشند. ماجرا از این قرار است که رئیس سازمان سینمایی حکمی برای 30شخصیت آشنا به امور فرهنگی، آموزشی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و تربیتی نوشته و آنها را به عنوان عضو هیأت رده‌بندی سنی آثار سینمایی معرفی کرده است. فارغ از ترکیب عجیب و غریب و پرابهام این هیأت که باید منتظر دستاوردهای درخشانش بمانیم، پیش‌نویس آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها جالب توجه است.

در این پیش نویس‌آمده: پیشگیری از هرگونه آسیب به کودکان، نوجوانان و جوانان براساس موازین تربیتی، اخلاقی و باورهای اجتماعی، به‌عنوان ضرورت صنعت تصویر شناخته می‌شود. اهمیت این موضوع بدان خاطر است که گاه نمایش رفتار و گفتار شخصیت‌های منفی و یا رخدادهایی که متضمن خشونت، ترس و مضامین مشابه هستند، برای برخی گروه‌های سنی نامناسب است و از این‌رو اطلاع‌رسانی، طبقه‌بندی آثار و توصیه‌های آگاهی‌بخش با انواع روش‌ها، ضروری به شمار می‌رود. نظام رده‌بندی سنی فیلم‌ها، معیار مناسبی برای خوب یا بدبودن محتوای آثار نبوده و صرفا هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی و روانی است. به همین منظور شیوه‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی به استناد بندهای ۱۱ و ۱۳ آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها با اصلاحات انجام شده مصوب ۱۳۸۲ هیأت وزیران ابلاغ می‌شود. 

در بخش اهداف این پیش‌نویس هم آمده: ارزیابی تمامیت فیلم با معیارهای فرهنگی، عرفی و مذهبی جامعه با هدف بدآموزنبودن آثار برای تمامی گروه‌های سنی، هدایت گروه‌های سنی ناتوان از درک نادرستی فعالیت‌های ضد‌قوانین و هنجارهای عمومی جامعه، پرهیز از نمایش تبعیض قومی، نژادی، جنسیتی و مذهبی، معلولیت‌های ذهنی، جسمی و جنسی و نیز پیشگیری از نمایش حرکات و الفاظ رکیک و نامناسب برای کودکان و نوجوانان، حمایت از گروه‌های سنی در معرض خطر در برابر نمایش خشونت افسارگسیخته، خونریزی، رفتارهای هیجانی و مجرمانه مانند استفاده از اسلحه گرم یا سرد، خودکشی، خودآزاری و جلوگیری از تأثیرگذاری نمایش مصرف مشروبات الکلی، سیگار و مواد‌مخدر با تأکید بر پرهیز از آموزش تولید اینگونه مواد ازجمله اهداف تدوین و اجرای نظام رده‌بندی سنی فیلم‌هاست. همچنین رده‌بندی سنی فیلم‌ها به این شرح دسته‌بندی شده است: گروه۹+: تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹سال توصیه نمی‌شود، گروه ۱۲+: تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۲سال توصیه نمی‌شود و گروه ۱۵+: تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۵سال توصیه نمی‌شود. حال باید دید پس از این انتخاب وضعیت رده‌بندی سنی فیلم‌ها به چه سمت و سویی خواهد رفت. قرار است واقعا تغییری در نظام اکران آثار سینمایی به‌وجود بیاید یا هنوز هم باید فقط به عددهای بی‌معنا برای مخاطب عام که گوشه پوسترها یا در فریمی از تیزرها تنها برای عبور از قانون گنجانده می‌شوند دلخوش باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید