• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74999
+
-

قیصر را دزدیدند

سرقت سردیس قیصر امین‌پور از سعادت‌آباد، سرقت‌های سریالی مجسمه‌ها در 9سال پیش را یادآوری کرد

قیصر را دزدیدند

محمد سرابی _ خبرنگار

درست زمانی که خیابان‌های پایتخت به نام هنرمندان نامگذاری و سردیس‌ آنها در معابر نصب می‌شود، سرقت این مجسمه‌ها هم اتفاق می‌افتد. در آخرین مورد، سردیس قیصر امین‌پور از بلوار سعادت‌آباد در منطقه2 دزدیده شد. چندی پیش با حذف میدان قیصر امین‌پور در بلوار شهرداری سعادت‌آباد سردیس این شاعر معاصر در چهارراهی که با حذف میدان ایجاد شد، نصب شد اما بعد از گذشت مدتی سارقان این مجسمه فلزی را برداشتند و اکنون تنها پایه آن به‌جای مانده است. احتمالا هدف سارقان ذوب کردن فلز است، زیرا سردیس‌هایی که از سنگ تراشیده شده‌ یا با مواد مشابه قالب‌گیری شده‌اند تا‌کنون در امان مانده‌اند.

پیروز حناچی، شهردار تهران در واکنش به این خبر گفت: من هم موضوع سرقت مجسمه‌ها را شنیده‌ام اما فرصت نکردم گزارش‌های آن را کامل بررسی کنم. ما این موضوع سرقت را در مورد دریچه‌های چدنی کف خیابان هم داریم که سعی می‌کنیم به آنها رسیدگی کنیم. شهردار منطقه2 نیز در پاسخ به اقدامات شهرداری برای پیگیری این سرقت گفت: ما در هنگام نصب مجسمه و تعیین نوع پایه و شرایط نصب، سعی کردیم استحکام کافی را برای جلوگیری از سرقت‌ انجام دهیم اما وظایف شهرداری تعریف شده و بر این اساس مسئول تأمین امنیت و جلوگیری از سرقت نیست.

رسول کشت‌پور افزود: خیلی از تأسیسات شهری در دسترس همه مردم قرار دارد و جزو اموال عمومی به‌شمار می‌آید. شهروندان نیز به‌عنوان صاحبان آن، بهترین حافظان دارایی‌های شهر هستند. تصور می‌کنم در این موارد خاص که مجسمه از فلز برنز ساخته شده و قیمت آن قابل ملاحظه بود، با سارقان حرفه‌ای روبه‌رو هستیم. براساس وظایف قانونی، شکایت خود را ثبت کرده‌ایم و اگر قاطعانه برخورد نشود، شاهد تکرار این سرقت‌ها خواهیم بود.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز از ورود این پلیس به ماجرای سرقت سردیس خبر داد و گفت: موضوع سرقت سردیس قیصر امین‌پور در منطقه سعادت‌آباد از طریق مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری به پلیس آگاهی اطلاع داده شد.
علیرضا لطفی اظهار کرد: تاکنون فردی به اتهام سرقت مجسمه‌ها دستگیر نشده است. البته پلیس به برخی افراد مظنون است اما اینطور نبوده که این افراد حتما سارقان مجسمه‌ها باشند.
سردیس این شاعر خوزستانی روی پایه چندان بلندی قرار نداشت اما جدا کردن و حمل آن در زمان کوتاه نیازمند تجهیزات کافی است. به گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، مجسمه قیصرامین‌پور از جای خود کنده شده بود؛ چنان‌که بخش فلزی داخلی مجسمه از خود مجسمه جدا شده بود. چگونگی برداشت آن مشخص نیست ولی با توجه به آنکه مجسمه از بخش داخلی جدا شده، می‌توان گفت مجسمه با فشار از جای خود کنده شده است.
«مجتبی موسوی» در این‌باره افزود: ساخت مجدد این سردیس اولویت و برنامه ماست اما شاید این‌بار دیگر مجسمه از جنس برنز ساخته نشود. در دوره‌ای به‌دلیل ایجاد حساسیت درباره مجسمه‌های برنزی، نصب مجسمه‌های برنزی در سطح شهر را متوقف کرده بودیم اما قرار نیست برای بلندمدت یا به‌صورت دائمی متریال برنز را از چرخه ساخت مجسمه خارج کنیم.
در سال۱۳۸۹ مجسمه‌های تهران در مدت کوتاهی پشت سرهم گم می‌شدند. تعداد مجسمه‌های گم‌شده تهران تا اردیبهشت۸۹ به بیش از 10مورد رسید که بعضی از آنها چندصد کیلوگرم وزن داشتند. در آن سال‌ها پیشنهاد شده بود که مجسمه‌هایی از جنس فایبرگلاس و روکش برنزی که برای ذوب کردن ارزش کافی نداشته باشند با نمونه‌های اصلی جایگزین شود اما این کار عملی نشد. مجسمه‌های ستارخان و باقرخان در غرب تهران، مجسمه‌های شهریار، شریعتی و ابن‌سینا و همینطور برخی مجسمه‌های دیگر که اشکالی نمادین داشتند هم در این مدت به سرقت رفتند.
پس از انتشار خبر سرقت سردیس قیصر امین‌پور، برخی از اعضای شورای شهر تهران دزدیدن این اشیای سنگین را کار سارقان عادی ندانسته‌اند یا از ساخت مجسمه‌های سنگی در سال‌های اخیر گفته‌اند که توجه سارقان را به‌خود جلب نمی‌کند. حسین علی‌عسگری سردیس قیصر امین‌پور را در 2برابر اندازه واقعی و در مدت 4‌ماه ساخته بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :