• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74987
+
-

تلاش رهبران گروه7 برای کمک به اطفای حریق در آمازون

رهبران گروه7 (G7) در تلاش هستند تا برای اطفای حریق در جنگل آمازون با یکدیگر به توافقی دست پیدا کنند.
به گزارش ایسنا، امانوئل مکرون -رئیس‌جمهور فرانسه- نیز از احتمال توافقی خبر داد که براساس آن کمک‌های مالی و فنی در عملیات اطفای حریق به‌کار گرفته می‌شود. منتقدان، ژائیر بولسونارو -رئیس‌جمهور برزیل- را متهم کردند که از طریق اظهارات ضد‌محیط‌زیستی و بی‌توجهی به نقض قوانین حفظ جنگل‌ها، موجب تخریب گسترده جنگل آمازون شده‌ است. شدت این آتش‌سوزی‌ها و عدم‌واکنش به‌موقع دولت برزیل، اعتراضات و تظاهراتی را در جهان به‌دنبال داشته ‌است.
 به گفته وزارت دفاع برزیل، حدود 44هزار نیروی نظامی برای کمک به اطفای حریق در جنگل آمازون اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین همزمان با وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در آمازون، حریق در بولیوی موجب از بین رفتن میلیون‌ها هکتار از اراضی شده‌ است. از روز پنجشنبه‌ شدت آتش‌سوزی‌ها در بولیوی دو برابر شده و به تخریب چندین روستا و منطقه وسیعی از جنگل‌های استوایی در نزدیکی مرز این کشور با پاراگوئه و برزیل انجامیده است.
در شرایطی که دنیا برای توافق، عملا تعلل می‌کند، یک پیشکسوت علم هواشناسی با اشاره به نقش مؤثر جنگل‌های آمازون در تنظیم وضعیت آب ‌وهوایی گفت: اگر آتش‌سوزی این جنگل‌ها به سرعت مهار نشود، شاهد تغییرات آب و هوایی زیادی در اروپا و خاورمیانه خواهیم بود.
پروفسور حسین اردکانی- پیشکسوت علم هواشناسی- به فارس گفت: جنگل‌های آمازون به‌عنوان تنظیم‌کننده وضعیت هوای زمین شناخته شده‌اند و تحقیقات بسیار زیادی در دنیا درباره عملکرد آن انجام شده است.
 اردکانی با اشاره به مدل‌های عددی هواشناسی که توسط دانشمندان بزرگ جهان تهیه شده و براساس آن با افزایش جنگل‌زدایی در هر منطقه از جهان، تغییرات خاصی در جریان کلی جو به‌عنوان تنظیم‌کننده جوی در سطح جهانی انجام می‌گیرد، توضیح داد:‌در مدل‌های جدیدی که توسط پژوهشگران معروفی انجام شده اگر این آتش‌سوزی عظیم به‌زودی مهار نشود می‌تواند اثرات و تغییرات مهمی را در نیمکره‌شمالی حتی نیمکره‌جنوبی زمین ایجاد کند.
اردکانی خاطرنشان کرد:‌هم‌اکنون که جت استریم‌های ستون‌های فوقانی جو در 2 سال اخیر شکل مارپیچی بیشتری را به‌خود گرفته‌اند می‌توانند اثرات غیرعادی دیگری هم ایجاد کنند ولی هنوز نتیجه این مدل‌ها با این تغییرات فاحش به‌دست ما نرسیده است. به‌نظر می‌رسد اگر این حادثه ادامه یابد امسال شاهد تغییرات آب‌و‌هوایی زیادی در اروپا و خاورمیانه باشیم. حتی پیش‌بینی شده است که با این رخداد بارندگی‌های ایالات مرکزی آمریکا که همیشه از دیگر مناطق بیشتر بوده است، کاهش چشمگیری داشته باشد. این تغییرات در کشورهای اروپایی به‌خصوص انگلستان نیز دور از ذهن نیست. اردکانی معتقد است: اگر این حادثه ادامه یابد حالت مارپیچی قطبی (meandering)جت استریم‌های طبقه دوم جو دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد و به‌احتمال زیاد ممکن است تاوه قطبی طبقه دوم جو 
(strastosphering polar vortex) شکسته شود و نیمی از آن در اروپای شرقی و منطقه اوراسیا و ایران تأثیر گذاشته که پیامد آن یک دوره هوای سرد همراه با ریزش برف‌های نسبتا سنگین یا یک ناهنجاری شدید در یک دوره زمانی 20تا 25روزه (15دی تا 20بهمن) باشند. این شرایط اروپای شرقی، اوراسیا و قسمتی از ایران را در برمی‌گیرد.
این پیشکسوت علم هواشناسی با اشاره به اینکه این حادثه با گذشت زمان بیشتر قابل رصد و تحقیق است، گفت: مسلما در 2 الی 3 هفته پس از این حادثه پیش‌بینی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها دقیق‌تر خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید