• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74979
+
-

جنگ تجاری داخلی آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از چین، ‌این‌بار علیه شرکت‌های کشور خودش موضع گرفته است


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از شدت بخشیدن به جنگ تجاری با چین، شرکت‌های آمریکایی را هدف قرار داده و معتقد است که از نظر قانونی این حق را دارد که جلوی تجارت آنها با چین را بگیرد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ با استناد به یک قانون مربوط به امنیت ملی با نام «شرایط اضطراری اقتصادی بین‌المللی» که مشخصا برای مقابله با تروریست‌ها، باندهای قاچاق مواد‌مخدر و دیگر مواد اضطراری تصویب شده این حق را برای خود قائل شده است.
او بلافاصله بعد از اینکه برای شرکت در اجلاس گروه7 به فرانسه وارد شد، در توییتر، قانونی را که به آن استناد کرده بود برای «خبرنگاران جعلی» نقل کرد و ضمن رد ایرادهایی که آنها گرفته بودند نوشت: «پرونده مختومه شد.»
ترامپ هفته پیش، ‌زمانی که در توییتر خبر از وضع تعرفه‌های جدید علیه واردات از چین داده بود، از شرکت‌های آمریکایی خواسته بود از تجارت با چین کنار بکشند. در همان زمان، «دستور» ترامپ در این زمینه به شرکت‌های خصوصی آمریکایی، با واکنش‌های منفی صاحبان کسب‌وکار در آمریکا مواجه شد.
دخالت در امور تجاری شرکت‌های خصوصی در آمریکا، در میانه یک جنگ تجاری شدید با چین و همینطور در آستانه رکود اقتصادی در آمریکا می‌تواند پیامدهای جدی اقتصادی برای این شرکت‌ها و اقتصاد جهانی داشته باشد.
ترامپ زمانی که وارد کاخ سفید شد، به‌شدت از باراک اوباما به‌خاطر عبور از حدود اختیارات خود گله می‌کرد با این حال خودش بارها در سیاست‌هایی که اولویتش بوده‌اند، از خطوط قرمز و حدود اختیاراتش عبور کرده است.
دانیل ام پرایس که در امور اقتصاد بین‌المللی به جورج بوش مشاوره می‌داده، درباره موضع‌گیری اخیر ترامپ گفته است: «هرگونه استناد به این قانون در این شرایط و برای این اهداف، سوءاستفاده از آن است. این قانون برای رسیدگی به تهدیدهای فوق‌العاده امنیتی و شرایط اضطراری ملی حاد است.»
در چنین شرایطی، رهبران تجاری آمریکایی هشدار داده‌اند که اجبار شرکت‌ها برای ترک چین به رقابت‌پذیری صنایع آمریکایی لطمه می‌زند و ضررهای سنگین مالی به همراه دارد.
کر گیبس، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای می‌گوید: «بیرون رفتن از چین بسیار سخت است... ما در موقعیتی نیستیم که از بازار چین صرف‌نظر کنیم. این بازار بسیار بزرگ و بسیار مهم است.»
رهبران تجاری معتقدند چنین کاری می‌تواند به شرکت‌های خارجی دیگر این فرصت را بدهد که جای خالی شرکت‌های آمریکایی را پر کنند.
ترامپ در توییتر، اینگونه به شرکت‌های آمریکایی دستور داده بود که چین را ترک کنند: «بدین وسیله به شرکت‌های آمریکایی دستور داده می‌شود تا به‌صورت فوری جایگزینی برای چین پیدا کنند، که یکی از روش‌های جایگزین می‌تواند بازگرداندن شرکت‌ها به خانه و تولید محصولات در آمریکا باشد.»
با وجود این توییت عجیب، آنطور که دستیاران ترامپ گفته‌اند، هیچ دستوری در این‌باره صادر نشده و مشخص نیست که در آینده هم چنین دستوری صادر شود.
اندی ماک، تحلیلگر تجارت و مسائل ژئوپلتیک در «مرکز چین و جهانی‌سازی» در پکن، معتقد است که چین در آرامش کامل اقدامات اخیر آمریکا را تحلیل می‌کند و دست بالاتر را در گام‌های بعدی خواهد داشت؛ «در مذاکرات، به‌خصوص مذاکرات رده‌بالا، طرفی که احساساتی رفتار می‌کند معمولا طرفی است که به‌درستی کار نمی‌کند. درحالی‌که چین آرام‌تر و حسابگرانه‌تر اقدام می‌کند، ‌این طرف آمریکایی است که با احساسات وارد شده است.»
براساس قانون «شرایط اضطراری اقتصادی بین‌المللی»، یک رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند درصورتی که «هرگونه تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده» وجود داشته باشد، «شرایط اضطراری ملی» اعلام کند. این شرایط، به رئیس‌جمهور اختیارات مخصوصی می‌دهد تا «هرگونه تبادلات خارجی» را تنظیم کند. دولت آمریکا با استناد به همین قانون در سال1979 اعمال تحریم‌ها علیه ایران را شروع کرد. تا ابتدای‌ماه مارس، روسای جمهور آمریکا 54مورد اضطراری اعلام کرده‌اند که 29مورد آنها همچنان فعال هستند. با این حال استناد به این قانون در مناقشه تجاری با کشوری مانند چین اقدامی بسیار جدی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید