• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74900
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gRo6
+
-

جای خالی تبلیغات در گردشگری مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی استان: اراک هم‌اکنون در ابتدای مسیر توسعه گردشگری است

گردشگری
جای خالی تبلیغات در گردشگری مرکزی


آوا صادق | اراک- خبرنگار :

این روزها گردشگری در دنیا حرف اول و آخر در کسب درآمدهای بالا را می‌زند، صنعتی که کمترین هزینه را دارد و بیشترین درآمد از آن حاصل می‌شود.

 درآمدهای بخش گردشگری فقط به یک شغل محدود نمی‌شود و همه مشاغل را در بر می‌گیرد و رونق را به صورت متوازن در همه بخش‌ها توسعه می‌دهد.
مرکزی از استان‌هایی است که دارای ظرفیت‌ها وجاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار مهم و ارزشمندی است که هرکدام از آنها می‌تواند منابع درآمدی مناسبی برای استان باشد.

 با این حال، در زمینه معرفی و شناسایی این جاذبه‌ها به گردشگران تاکنون اقدامات جدی و اثربخشی انجام نشده است و این در حالی است که توجه به صنعت گردشگری در این دوران با توجه به مشکلات و مسائل اقتصادی ایجاد شده در کشور می‌تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور و به‌ویژه این استان اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

البته تقویت گردشگری در استان نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش داردکه با تغییرات مدیریتی در این حوزه اقدامات ارزشمندی در زمینه جذب، ماندگاری و افزایش توریست در این استان در حال انجام است.

برای جذب گردشگر، تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان در کنار افزایش خدمات و امکانات رفاهی می‌تواند در توسعه گردشگری و رشد اقتصادی استان تأثیرگذاری بسیار زیادی داشته باشد.


نبود تبلیغات مناسب در حوزه گردشگری 

یک فعال حوزه گردشگری در استان می‌گوید: یکی از مواردی که می‌تواند در زمینه جذب و تقویت گردشگری در استان بسیار دارای اهمیت باشد، ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه است که در این زمینه دستگاه‌ها باید برای توسعه گردشگری استان با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

«محمد شهسواری» بیان می‌کند: ایجاد فضاهای اقامتی مناسب در استان با توجه به این‌که بیشتر گردشگران به دنبال فضاهایی با قیمت مناسب برای ماندگاری هستند می‌تواند برای توسعه این صنعت دارای اهمیت باشد.
وی ادامه می‌دهد: بعد از ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش تبلیغات مناسب و معرفی جاذبه‌های گردشگری از مهم‌ترین راه‌های جذب گردشگر است. شناسایی اماکنی که شاید برای برخی از هم استانی‌ها هم ناشناخته مانده است می‌تواند برای رشد گردشگری در استان دارای اثربخشی بسیار زیادی باشد.

این فعال حوزه گردشگری می‌افزاید: ایجاد اماکن رفاهی و خدمات ارزان قیمت در نقاط مختلف استان می‌تواند سبب شود تا همه اقشار جامعه از این مناطق زیبا دیدن کنند که این اقدام علاوه بر معرفی جاذبه‌ها، ماندگاری گردشگر در استان را بیشتر خواهد کرد.


رشد گردشگری در استان با ایجاد فضای تعاملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز با اشاره به انجام فعالیت‌های جزیره‌ای در استان و به‌ویژه اراک می‌گوید: این نوع فعالیت‌ها مانع دست‌یابی به توسعه پایدار در همه زمینه‌ها به‌ویژه توسعه گردشگری در این استان می‌شود.

«علیرضا ایزدی» بیان می‌کند: اراک ‌اکنون در ابتدای مسیر توسعه در بخش گردشگری است. البته این‌که در بخش‌های دیگر از جمله صنعت و کشاورزی دارای جایگاه خوبی است منکر نمی‌شویم، اما برای رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی توسعه گردشگری در کنار این موارد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: حوزه گردشگری استان با وجود ظرفیت‌های گسترده در این بخش ناشناخته مانده و معرفی این ظرفیت‌ها به درستی انجام نشده است. بنابراین برای رفع این مشکل قطعاً همکاری و تعامل همه بخش‌ها دارای اهمیت است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی می‌افزاید: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اراک یک بال برای پرواز در این بخش است و این اداره کل برای واگذاری برخی از وظایف خود به این کمیسیون به عنوان کمیسیون فعال در بخش خصوصی آمادگی دارد.

ایزدی اظهار می‌کند: برای این مسأله که آینده از آن گردشگری است دلایل متقن و کارشناسانه‌ای وجود دارد. بنابراین اگر این صنعت رشد کند سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت استان نیز رشد بیشتری خواهد داشت که این موضوع تنها با ایجاد یک فضای تعاملی 
محقق می‌شود.

وی می‌گوید: اراک شهری است که برای دست‌یابی به توسعه در بخش گردشگری نیاز به پوست‌اندازی دارد. برای شناساندن و معرفی بزرگان، مفاخر و دانشمندان این استان باید فرهنگ‌سازی انجام شود که اقدامات خوبی توسط این اداره در این بخش انجام شده، اما برای دست‌یابی به همه اهداف، فضای تعاملی باید ایجاد شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان می‌کند: گردشگری در تمام دنیا یک صنعت پاک و درآمدزاست که استان مرکزی نتوانسته در این زمینه سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد، زیرا تبلیغات در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در این بخش را به خوبی انجام نداده است.


رشد اقتصادی با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری 

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز با بیان اهمیت تبلیغات در جذب گردشگر می‌گوید: این استان دارای حدود 850 اثر ثبت ملی شده و جاذبه‌های گردشگری متنوع است که در صورت وجود تبلیغات مناسب و معرفی صحیح آنها، در رشد و شکوفایی اقتصادی و اشتغال پایدار در این استان تأثیرگذار خواهد بود. 

«سید حسن حسینی» بیان می‌کند: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران و جذب آنها در حفظ بناهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌توان با داشتن یک نگاه علمی، کارشناسانه و هدفمند برای تولید ثروت از حوزه گردشگری استفاده کرد. 

وی ادامه می‌دهد: وجود یک نقشه راه هدفمند در زمینه معرفی گردشگری در کنار سایر ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی استان می‌تواند سهم این حوزه در رشد و شکوفایی اقتصادی را نیز افزایش دهد. در این بخش رویکرد بسیار مثبتی در این اداره کل وجود دارد که امیدواریم با تأمین اعتبارات به اهداف مورد نظر دست یابیم. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی می‌افزاید: به دلیل اهمیت این استان در زمینه گردشگری و دارا بودن ظرفیت‌های بسیار زیاد در این بخش در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در محورها و قطب‌های گردشگری، اقامتگاه‌های موقت گردشگری و مناطق نمونه گردشگری پیش‌بینی شده و در دستور کار قرار گرفته است. 

حسینی با بیان این‌که سرمایه هر منطقه، فقط منابع مالی یا صنعت و کشاورزی نیست اظهار می‌کند: در بیشتر مناطق مرکزی ظرفیت‌های گردشگری وجود دارد که باید شناسایی و معرفی شود و مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید در این بخش‌ها زیرساخت‌های لازم ایجاد شود. 

وی می‌گوید: اقدامات کارشناسانه و اصولی و هدفمند در حوزه گردشگری استان علاوه بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند منجر به ایجاد شغل و تولید ثروت به‌ویژه در روستاهای دارای جاذبه گردشگری شود. بنابراین طبیعت‌گردی، بوم‌گردی و گردشگری روستایی در این مناطق نیز باید مورد توجه قرارگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید