• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74854
+
-

بیمارستان عشایر خرم‌آباد روی زمین ماند

این پروژه به 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بدهی پیمانکار نیز باید پرداخت شود تا با توان صددرصدی اجرا شود

پیگیری
بیمارستان عشایر خرم‌آباد روی زمین ماند

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


یکی از پروژه‌های مهم حوزه بهداشت و درمان در لرستان، ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان عشایر خرم‌آباد است که کلنگ آن سال 90 به زمین زده شد. از آنجا که این طرح جزو مصوبات رئیس‌جمهوری در آن زمان بود، انتظار می‌رفت در زمان تعیین‌شده به بهره‌برداری برسد، اما گویا طلسم بلاتکلیفی پروژه‌ها در استان قرار نیست با هیچ مصوبه‌ای شکسته شود.

این پروژه در حال حاضر با هزینه بیش از 45 میلیارد تومان تنها به پیشرفت 27 درصدی رسیده است و برای بهره‌برداری به اعتباری بیش از 350 میلیارد تومان نیاز دارد. گفته می‌شود پیمانکار به دلیل طلب زیادی که از کارفرما دارد، کار را با توان صددرصدی انجام نمی‌دهد و همین امر نیز باعث شده است این پروژه نتواند به پیشرفت قابل ‌قبولی برسد.


اهداف ساخت بیمارستان عشایر 2

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این زمینه می‌گوید: بیمارستان شهدای عشایر قدمتی بیش از 60 سال دارد. برای ارتقای فضای فیزیکی درمانی در استان به احداث بیمارستان جایگزین آن نیاز بود که به همین منظور ساخت بیمارستان در منطقه کمالوند جانمایی شد.

«علی فرهادی» بیان می‌کند: بیمارستان جایگزین در نظر گرفته شده در زمینی به مساحت 5500 متر‌ مربع در کمالوند در حال ساخت است و 500 تخت خواهد داشت. بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی خوبی در آن دیده شده است که می‌توانند برای ارتقای فضای کمّی و کیفی و بالا بردن سطح خدمات به مردم تاثیر بسزایی داشته باشند. وی می‌افزاید: با افتتاح این بیمارستان با این ظرفیت تا 20 سال آینده در شهر خرم‌آباد با کمبود تخت و... مواجه نخواهیم بود.


پیشرفت 27 درصدی پروژه

فرهادی اظهار می‌کند: ساخت بیمارستان شهدای عشایر یکی از پروژه‌های مهم در حوزه بهداشت و درمان استان است. وی ادامه می‌دهد: این پروژه در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند نقش بسزایی در رفع کمبود فضای درمانی و سرانه تخت استان داشته باشد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: کارفرما ابتدا اداره راه و شهرسازی بود که نتوانست کار را خوب پیش ببرد بنابراین پروژه به خود دانشگاه محول شد. در سال 94 هم با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) قراردادی منعقد و مقرر شد این بیمارستان ظرف 3 سال به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت 4 سال از آن زمان، این پیش‌بینی محقق نشده و تنها به پیشرفت 27 درصدی رسیده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر پروژه با پیمانکاری قرارگاه خاتم فعال است، اما نه با توان صددرصدی، بلکه با کمتر از یک‌سوم توان آن. قرارگاه خاتم در حال حاضر بیش از 21 میلیارد تومان برای پروژه هزینه کرده، اما تاکنون 6 میلیارد تومان از صورت‌وضعیت آن نهایی و تایید شده است. فرهادی اضافه می‌کند: اخیرا توانسته‌ایم 5/1 میلیارد تومان از طلب قرارگاه خاتم را پرداخت کنیم.


اعتبار هزینه شده

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه می‌گوید: برای این پروژه تاکنون 45 میلیارد تومان هزینه شده که 21 میلیارد تومان آن طلب پیمانکار است. وی می‌افزاید: در حال حاضر برای ساخت و تجهیز هر تخت بیمارستانی و آماده شدن آن برای بستری بیمار، یک میلیارد تومان اعتبار لازم است.

فرهادی بیان می‌کند: در حال حاضر اتمام این پروژه 300 تا 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از توان دانشگاه و استان خارج است. از محل ردیف ملی و وزارتخانه اعتباراتی لحاظ می‌شود، اما کافی نیست. وی می‌گوید: سال گذشته وزارتخانه تنها 5 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفت و از محل ردیف ملی نیز حدود 6 میلیارد تومان لحاظ شد، اما مبالغ این‌چنینی برای پروژه‌ای با این حجم کار کفاف نمی‌دهد.


چگونگی پرداخت طلب و ادامه روند کار

فرهادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چگونگی پرداخت طلب پیمانکار و ادامه کار اشاره و اظهار می‌کند: ابتدا قرار بود بخشی از ساختمان فعلی بیمارستان شهدای عشایر را بابت طلب به پیمانکار بدهیم، اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، این کار برای دانشگاه امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که پروژه ملی است، هم و غم وزارتخانه تکمیل آن است. از سوی دیگر، دانشگاه علوم پزشکی هم در خصوص تامین منابع مالی از همه توان خود استفاده خواهد کرد و رایزنی‌های لازم را برای رفع مشکلات پیش رو انجام می‌دهد و تلاش می‌کند اعتبار لازم را تامین کند.


به دنبال سرمایه‌گذار

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: با توجه به کمبود‌ها در زمینه فضای درمانی، تکمیل بیمارستان جایگزین شهدای عشایر بسیار ضروری است. از سوی دیگر، توجه به حوزه درمان یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی است، زیرا در صورت ارتقای این بخش، سلامت شهروندان تضمین می‌شود.

وی می‌افزاید: تنها راهی که وجود دارد، استفاده از تهاتر مالیاتی و فروش اوراق است که بتوانیم طلب هنگفت پیمانکار را پرداخت کنیم. البته، باز هم برای ادامه کار با مشکل مواجه می‌شویم. فرهادی بیان می‌کند: برای رفع مشکل باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی باشیم. یکی 2 سرمایه‌گذار هم پای کار آمدند، اما به دلیل وجود برخی مشکلات این کار انجام نشد و به مشکل برخوردیم. اما درصدد رفع مشکلات برای جذب سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم و این بیمارستان را زودتر به بهره‌برداری برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید