• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74794
+
-

آخرین وضعیت نوسازی خانه‌های سیل‌زده در نهاوند

تاکنون ۶۵۰ واحد  از 4760 واحد آسیب‌دیده تسهیلات دریافت کرده‌اند و اکنون در مرحله ساخت قرار دارند

عمران
آخرین وضعیت نوسازی خانه‌های سیل‌زده در نهاوند

سجاد سیف| نهاوند- خبرنگار:

فروردین‌ماه سال جاری بود که کشور با ورود سامانه بارشی بسیار قوی تحت تأثیر قرار گرفت و سیل در مناطقی از کشور جاری شد. سیل اخیر در کشور مشکلات گسترده‌ای برای مردم ایجاد کرد و خسارت‌های زیادی به زیربناها، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی وارد کرد.

 دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که بخش مسکن در سیلاب فروردین بیشترین خرابی را دیده، به گونه‌ای که ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۱۵۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد شده است.

 این عدد حدود 7 برابر هزینه زلزله سرپل ذهاب در سال 96 (5 هزار میلیارد تومان) بوده است. با این حجم از خرابی‌ها ۵۱ هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به نوسازی مجدد دارند.

با توجه به این‌که شهرستان نهاوند با استان لرستان هم‌مرز بود تحت تأثیر شرایط جوی آن استان نیز قرار گرفت و حتی در مقاطعی از بحران سیل فروردین‌ماه، شهرستان نهاوند شاهد بیشترین بارش در کشور و حتی در جهان شد، به‌طوری‌که با بارش ۱۵۴ میلی‌متری در ۳۰ ساعت بیشتر از هر نقطه دیگری در کشور و حتی جهان بارش داشت. این بارش‌ها باعث بروز سیلاب در بخش‌های مختلف شهرستان شد.

 بعد از فروکش سیلاب و آرامش نسبی نوبت به برآورد خسارت و تشکیل پرونده برای واحدهای آسیب‌دیده رسید تا میزان خسارات واردشده مشخص و ارائه تسهیلات توسط بنیاد مسکن آغاز شود. اکنون نیز بازسازی این واحدها در جریان است.


‌برآورد خسارت

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهاوند در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: شهرستان نهاوند دارای ۱۶۸ روستا در قالب ۲۳ هزار و 450 خانوار و۲۶ هزار و 371 واحد مسکونی و جمعیت روستایی بالغ بر ۸۷ هزار نفر است. 

کارشناسان این اداره با هماهنگی با سایر نهادها و دهیاران پس از پایان بارش‌ها و سیلاب نسبت به ارزیابی تعداد واحدهای آسیب‌دیده اقدام کردند. تعداد واحدهای ارزیابی شده به منظور تعیین سطح و میزان خسارت وارده در روستاها و شهرها 10 هزار و 400 واحد بوده که 4760 واحد به عنوان واحد آسیب‌دیده شناسایی شد. از این تعداد 2500 واحد احداثی و 2260 واحد تعمیری و معیشتی تشخیص داده شده است.

علیرضا نثاری بیان می‌کند: با پیگیری‌های فراوان انجام گرفته پس از تخصیص اعتبار لازم و ابلاغ به بانک‌های عامل، سهمیه مرحله اول ابلاغ و معرفی واجدان شرایط به بانک‌ها آغاز شده است.

 تاکنون بیش از ۶۵۰ واحد توسط اکیپ ماشین‌آلات این بنیاد آواربرداری شده و پیشرفت فیزیکی این واحدها هم در مراحل پی‌کنی، فونداسیون، دیوارچینی و سقف است.

وی همکاری بانک‌ها در پذیرش و انعقاد قرارداد را برای تسریع در احداث بناها بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌افزاید: با توجه به این‌که شهرستان نهاوند در نقشه پهنه‌بندی گسل‌ها دارای گسل‌های جوان بوده و خطر نسبی رخداد زلزله نیز بسیار بالاست و از طرفی فصل کاری این شهرستان به نوعی تا پایان مهرماه است، ضمن تقاضای همکاری و مساعدت بیش از پیش همه بانک‌ها که عملکرد مرحله اول آنها در پرداخت تسهیلات جای تشکر داشته، از متقاضان هم انتظار تسریع در عملیات احداث بناها را در اسرع وقت داریم. 


‌میزان تسهیلات

نثاری با بیان این‌که تسهیلات نوسازی واحدهای فرسوده مسکونی در شهر و روستاها علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب ارتقای سلامت محیط و سطح ایمنی ساختمان‌ها در برابر مخاطرات طبیعی می‌شود اظهار می‌کند: مبلغ تسهیلات بازسازی(احداث) در روستاها 40 میلیون تومان و بازپرداخت۱۴ ساله است و ۱۶ میلیون نیز به عنوان کمک بلاعوض پس از پیشرفت فیزیکی لازم در ساخت پرداخت می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهاوند عنوان می‌کند: رقم این تسهیلات در شهر نهاوند 50 میلیون و کمک بلاعوض آن۲۲ میلیون تومان است. همچنین مبلغ تسهیلات تعمیری و معیشتی در شهر و روستا ۱۵ میلیون تومان و مبلغ کمک بلاعوض آن نیز ۵ میلیون تومان است.

نثاری نرخ سود این تسهیلات قرض‌الحسنه را ۴ درصد بیان می‌کند و می‌افزاید: هزینه نظارت و طراحی و صدور پروانه تا متراژ خاص به صورت رایگان است.وی اظهار می‌کند: اقدام افراد خسارت‌دیده برای تکمیل پرونده و تسریع در مراجعه به بانک و شروع ساخت وسازها ضروری است تا شاهد نوسازی این واحدها در زمان برنامه‌ریزی شده باشیم.

رئیس بنیاد مسکن نهاوند اضافه می‌کند: تاکنون ۶۸۰ نفر به بانک معرفی شده اند، ۶۸۰واحد آواربرداری شده و اعتبار کل تخصیصی مرحله اول ۴۵ میلیارد تومان است که در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض تاکنون بیش از ۲۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی بیان می‌کند: با پیگیری‌های صورت گرفته کل سهمیه مرحله دوم نیز ابلاغ و در مرحله تفکیک شعبات بانک‌هاست که در چند روز آینده متقاضیان مرحله دوم نیز به طور کامل به بانک معرفی می‌شوند.


‌ جذب اعتبارات 

نثاری اظهار می‌کند: در سال جاری بنیاد مسکن شهرستان در جذب اعتبارات ملی و استانی، تخصیصی در قالب ۳۱ پروژه را در دستور کار خود قرار داده و پیشرفت فیزیکی مورد نظر تمام پروژه‌ها را مطابق برنامه زمان‌بندی به انجام رسانده است.

 وی حوزه‌های فعالیت بنیاد مسکن شهرستان نهاوند در روستاها را شامل تهیه و اجرای طرح‌های هادی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، صدور اسناد مالکیت، تملک و واگذاری زمین به افراد واجدالشرایط و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی به این افراد بیان می‌کند.


‌نوسازی خانه‌های روستایی

رئیس بنیاد مسکن نهاوند می‌گوید: همه ۱۶۸ روستای شهرستان دارای طرح هادی و تعیین محدوده شده‌اند. در حوزه اجرای طرح هادی تاکنون فاز اول بهسازی ۹۲ روستا با اعتباری بالغ بر۴۰ میلیارد تومان آغاز شده است که ۵۳ روستای آن به اتمام رسیده و ۳۹ روستا در دست اقدام است. 

درحوزه نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز تاکنون ۱۷هزار و 100 متقاضی به منظور اخذ تسهیلات نوسازی به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون عملیات ساخت و نوسازی ۱۵ هزار و 850 واحد به اتمام رسیده و پایان کار خود را دریافت کرده‌اند. وی می‌افزاید: اعتبار پرداختی به متقاضیان در این حوزه تاکنون بالغ بر 189 میلیارد تومان بوده است. 

شهرستان نهاوند رتبه نخست نوسازی ساختمان‌های بتنی را در کشور داراست و71درصد واحدهای مسکونی روستایی در شهرستان نوسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.نثاری می‌افزاید: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز تاکنون 1138 فقره تسهیلات نوسازی با اعتباری بالغ بر23 میلیارد و 300 میلیون تومان پرداخت شده و 1101 واحد پایان کار خود را دریافت کرده‌اند. 

در حوزه صدور سند نیز تاکنون با مشارکت اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان۲۲ هزار و 520 جلد سند مالکیت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر و تحویل مالکان شده و ۹۴ درصد واحدهای مسکونی روستایی سنددار شده‌اند.

 همچنین تا سال۹۳ نیز افتخار ساماندهی گلزار مطهر شهدا در روستاها به این بنیاد محول شده بود که مزار مطهر ۱۹۴ شهید گرانقدر در قالب ۱۶ گلزار روستایی ساماندهی شد. در حوزه مسکن شهری، این بنیاد احداث ۲۸۹ واحد مسکن را در شهر نهاوند ساخته و تحویل متقاضیان که عموما اقشار کم درآمد هستند داده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید