• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74768
+
-

اندروید جدید بدون قطاب!

پس از سال‌ها دیگر خبری از نامگذاری نسخه‌های اندروید با خوراکی‌ها نیست و قرار است اندروید Q با نام ۱۰ در پاییز عرضه شود

سیستم عامل
اندروید جدید بدون قطاب!


 دوران خوراکی‌های خوشمزه برای نام نسخه‌های مختلف اندروید به پایان رسیده است. چند روز پیش بود که گوگل بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار نام رسمی اندرویدQ را مشخص کرد. برخلاف انتظارها دیگر مانند گذشته، خبری از نام یک خوراکی خوشمزه نیست و این غول تکنولوژی تصمیم گرفته این سیستم‌عامل را صرفا به‌عنوان اندروید ۱۰ معرفی کند. تا پیش از این به‌خاطر حرف Q گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نام این نسخه شکل گرفته بود. گروهی از کاربران ایرانی هم انتظار داشتند گوگل نام این نسخه را شیرینی قطاب (Qottab) بگذارد! حالا اما مشخص شده خبر از این ماجرا نیست.گوگل از ابتدا یک رویه جالب برای نام‌گذاری نسخه‌های مختلف اندروید در پیش گرفت. هر نسخه با نام یک دسر و پررنگ شدن یکی از حروف لاتین معرفی می‌شد. برخی از این نام‌های انتخاب شده بهتر از سایرین و بامزه بودند. هر زمان که گوگل آماده انتشار نسخه جدیدی از اندروید می‌شد گمانه‌زنی‌ها پیرامون نام دسر جدید انتخاب شده برای اندروید بالا می‌گرفت. درحالی‌که برای اندروید P تعداد زیادی نام شیرینی و دسر حدس زده شد ولی برای اندروید Q حدس‌ها سخت‌تر و تعداد نام‌ها کمتر بودند.

گوگل در سال ۲۰۰۹ برای اندروید6/1 نام کاپ‌کیک را انتخاب کرد و با این کار، رسم نام‌گذاری نسخه‌های مختلف اندروید‌ براساس خوراکی‌ها آغاز شد و در نهایت اندروید پای آخرین اندرویدی است که از یک نام خوراکی بهره می‌برد.

تغییراتی همه‌جانبه
به‌نظر می‌رسد گوگل با این کار می‌خواهد نشان دهد نسخه بعدی سیستم عامل اندروید که پاییز منتشر می‌شود یک تحول مهم است.
علاوه بر تغییر روند نامگذاری، گوگل برای هویت بصری برند اندروید‌ هم تغییراتی در زمینه فونت، رنگ و دیگر موارد این‌چنینی اعمال کرده است؛ به‌عنوان مثال، لوگوی رسمی اندروید‌ حالا فقط سر روبات معروف را نشان می‌دهد که از رنگ سبز جدیدی بهره می‌برد. کلمه اندروید هم با فونت جدید و رنگ سیاه نمایش داده می‌شود. در ادامه می‌توانید ویدئو مربوط به تغییرات جدید در هویت بصری برند اندروید‌ را مشاهده کنید.
به عقیده گوگل لوگوی جدید حسی «مدرن‌تر» را القا می‌کند و از همه مهم‌تر در روبات تغییراتی صورت گرفته تا به قول گوگل «حس و حالی انسانی داشته باشد و صمیمیت را بیشتر کند.»

مشخصات اندروید نورسیده
اندروید جدید قرار است مشکلات نسخه‌های قبلی را برطرف کند و فضا برای فناوری‌های جدید هم آماده شود.

آماده برای 5G
هر چند هنوز راه زیادی تا فراگیر شدن نسل جدید شبکه‌های موبایل باقی مانده، اما گوگل خودش را آماده است. اندروید10 به‌طور کامل از این فناوری هیجان‌انگیز پشتیبانی می‌کند. این یعنی شرکت‌های سازنده گوشی‌ها دیگر لازم نیست برای پشتیبانی نرم‌افزاری از این فناوری، شخصاً دست به‌کار شوند و گوگل کار آنها را راحت‌تر کرده است.

تخصصی برای گوشی‌های تاشو
نمایشگرهای تاشو را خیلی‌ها آینده دنیای فناوری می‌دانند. هر چند شرکت‌های مختلف محصولات‌شان را تولید کرده‌اند، اما نسخه‌های فعلی اندروید نمی‌توانند تمام نیازها را برطرف کنند. گوگل اندروید10 را طوری طراحی کرده که به‌طور گسترده از گوشی‌های تاشو پشتیبانی کند؛ مثلا قابلیت‌هایی مانند پیوستگی اپلیکیشن‌ها بهبود پیدا کرده تا با باز کردن گوشی، اپلیکیشن موردنظر سریعا از نمایشگر کوچک به نمایشگر بزرگ منتقل شود.






حالت فوکوس

حالت فوکوس اندروید 10که بخشی از قابلیت DigitalWellbeing محسوب می‌شود، به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌هایی که حواس شما را پرت می‌کنند، مشخص کنید تا حین انجام کارهای موردنظر، دیگر نوتیفیکیشن‌های آنها به نمایش درنیاید. علاوه بر این، مثلاً وقتی که می‌خواهید فیلمی تماشا کنید، می‌توانید از این مشخصه بهره ببرید. هدف اصلی ارائه این حالت این است که برای انجام فعالیت موردنظر خود، تمرکز بیشتری داشته باشید.








تم تاریک سراسری
تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها در یک سال اخیر حالت تاریک را ارائه داده‌اند و حالا حتی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ مانند ویندوز و macOS هم از این مشخصه بهره می‌برند. در اندروید 10با سوایپ به پایین و ضربه بر یک دکمه در منوی Quick Settings می‌توانید حالت تاریک گسترده در سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های گوگل را فعال کنید. در ضمن حالت تاریک برای گوشی‌هایی که از نمایشگر اولد بهره می‌برند، در زمینه کاهش مصرف باتری تأثیر بسزایی دارد.

حالت دسکتاپ
یکی از ویژگی‌های اندروید 10حالت دسکتاپ است. دهمین نسخه از سیستم عامل اندروید می‌تواند چیزی شبیه به سامسونگ دکس ارائه دهد.
اگر چه هنوز درباره این قابلیت شک و شبهه وجود دارد اما متخصصان می‌گویند که در کدهای این پلتفرم به گزینه‌ای با نام force desktop mode برخورد کرده‌اند. آنها نتوانسته‌اند این ویژگی را در پیش‌نمایش اندروید فعال کنند، اما این واقعیت را نشان می‌دهد که گوگل در حال کار روی حالت دسکتاپ است.


ویژگی‌ جالب اندروید 10
یکی از ویژگی‌های اندروید 10حالت دسکتاپ است. دهمین نسخه از سیستم عامل اندروید می‌تواند چیزی شبیه به سامسونگ دکس ارائه دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید