• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74551
+
-

رونق فصلی اشتغال در باغ‌های پسته دامغان

امیریه، حومه، دامنکوه و فرات مناطق عمده پسته‌کاری در شهرستان دامغان هستند

کشاورزی
رونق فصلی اشتغال در باغ‌های پسته دامغان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: امسال بیش از ۱۸۰ هزار کارگر فصلی در فصل برداشت در باغ‌های دامغان مشغول به کار شده‌اند. 

به گزارش ایسنا، «سید محسن طباطبائیان» افزود: بر اساس آمار رسمی، اشتغال ثابت ایجاد شده از باغ‌های پسته دامغان بیش از 5 هزار نفر است.

وی با اشاره به بارش مناسب امسال و ثمردهی مناسب باغ‌های پسته در این شهرستان پیش‌بینی کرد، امسال 12 هزار و 600 تن پسته خشک از باغ‌های پسته این شهرستان برداشت شود.

طباطبائیان اظهار کرد: طلای سبز دامغان با قدمت کشت هزارساله از لحاظ کیفی دارای ویژگی‌های ممتاز بوده و از حیث ارزش غذایی دارای طعم و مزه در کشور بی‌نظیر است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با اشاره به آغاز برداشت محصول پسته در این شهرستان گفت: در مجموع ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در این شهرستان وجود دارد.

طباطبائیان با بیان این‌که از این میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌ها بارور هستند ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین سال باروری پسته شهرستان پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن پسته خشک از باغ‌های این شهرستان برداشت شود.

وی با بیان این‌که امیریه، حومه، دامنکوه و فرات مناطق عمده پسته‌کاری در شهرستان دامغان است افزود: شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی، اکبری و احمدآقایی از مهم‌ترین ارقام پسته شهرستان دامغان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان بیان کرد:۳۰ درصد پسته تولیدی دامغان به‌صورت تازه‌خوری به مصرف می‌رسد. 
وی افزود: بقیه این محصول در ۱۰۸ واحد فراوری صنعتی و سنتی فراوری و خشک می‌شود و آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

طباطبائیان با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده در حمایت از بهره‌برداران این بخش گفت: مساعدت در اجرای آبیاری تحت‌فشار، توزیع انواع کودهای شیمیایی به میزان ۶ هزار تن، برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمان داشت و برداشت محصول، اعطای تسهیلات بانکی برای فراوری پسته و اعطای تسهیلات مکانیزاسیون به میزان ۳۲ میلیارد ریال از اقدامات جهادکشاورزی در راستای حمایت از کشت این محصول استراتژیک 
در دامغان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید